بارگیری صفحه

تکنیک هایی برای حضور موفق در جلسه مصاحبه دکتری

مصاحبه

تکنیک هایی برای حضور موفق در جلسه مصاحبه دکتری

فرصت حضور در جلسه مصاحبه دکتری شاید تکرار شدنی نباشد؛ پس باید از این فرصت بهترین استفاده را ببرید. از جمله نکاتی که باید در جلسه ی کنکور رعایت کنید، حضور مناسب در جلسه ی مصاحبه است. نوع حرکات، رفتار و گفتار یک فرد به صورت ناخودآگاه بر دیگران تاثیر می گذارد. باید مراقب باشید یک حرکت ناخواسته، زحمات چندساله ی شما را بر باد ندهد.

آراسته باشید
نیازی نیست در جلسه ی مصاحبه نیز همانند خواستگاری، کت وشلوار بپوشید؛ اما شلخته نباشید. چندان فرقی بین کت وشلوار و تیپ اسپرت وجود ندارد. اما لازم است ظاهری آراسته و مرتب داشته باشید.
همین که بدن تان بوی عرق ندهد کافی است! ممکن است بعضی اساتید با بوی عطر و اُدکلن حساسیت داشته باشند و از همان ابتدا کار خراب شود.

با اعتماد به نفس وارد جلسه شوید
حتماً در زمان مناسب به محل مصاحبه بروید تا با فضا آشنا شوید. دیر رسیدن به شما استرس وارد می کند و این به ضرر شماست. هنگام سلام کردن در چشمان طرف مقابل نگاه کنید و در صورت دست دادن محکم و با اعتماد به نفس دست دهید. لبخند، صورت شما را دل نشین تر خواهد کرد و نشان دهنده ی اعتماد به نفس شما خواهد بود.


عجله نکنید
هیچ کس از آدم دست و پاچلفتی خوشش نمی آید و عجله ممکن است شما را این گونه جلوه دهد. از پرسش ها نترسید و قبل از جواب، کمی فکر کنید.

دروغ نگویید
در پاسخ به پرسش های استادها، غلو نکنید و دروغ نگویید. گفتن دروغ به شما استرس وارد کند. علاوه بر این ممکن است در ادامه ی پرسش و پاسخ ها، دست شما رو شود؛ و این قطعاً به ضرر شماست.

کوتاه جواب دهید
در پاسخ به سوالها، روشن، کوتاه و جامع ترین جواب را انتخاب کنید. پاسخ های طولانی ممکن است خسته کننده شوند و این نمره ی منفی به شمار می رود. هم چنین گاهی زیاد حرف زدن به همراه استرس موجب پرت و پلا گفتن می شود.

با نگاه تان بازی کنید
هنگام پاسخ دادن به سوال یک استاد، تنها به او خیره نشوید. کمی هم نگاه تان را به سمت دیگر اساتید بچرخانید و دوباره به سمت استادی که سوال را پرسیده است برگردید.

مهارت تان را بروز دهید
اگر در کامپیوتر و زبان مهارتی دارید، در فرصت های مناسب آن را بیان کنید و روی آن مانور دهید.

علاقه و انگیزه ی خود به رشته تان را نشان دهید
سعی کنید علاقه تان به رشته ی مورد نظر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم نشان دهید. هم چنین نشان دهید با هدف به این رشته آمده اید و برای آینده نیز برنامه دارید. به خاطر داشته باشید که داشتن انگیزه، کلید اصلی موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری است. کاری کنید که اساتید احساس کنند شما رشته و دانشگاه را با علاقه و حساب و کتاب انتخاب کرده اید.

از ندانستن نترسید
ممکن است اساتید سوالهایی از شما بپرسند که جواب آن را نمی دانید و یا به خاطر نمی آورید. در چنین شرایطی سعی نکنید آنها را بپیچانید. صادقانه بگویید حضور ذهن ندارید.

شما تاثیر گذارید
شما توانایی تغییر عقیدۀ اساتید را دارید؛ این نکته ی بسیار مهمی است. باید با زیرکی و صداقت علاقه مندی خود را نشان دهید و در زمان های مناسب اطلاعات مختصری را از سوابق کاری و توانایی ها خود ارائه دهید.

خودتان را خسته نشان ندهید
در زمان مصاحبه به ساعت خود نگاه نکنید؛ این یعنی شما یا خسته شده اید و یا استرس دارید و می خواهید زودتر مصاحبه تمام شود. همچنین از مالیدن یا خاراندن گردن و یا پس سرتان خودداری کنید؛ این نشانۀ بی علاقگی شماست.

در تمام جلسه رسمی نباشید
نیازی نیست در طول جلسه ی مصاحبه رسمی باشید. گاهی بخندید و گاهی دوستانه برخورد کنید. دقت کنید نباید پاهایتان را روی هم انداخته و با بیخیالی پای رویی را بلرزانید. اینکار توجه شخص مقابل را منحرف کرده و در ضمن نشانه میزان ناراحتی و احساس ناامنی شماست.

مصاحبه هم مثل فوتبال ۹۰ دقیقه است
ممکن است در زمان مصاحبه، به یک سوال جواب نامناسب بدهید. هرگز ناامید نشوید و تا دقیقه ی ۹۰ بازی کنید. ممکن است رقبایتان همین قدر هم بلد نباشند.

نمونه متن که داوطلب خودش را به انگلیسی معرفی کند
من دیپلم ریاضی و فیزیک گرفته ام، لیسانسم مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف است پایان نامه لیسانسم در زمینه طراحی بالابرهای صنعتی بوده است. فوق لیسانسم را در رشته مکانیک جامدات از دانشگاه امیرکبیر گرفته ام. موضوع پایان نامه لیسانسم کنترل مجموعه ای خودرو بوده است. انجام این پروژه مستلزم دانستن مباحث مختلفی است. نمره پایان نامه لیسانسم ۱۹ و معدل کل فوق لیسانسم ۱۷ بوده است. استاد پروژه لیسانسم دکتر پیراسته و استاد پروژه فوق لیسانسم دکتر بختیاری نژاد بوده است. علاقه به تحقیق و پژوهش دارم و علاوه بر آن موضوع مورد علاقه ام جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری دینامیک و کنترل خودرو می باشد. من این پتانسیل را دارم که مطالب جدیدی را یاد بگیرم و بتونم اونها را جهت ارتقاء دانش سایر دانشجویان به کار گیرم.

An English sample text of a student introduction
I have studied mathematics in highschool. I have received BA degree in Mechanical Engineering from San’ati Sharif University. My BA Thesis was about designing industrial lifter. Also, I am graduated from San’ati AmirKabir University in Solid Mechanics, MA. I have done my MA Thesis in vehicle integrated control. Doing this project requires knowing different subjects. My MA thesis grade was 19 and my MA overall GPA was 17. My supervisors were professors Pirasteh and Bakhtiari Nezhad in BA and MA, respectively.
I am interested in research and investigation. In addition, my favorite major for continuing education in PhD is dynamic and vehicle control. I have this potential to learn new topics and to employ them for enhancing other students’ knowledge.

نکاتی پیرامون مصـــــاحبه جهت آزمون دکتری آزاد (از زبان یک داوطلب)
در آزمون دکتری دانشگاه آزاد افراد ثابتی جهت مصاحبه حضور دارند.
کلیه اشاخصی که در مصاحبه هستند برای شما نمره ای در نظر خواهند گرفت البته این نمره با توافق جمعی و میانگین هست.
توصیه می کنیم اگر با همین اساتید علوم و تحقیقات مراوده علمی و نیمه علمی داشتید، کفایت می کند در غیر اینصورت نشان دادن چنین مدرکی چندان که باید منطقی نیست. صلاحیت داوطلب در مجموع براساس یک چک لیست انجام خواهد شد که شامل بخش های مختلفی هست:
سابقه تحقیق و پژوهش
سابقه تحصیل
عضویت در انجمن ها
سابقه تدریس
شیوه برخورد در مصاحبه و تسلط روانی (که معمولاً داوطلب در این مورد مشکل خواهد داشت زیرا اضطراب و…)

برگرفته از کتاب تکنیک های انتخاب رشته دکتری و مصاحبه دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

راهبردها و رهنمودهایی برای قبولی در دکتری

نوشته بعدی

چگونه با مصاحبه دکتری روبرو شویم؟ روز مصاحبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی