اولویتهای مطالعه برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ چیست؟
یکی از مشکلات داوطلبان کنکور این است که نمیدانند اول درس دانشگاه را بخوانند؟ یا دروس پایه را مرور کنند؟ یا تست بزنند؟ یا به برنامه کنکور آزمایشی عمل کنند؟! تجربه نشان داده است بهتر است درسها را طبق الگوی زیر انتخاب کنید:
اول درس دانشگاه را خوب بخوانید و خلاصهنویسی کنید. سپس کارهای کلاس کنکور را انجام دهید.
پس یعنی میگوئید اگر وقت کردیم مرور تست برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ انجام دهیم؟
نه!! منظور این است که درس خواندن شامل: خلاصه نویسی کردن و خواندن و زدن تستهای مربوط است. پس اگر درسهایتان را خواندید و به برنامه کنکور آزمایشیتان عمل کردید و با این حال وقت اضافه آوردید. مرور اضافه انجام دهید و تست اضافه بزنید!! قابل توجه دانشجویانی که به اتلاف وقت میپردازند: که وقتی میگویی چرا درس نمیخوانی؟ میگویند درسهایمان تمام شده و کاری ندارم که انجام بدهم!!
پس اولویت مطالعه:
۱- درس دانشگاه ۲- درس کلاس کنکور
۳- برنامه کنکور آزمایشی ۴- تست و مرور اضافه
نکاتی که هنگام مطالعه و مرور کتب باید انجام داد:
۱- هنگامی که کتب را مطالعه میکنید و مطلبی به ذهنتان میرسد که موضوع را برای شما آسان میکند، حتماً آن را در گوشه جزوهتان اضافه کنید.
۲- هنگام مطالعه کتب، آنها را خلاصهبرداری کنید و نکات مهم آن را یادداشت کنید بهطوریکه در پایان دوره برای هر درس، یک جزوه خلاصه شده، ۴ تا ۵ صفحهای داشته باشید که میتوانید در ایام کنکور آن را مرور کنید. (توصیه به دانشجویان جهت انجام آن و قبولی در کنکور).
۳- نکات مهمی را که در بین تستهای طبقهبندی شده سالهای گذشته و کنکورهای آزمایشی برخورد میکنید نیز بهطور جداگانه در صفحاتی یادداشت کنید.
چند نکته و توصیه برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سنجش امیرکبیر:
۱- هرگز از سوالات سالهای پیش غافل نشوید. بهطور منطقی حداقل ۷۰ درصد سوالات به نوعی تکراریاند. ۳۰ درصد بقیه هم تستهای جدید میباشند.
۲- همیشه یک سطح بالاتر از سوالات سالهای پیش را برای خود طرح و حل نمایید.
۳- بدانید که طراحان از عالم غیب برایشان سوال نمیآید. هنگامی که کمی شروع کردید متوجه میشوید که طرح کردن سوال خیلی سخت است و بیشتر طراحان به ویرایش کردن سوالهای قبلی میپردازند.
۴- تقریبا از ۳۰ درصد بقیه سوالات ۱۰ درصدشان اشتباه است که طراح به دلیل اینکه میخواهد سوال جدیدی را طرح کند معمولا به یک نکته ظریف آنچنان توجه میکند که از دیگر شرایط حاکم بر مسئله غافل شده و در نهایت سوال حذف میشود.
۵- آخر اینکه ۲۰ درصد سوالات واقعا جدید و تعیین کننده میباشند که آنهایی که هدفشان رتبه ۲ رقمی است باید روی آنها حساب بازکنند. جاهایی را که اکثر دانشجویان ضعف دارند در خود تقویت کنید.
برنامه مطالعه مورد نیاز هر دانشجو برای ازمون تحصیلات تکمیلی
از آنجایی که به عنوان یک دانشجو کارهای زیادی دارید و از نظر زمان در مضیقه هستید، لازم است که برای فعالیتهای خود یک برنامه ی کار داشته باشید. این نوع برنامه کمک میکند تا از پیش کارها را منظم کنید و به موقع هر کاری را انجام دهید و از نگرانیهای بی موقع شما کاسته شود.
بر اساس کارهای مربوط به هر موضوع درسی وقت کار و تفریح خود را مشخص کنید. برای هر موضوع بهخصوص حداقل از یک هفته قبل به مطالعه بپردازید. در این مورد پیشنهادهای زیر را مورد عمل قرار دهید:
۱) برنامه مطالعه خود را با دیدی واقع بینانه طرح ریزی کنید.
مقدار زیادی کار برای یک مدت محدود درنظر نگیرید.
۲) کارهای فوق العاده را هم منظور بکنید.
گاهی کارهای غیر منتظره و عوامل دیگری پیش میآیند که ممکن است برنامه کار شما را به هم بزند،
برای این کارها وقت لازم را پیش بینی کنید. این نشان میدهد که برنامهی شما انعطاف دارد. اگر هم بر طبق برنامه پیش رفتید و وقت کم نیاوردید، به عنوان پاداش دادن به خود، به یک تفریح (فعالیت مورد علاقه و لذت بخش) بپردازید.
۳) وقت خود را تقسیم کنید.
برای مطالبی که یادگیری آنها زیاد به حافظه متکی است وقت مطالعه را تقسیم کنید (مثلا شبی یک ساعت در ۵شب بهتر از ۵ ساعت در یک شب است).
۴) از بهترین ساعتهای خود استفاده کنید.
کارهای سنگین را برای ساعتهایی که بهتر میتوانید کار کنید اختصاص دهید. و ساعتهای غیرمفید (مرده) خود را برای کارهای آسان بگذارید.
۵) در صورت امکان مطالب مشابه را با هم نخوانید.
خواندن مطالب مشابه با یکدیگر اشتباه میشوند ودر کار شما مزاحمت ایجاد میکنند.
تخمین زدن زمان، یکی از عوامل موثر در تدارک دیدن یک برنامه ی موثر است. اگر چه تخمین زدن زمانی که یک مطلب خواندنی وقت میگیرد در ابتدا مشکل به نظر میرسد، بعد از قدری تمرین، خواهید دید که آنقدرها هم کار مشکلی نیست. برای این منظور بهطور واقعبینانه، زمان را تخمین بزنید و سعی کنید از آن پا فراتر ننهید. اگر مدتی تخمین زدن را تمرین کنید به زودی قادر خواهید شد تا این کار را به دقت و صحت انجام دهید.
زمان مطالعه ی خود را برحسب ساعت، تقسیم بندی کنید. برای اغلب دانشجویان، این تقسیم بندی ساعتی یک تقسیمبندی مناسب است. بعد از یک ساعت مطالعه، کارایی کاهش مییابد. در طول مطالعهی یک مطلب، از هر نیم ساعت، ۵ دقیقه نفس عمیق همراه با قدم زدن در اتاق مفید خواهد بود. بعد از تمام شدن یک مطلب یا فصل معین، و قبل از رفتن به سراغ درس دیگر، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت(قدم زدن در حیاط، خوردن چای یا میوه، انجام حرکات کششی و تنفس عمیق) بسیار مفید خواهد بود.
نکته: هرگز برای چندین ساعت مداوم بدون رفع خستگی مطالعه نکنید.
نکته: عمل کردن به برنامهریزی فقط به تلاش و اراده شما بستگی دارد.
در هنگام مطالعه سعی کنید خودآموزی داشته باشید. در خودتان علاقه ایجاد کنید، در مورد مطلب مورد مطالعه اظهارنظر کنید، مطالب دشوار و نامشخص را تعیین کنید، کیفیت مطلب خواندنی را ارزشیابی کنید.
نکته: برای تکمیل فرایند یادگیری از خودتان سوال کنید. مطلب را با زبان خودتان برای خودتان شرح دهید.
یادداشتبرداری برای امتحان کارشناسی ارشد و دکتری: منظور از یادداشتبرداری یعنی انتخاب و ثبت نکات مهم و کلیدی هنگام خواندن یک مطلب یا گوش دادن به مطالب استاد به گونهای که بعداً و سر فرصت بتوان مطالب یادداشتبرداری شده را مرور و بازنگری کرد.
داوطلبان سنجش امیرکبیر برای استفاده بهتر از یادداشتبرداری، قواعد زیر را رعایت کنید:
۱- عنوان و تاریخ یادداشت را در بالای صفحه یادداشتهای خود بنویسید.
۲- بین سطرهای یادداشتهای خود جای کافی منظور کنید تا بعداً بتوانید در صورت لزوم اطلاعات دیگری را به آنها بیفزایید.
۳- از علامتگذاری و خط کشیدن زیر کلمهها و عبارتهای مهم استفاده کنید.
خلاصهبرداری: خلاصه، یک مرور از مطالبی است که خواندهاید، در واقع بیان مجددی از نکات اصلی به زبان خود شما است. یک خلاصه نه تنها باید شامل نکات اصلی باشد، بلکه باید بیان کننده روابط میان نکات اصلی هم باشد.
برای استفاده بهتر از خلاصه برداری جهت آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ، قواعد زیر را رعایت کنید:
۱- منظور اصلی مطلب را بیابید.
۲- به جای کپی برداری از مطلب، خلاصه را به زبان خودتان بنویسید.
۳- حجم خلاصه باید متناسب با حجم صفحهها و پیچیدگی مطلب باشد. سعی کنید خلاصه حداقل ۱۰% و حداکثر %۲۰ مطالب خوانده شده باشد مثلاً برای یک کتاب ۲۰۰ صفحهای، حداقل خلاصهبرداری میتواند ۲۰ صفحه و حداکثر میتواند ۴۰ صفحه باشد.
۴- ابتدا تا انتهای خلاصه باید از انسجام برخوردار باشد، یعنی باید ارتباط منطقی بین جملهها وجود داشته باشد و روند موضوع را به خوبی نشان دهد.
۵- خلاصهبرداری توسط افراد معمولاً به ۲ گونه است. افراد قویتر معمولاً همزمان با خواندن درس، خلاصهبرداری را انجام میدهند این افراد به علت اینکه بهراحتی میتوانند بین قسمتهای قبلی و بعد مطلب خوانده شده ارتباط برقرار کنند میتوانند از این روش استفاده کنند. افراد ضعیفتر نسبت به گروه قبلی، معمولاً تمام فصول مطالب را مطالعه میکنند و بعد از مطالعه کل مطلب، خلاصهبرداری را انجام میدهند. توصیه ما به بیشتر افراد، استفاده از روش دوم است تا همزمان با انجام خلاصه برداری، کار مرور را نیز انجام بدهند.
برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر
سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.