بارگیری صفحه

آخرین توصیه های سنجش امیرکبیر به داوطلبان امتحان کارشناسی ارشد و دکتری

آزمون کارشناسی ارشد ، آزمون دکتری

آخرین توصیه های سنجش امیرکبیر به داوطلبان امتحان کارشناسی ارشد و دکتری

کارشناسی ارشد و دکتری

۱- زمان تثبیت فرارسیده نه مرور
در هفته های پایانی باید تاکید داوطلب روی مباحث مفهومی و جمع بندی نکات یادداشت برداری شده، در طی دوره مطالعه باشد. عملا مرور سرفصل های جدیدی که در ماه های اخیر نتوانستید به آن ها برسید کار اشتباهی هست. چه بسا سبب عدم تثبیت مابقی فصول تثبیت نشده در ذهن شما بشود. بنابراین پیشنهاد می کنیم. دروسی که در همان زمان مطالعه در ماه های نخستین تمام شده را مجددا، از روی خلاصه نکات کتاب های موجود یا منابع معرفی شده و یا فیش های خلاصه برداری شده مرور کنید. سعی کنید در یک زمان مشخص، حداقل مجموعه ۴ سال آزمون اخیر را بررسی کرده و شبی ۱ آزمون را مورد تحلیل قرار بدهید.

۲- به کم قانع باشید
ما به عنوان مشاور و معتمد شما پیشنهاد می کنیم که هر آنچه خوانده اید کافی است، بهتر است بر مباحث قبلی تسلط کامل پیدا کنید. معمولا سرفصل هایی در هر آزمون بصورت مکرر مدنظر طراحان قرار دارد که شناسایی این موضوع تنها در گروی مرور آرشیو طراحی قرار دارد. لذا سعی کنید بیشتر روی این سرفصل ها تکیه کنید و بقیه مطالب مطالعه شده را رها کنید.

۳- حذف استرس و نگرانی
تمام مواردی که لازم بود، توسط شما مرور شد. لذا بهتر است به موضوعاتی که نخوانده اید یا روی آن مسلط نیستید فکر نکنید. بدانید هر چه استرس شما کمتر باشد بازده شما بالاتر خواهد بود. کنکور هم یک آزمون کوچک در زندگی می باشد و شما مطمئنا از آن سربلند بیرون خواهید آمد. نگران نباشید. افرادی که توکل کرده و با توسل تلاش را فراموش نکردند زودتر به این آرامش دست می یابند.

۴- زبان عمومی و تخصصی
در مورد درس زبان همان طور که عنایت دارید، ۱۵ سوال مربوط به بخش عمومی، عمدتا روی لغت بنا شده است. بنابراین دوستانی که دایره لغات شان خوب می باشد، می توانند از این بخش استفاده خوبی کنند زیرا بسیاری از داوطلبان علاقه ای به درس زبان ندارند. در مورد بخش تخصصی باید بر روی هنر ترجمه خود تاکید داشته باشید. به جای مرور متن سعی کنید، ابتدا سوالات مربوط به متن رو سریع بخوانید بدون این که به گزینه ها نگاه کنید. موارد مربوط در سوال را به صورت خلاصه و سریع در متن بنویسید. فرضا اگر در متن سوالی در مورد دینامیک سیالات مطرح شده بود شما در گوشه بنویسید دینامیک سیالات یا. . . و سپس با مرور سریع متن بدنبال مقصود سوال بگردید. در این صورت خیلی سریع تر، ۱۵ سوال تخصصی را پاسخ خواهید داد.

۵- گله مندی دوستان از نتایج آزمون آزمایشی کارشناسی ارشد و آزمون آزمایشی دکتری
بسیاری از داوطلبان، علاوه بر این که از آزمون های موسسات کنکور راضی نیستند، بلکه ادعا دارند برایشان مفید هم نبوده است. بنابراین به رتبه ها و درصدهای آورده شده توجهی نکنید. بصورت منطقی هم نباید انتظار داشت که این آزمون ها درحد حرفه ای و همانند کنکور باشند. عزیزان شرکت کننده در این آزمون ها باید بر موضوع رقابت و زمانبندی تاکید داشته باشند. مثلاً در سال قبل شخصی در آزمون های موسسه ای شرکت کرده و علی رغم این که در بیشتر آزمون ها رتبه ای زیر ۱۰۰ داشته ولی در کنکور سراسری رتبه بالای ۲۰۰۰ کسب نموده، البته بالعکس این موضوع هم صادق بوده است. بنابراین بهتر و منطقی تر فراموش کردن نتایج آزمون های آزمایشی می باشد.

۶- مطالعه منابع مناسب
برای موفقیت در کنکور مقاطع عالی و تحصیلی باید منابع مناسب و حداقلی را بخوانید با این حساب می توانید ۲ روش را اجرا کنید یا این که چندین منبع مختلف بخوانید تا درس را یاد بگیرید، و یا یک منبع مناسب را بارها و بارها بخوانید.

۷- مطالعه با فردی که مشابه شماست
اگر بتوانید با کسی که از نظر فکری مشابه شماست درس بخوانید خیلی بهتر خواهد بود (هم از نظر عقیدتی و هم از نظر درسی). اگر از نظر فکری مشابه نباشید، احتمالا با یکدیگر به بحث های متفرقه پرداخته و علاوه به از دست دادن زمان با مشکل مواجهه خواهید شد و اگر از نظر درسی هم مشابه نباشید، مطمئنا به مشکل برخورد خواهید نمود. زیرا کسی که قوی تر است بعد از یادگیری مطلب، نمی تواند چندین بار آن را تکرار کند و از حوصله وی خارج است.

۸- عجله نداشتن
هیچ گاه در درس خواندن عجله نکنید. سعی کنید تمام مطلبی را که در حال خواندن هستید را، یاد بگیرید. مطلبی را نیمه کاره رها نکنید. منظور این نیست که یک مطلب را در یک روز تمام نمایید، منظور این است که اگر به عنوان مثال مطالعه مطلبی ۵ روز خواندنش طول می کشد، آن را ۵ روز و یا حتی بیشتر بخوانید و بعد از یادگیری کامل به سراغ مطلب دیگری بروید، تا پیشرفت را در کار خود ببینید. وقتی یک بخش را به طور کامل تمام می کنید خیال شما از بابت آن بخش راحت می شود و بعد از آن می توانید تست بزنید و فقط در صورت لزوم، متن درس را مرور نمایید.

۹- برنامه ریزی برای مطالعه مطالبی که در آن ضعیف هستید
نکته خیلی مهم این که برخی از فصول را که احتمالا ضعف دارید، مشخص نموده و آن ها را کنار بگذارید البته منظور آن فصولی است که شما ضعف دارید و در کنکور نیز سوال کم از آن بخش می آید. اگه در بخشی ضعف دارید و سوال زیاد می آید، حتما برنامه ریزی نمایید تا کامل آن را بخوانید و حتی بیشتر از سایر موارد روی آن ها وقت بگذارید.

۱۰- نکته برداری
سعی کنید حتما نکته برداری کنید به هر شکلی که می توانید و خودتان راحت تر هستید. می توانید مواردی که می بایست حفظ نمایید را روی برگه های کوچک، مشابه برگه های جعبه لایتنر بنویسید، و هر روز تعدادی از برگه ها را بخوانید. باید آن قدر تکرار کنید تا ملکه ذهن تان شود. باز هم تاکید می شود، اگر نکته برداری نکنید احتمالا ۸۰% مطالبی که مطمئن هستید در ذهن تان حک شده، فراموش خواهد شد، که این مساله باعث لطمه زدن به اعتماد به نفس شما در ایام نزدیک به امتحان شده و باعث ایجاد استرس خواهد شد. باز هم تکرار می کنیم اگر می خواهید قبول شوید نکته برداری، نکته برداری، نکته برداری و نکته برداری و مرور این نکته ها.

۱۱- مطالعه منابع جدید
منابع جدید معرفی شده توسط سنجش امیرکبیر را بخوانید، مشاوران ما سعی دارند بهترین ها را از موسسات و ناشران مختلف سراسر کشور گلچین کنند.

۱۲- مشخص نمودن فصول مهم جهت مطالعه
در بعضی دروس لازم نیست همه فصل ها را بخوانید. زیرا از برخی فصول سوال نمی آید یا خیلی کم سوال می آید، لذا روی آن ها سرمایه گذاری نکنید. برای مثال چنان چه فصلی تعداد صفحاتش زیاد است و یا مطالب سنگینی دارد و در کنکور حداکثر یک سوال می آید، لازم نیست آن فصل را بخوانید، بجای آن روی فصل هایی که بیشتر سوال می آید، تمرکز نمایید. و سعی کنید مطالبی را یاد بگیرید که بیشتر سوال کنکور می باشد. در کنکور مقاطع عالی و تکمیلی کمتر کسی را پیدا خواهید کرد که ۱۰۰% سوا ل ها را زده باشد.

۱۳- عدم استفاده از ماشین حساب
هیچ گاه از ماشین حساب استفاده ننمایید. شاید اوایل سخت باشد ولی عادت می کنید. در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری استفاده از ماشین حساب ممنوع است. مطمئن باشید اگر از ماشین حساب استفاده نمایید در آزمون وقت کم می آورید. همه ضرب و تقسیم ها و جمع و تفریق های چندرقمی را با دست انجام دهید، شاید اوایل ضریب اشتباهات تان بالا باشد و خسته شوید، ولی به مرور زمان بهتر خواهید شد.

۱۴- مشخص نمودن نقاط ضعف خود
در اوایل تست زدن خیلی روی زمان تاکید نکنید، بیشتر حواستان به این مطلب باشد که نقاط ضعف خود را پوشش دهید. مطمئن باشید شناسایی نقاط ضعف در آزمون خیلی به شما کمک خواهد کرد تا بدون اشتباه به تست ها پاسخ دهید. و همچنین استرس شما کم تر خواهد شد. بعد از یک یا دو ماه، بسته به زمان باقی مانده تا کنکور، زمان سنجی کنید. بعد از شروع زمان سنجی، اگر قرار بود هر سوال ریاضی را در ۲ دقیقه بزنید و تعداد سوالات ۱۰ سوال بود، بعد از ۲۰ دقیقه دست از تست زدن بکشید حتی اگر هیچ سوالی را نزده اید، بعد از آن می توانید سوالات نزده را از روی جواب بزنید ولی به مرور زمان سرعت تست زنی شما افزایش پیدا می کند.

۱۵- افزایش ساعات مطالعه به مرور
در ابتدا سعی نکنید، به عنوان مثال روزانه ۷ ساعت یا بیشتر درس بخوانید. از کم شروع کنید خود بخود زمان بیشتر می شود. به مرور زمان مثلا طی ۲ ماه زمان خود را افزایش دهید. اوایل می توانید روزی ۳ الی ۴ ساعت مطالعه داشته باشید ولی در اواخر غیر از خواب و خوراک و کارهای واجب تقریبا وقت استراحت دیگری برای خود در نظر نگیرید.

۱۶- انتخاب فرد مناسب جهت مطالعه با یکدیگر
در انتخاب دوست برای خواندن درس دقت نمایید. خانم ها معمولا وقتی مطلبی را یاد می گیرند سعی می کنند آن را فقط برای خود نگه دارند ولی در آقایان کم تر چنین موضوعی مشاهده می شود. البته این نکته را نیز یادآور می شویم که بسیاری از دوستان که به تنهایی درس خوانده اند، موفق بوده اند. لزوم قبولی در کنکور مقاطع عالی و تکمیلی خواندن به صورت گروهی نیست ولی اگر ۲ نفر با یکدیگر باشید. موفق تر هستید، چون دو نفر مکمل هم بوده و می توانند به همدیگر کمک کنند. از طرفی می توانید مسائل را با هم حل و بحث کنید و همدیگر را به چالش بکشانید و صورت های مختلف یک تست را بررسی کنید تا درس به صورت پایه ای و اساسی در ذهن شما حک شود.

۱۷- توکل به خدا
توکل بر خدا را هیچ گاه فراموش نکنید. مطمئن باشید که توکل باعث آرامش، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

۱۸- مطالعه سوالات کنکور سال های گذشته
سوالات کنکور سا ل های قبل را حتما بارها و بارها بزنید. اگر در اثر تکرار زیاد پاسخ ها در ذهن شما ماند، باز هم راه حل را بنویسید. مثلا حتی اگر می دانید که جواب سوال ۳۰، گزینه ۳ می شود ولی مجدد راه حل را کامل بنویسید و به جواب برسید. این کار خیلی مهم است با این کار صبر و حوصله خود را افزایش می دهید و چنانچه در آزمون سوال تکراری بیاید، فقط به گزینه اکتفا نکرده و با نوشتن راه حل به جواب دقیق خواهید رسید. (به تکنیک TriZ انتهای همین کتاب مراجعه شود.)

۱۹- شرکت در آزمونهای آزمایشی کارشناسی ارشد و دکتری
برای شناسایی نقاط ضعف خود در آزمون های آزمایشی شرکت کنید. مهم نیست که کدام موسسه باشد. هدف از شرکت در آزمون کسب رتبه نیست، هدف شناسایی مشکلات خود می باشد. برای مثال یکی از نقاط ضعف داوطلبی عجله کردن در تست زدن بود و همین مساله باعث می شد تا حتی سوالاتی را که قبلا به راحتی حل می کرد، در آزمون آزمایشی اشتباه بزند.

۲۰- آخرین فردی باشید که جلسه آزمون آزمایشی را ترک می کند
عده ای از دوستان از نشستن روی صندلی خسته می شوند. سعی کنید در تمام مراحل آزمون های آزمایشی حتی اگر همه سوالات را زدید باز هم بنشینید تا وقت تمام شود یعنی همیشه آخرین نفر از روی صندلی بلند شوید. با این کار صبر و حوصله خود را افزایش می دهید.

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

توصیه های مهم روانشناسی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۲

نوشته بعدی

دوران جمع‌بندی قبل از آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی