بارگیری صفحه

تکنیک های استراتژیک برای مصاحبه دکتری سراسری،آزاد و وزارت بهداشت

سنجش امیرکبیر

تکنیک های استراتژیک برای مصاحبه دکتری سراسری،آزاد و وزارت بهداشت

تکنیک های استراتژیک برای مصاحبه دکتری

۱- یک رزومه از خودتان به فارسی تایپ کرده و آن را با گوگل ترانسلیت (translate.google.com) برگردانید. البته سپس آن را ویرایش نمائید. چون گوگل ترانسلیت فقط ۵۰ درصد به شما کمک می کند.

۲- دانشگاه هایی که دعوت شده اید از طریق سایت آنها که آدرس آن در سایت UNR.ir مرجع اخبار دانشگاهی مراجعه کرده و در قسمت اساتید و دانشجویان دکتری وارد شوید ، معمولاً آدرس ایمیل یا شماره تماس آنها آنجا است شما می توانید با آنها در ارتباط بوده و چگونگی مصاحبه و اطلاعاتی را کسب کنید.

نکته ۱: از اساتید سؤالات کلی مثلاً نحوه امتحان مصاحبه، معمولاً از موارد امتحان گرفته می شود و…

نکته ۲: از دانشجویان دکتری می توانید دوستانه تر سؤال های ریز و جزئی را بپرسید، مثلاً روش قبول شدن چطوریه، اساتید به چه چیزهایی حساس هستند، برای اساتید آن دانشگاه رزومه مهم است یا پرسیدن سؤال و…

 

۳- اگر دانشگاه شبانه را زده اید و الان دعوت به مصاحبه شده اید، اگر احساس می کنید که تمایلی به رفتن به این دانشگاه را ندارید، بر سر جلسه مصاحبه این دانشگاه نروید. در این روش به صورت اتوماتیک شما حذف می شوید. اگر شما به مصاحبه این دانشگاه رفته و موفق ظاهر شوید، درنهایت احتمال قبول شدن این دانشگاه برای شما اتفاق می افتد و اگر نروید از آزمون سال بعد محروم خواهید شد.

 

۴- حواستان باشد ممکن است در جلسه مصاحبه، در ظاهر شما مغلوب میدان شده باشید و شما با علم به این اتفاق، اعصابتان به هم ریخته و گارد تهاجمی به خود بگیرید. این همان اتفاقی است که هیأت ژوری به دنبال آن هستند (البته نه از روی قصد بد، بلکه آنها روانشناسانی هستند که شما را در مسیری می اندازند تا صبوری و تحمل شما را بسنجند) لذا انگار نه انگار در جلسه مصاحبه، اتفاقی افتاده است. لذا شما با کمال خونسردی و تحمل جلسه مصاحبه را تا به انتها راهبری کنید.

 

۵- همیشه شعر زیر را به خاطر داشته باشید، هم قبل از جلسه مصاحبه و هم حین جلسه مصاحبه و هم بعد از جلسه مصاحبه.

 

راهکارهایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری سراسری،آزاد و وزارت بهداشت

بخش اول- امتیازبندی سوابق پژوهشی:

۱- هر مقاله علمی- پژوهشی داخلی و خارجی مرتبط با رشته تحصیلی، چاپ شده در مجلات معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (حداکثر ندارد). داخلی: از صفر تا ۲ امتیاز. بین المللی: از صفر تا ۴ امتیاز.

۲- تألیف و ترجمه کتاب مربوط به رشته تحصیلی: برای علوم انسانی حداکثر ندارد و برای سایر رشته ها حداکثر ۶ امتیاز، ترجمه: از صفر تا ۲ امتیاز. تألیف: از صفر تا ۴ امتیاز.

۳- مقاله چاپ شده در مجموعه مقالات همایش های علمی ملی و بین المللی. امتیاز: حداکثر ۱۰ امتیاز. خلاصه داخلی (از صفر تا ۵/۰ امتیاز). خلاصه خارجی (از صفر تا ۱ امتیاز). کامل خارجی (از صفر تا ۱ امتیاز). کامل بین المللی (از صفر تا ۲ امتیاز).

۴- اکتشاف/ اختراع (به تأیید مراجع ذیصلاح). حداکثر ۸ امتیاز. داخلی (از صفر تا ۳ امتیاز). بین المللی (از صفر تا ۵ امتیاز).

۵- آثار هنری (دارای ارزیابی ملی یا بین المللی). برای رشته های هنر حداکثر ندارد. (از صفر تا ۴ امتیاز.

۶- تشویق نامه های علمی در سطح ملی و بین المللی: حداکثر ۸ امتیاز. ملی (از صفر تا ۱ امتیاز). بین المللی (از صفر تا ۲ امتیاز).

مصاحبه

بخش دوم- مصاحبه:

به طور معمول، محورهای کلی زیر، توسط هیات ممتحنه (ژوری) مورد توجه و سؤال قرار می گیرد. لازم است داوطلب قبل از حضور در محل مصاحبه، به خوبی به موارد زیر فکر کند و پاسخ های احتمالی را آماده نماید.

۱- انگیزه داوطلب برای ادامه تحصیل، اهداف علمی و شغلی آینده؛ (مثلاً این رشته را دوست داشته و به فلان موضوع علمی علاقه مندم.

۲- کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد؛ (موضوع پایان نامه، نتیجه گیری ها، مقاله شده است یا نه، اساتید پروژه و داوران).

۳- میزان تسلط به زبان خارجی؛/ دارا بودن مدرک مثل تافل، آیلتس، MCHE، تسلط به معرفی خود، پروژه و علائق تحصیلی به زبان خارجی).

۴- علایق پژوهشی؛ (موضوع هایی که علاقه مند به تحقیق در آن هستند).

۵- موضوع مورد علاقه برای رساله دکتری؛ (مشخص کردن نسبی موضوع پروژه و جلب نظر اساتید نزدیک به موضوع فوق).

۶- تمام وقت بودن دانشجو؛ (آزاد بودن وقت دانشجو و عدم فعالیت به صورت تمام وقت و بعضاً پارت تایم در مکانی دیگر).

۷- پذیرش دانشجو در آزمون دکتری سایر دانشگاه ها؛ (پرسش اینکه داوطلب اولویت چندش را دانشگاه موردنظر انتخاب کرده است).

۸- سؤال در مورد موضوعی خاص که ممکن است مورد علاقه شخص باشد؛ (هوشیار بودن به پرسش ها که از داوطلب می شود).

۹- سؤال در مورد تعداد مقالاتی که در پایگاه های استنادی ثبت شده است (مانند: ISI، SCOPUS، ISC و پایگاه های مثل Magiran، SID، Ebsco، Emerald، Elsevier، مرکز مدارک علمی ایران، مرکز منطقه ای علوم و فناوری شیراز، و سایر موارد)؛ (بازدید از سایت ها فوق و بررسی موضوعات و مقالات در زمینه گزارش داوطلب).

۱۰- سایر موارد (بسته به دانشگاه مربوطه، سطح علمی هیأت ممتحنه، شرایط مصاحبه دکتری). (توانا بودن در راهبری سؤالات و پرسش ها به سمت هدف پرسش شده توسط اساتید).

 

آنچه هیأت ممتحنه از شما انتظار دارند؟

۱- هیأت ممتحنه چه انتظاراتی از شما دارند؟ (معمولاً آنها انتظار دارند شما اطلاعاتی کلی راجع موضوعی که پرسش می شود داشته باشید، نه اینکه نسبت به موضوع ناآگاه باشید. گاهاً باید دامنه اطلاعات شما به اندازه یک اقیانوس، ولی به عمق یک سانتی متر باشد).

 

۲- شما چه انتظاراتی از خود دارید؟ (شما انتظار دارید که پاسخ هیأت ژوری را آنطور که آنها می خواهند بدهید تا بتوانید سربلند بیرون بیائید).

 

۳- گردآوری و تفکر در مورد برخی از سؤالاتی که باید انتظار طرح آنها را داشته باشید؟ (سؤال مطروحه در دو مقوله عمومی و تخصصی است. منظور از عمومی انگیزه از تحصیل، موضوع پروژه چه بوده، چند نفر در خانواده شما تحصیل کرده اند و از این مقوله و سؤالات تخصصی پرسش راجع ریز پروژه، موضوعات درسی لیسانس و فوق لیسانس، ارتباط مطالب فوق و غیره).

 

۴- گردآوری و تفکر در مورد برخی از سؤالاتی که می توانید (باید) پاسخ دهید؟ (انگیزه ادامه تحصیل، چرا انتخاب ما را انتخاب کرده اید، آیا از نظر مالی تأمین هستید، موضوع مورد علاقه که احتمالاً موضوع پایان نامه دکتری بشود).

نکته: سعی کنید به صورت مهندسی معکوس، حدس بزنید که هئیت ژوری چه سوالاتی از شما خواهند پرسید؟ یعنی خودتان را به جای هئیت ژوری و هئیت ژوری جای شما باشند.

 

برگرفته از کتاب تکنیک انتخاب رشته دکتری و مصاحبه دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

قبولی در کنکور دکتری و آزمون کارشناسی ارشد  ۱۴۰۳  از رویا تا واقعیت !

نوشته بعدی

راهنمای تدارک و آمادگی برای مصاحبه دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی