بارگیری صفحه

تکنیک های مدیریت زمان در روز آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

کارشناسی ارشد و دکتری

تکنیک های مدیریت زمان در روز آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

۱- تکنیک (+ و × و -):

همان طور که در قبل ذکر شد، هنگام پاسخ گویی به سوالات، سوالات ساده را با علامت (+)، سوالاتی که با نظر اول راه حل آن را تشخیص می دهید اما در محاسبه به پاسخ نهایی نمی رسید یا برخی سوالات را بلد هستید ولی تشخیص می دهید وقت گیر باشند و پاسخ به آن ها وقت بیشتری نیاز دارند این گونه سوالات را با علامت (×) و سوالاتی که اصلاً جواب آن ها را بلد نیستید یا اصلاً برای شما ناآشنا می باشند روی این نوع سوالات اصلاً متوقف نشوید و آن ها را با علامت (-) مشخص کنید.

۲- تکنیک زمان مرور:

برای این که زمانی برای مرور سوالات (×) و (-) داشته باشید بهتر است زمان پاسخگویی به هر درس را چند دقیقه کمتر از زمان استاندارد درنظر بگیرید تا در پایان فرصتی برای مرور داشته باشید.

۳- تکنیک زمان پاسخگویی به هر درس:

زمان پاسخگویی به هر درس را با توجه به نکته قبل به آن درس اختصاص دهید و در ابتدای برگزاری آزمون ساعت شروع به پاسخگویی هر درس را کنار آن یادداشت کنید مثلاً اگر ساعت شروع آزمون ۸صبح باشد و زمان درس زبان ۳۰ دقیقه است باتوجه به نکته قبل زمان ۲۰دقیقه را برای آن درنظر بگیرید لذا شروع درس بعدی را با ۲۰/۸ مشخص کنید.

۴- تکنیک اولویت زمان های مرور:

در زمان مرور (ابتدای دور دوم)، سوالاتی را مرور کنید که با علامت (×) مشخص کرده اید و در مرور سوم سوالاتی را مرور کنید که با علامت (-) مشخص کرده اید.

۵- تکنیک وقفه در آزمون:

خستگی در سر جلسه آزمون، اتفاقی است که برای اکثر داوطلبان رخ می دهد لذا برای این که ضعف خستگی را با قوت تازگی و تجدید نیرو جایگزین کنید بهتر است روشهای زیر را انجام دهید.

۱) کشش عضلانی برای بیرون رفتن خستگی از بدن توصیه می شود.

۲) رعایت صحیح وضعیت نشستنی باعث خروج خستگی از بدن است.

۳) تنفس عمیق و تلقین مثبت باعث شادابی و تجدید قوا می شود.

۴) مصرف آب و مواد قندی بسیار توصیه می شود.

۶- تکنیک معادلات ابعادی (دیمانسیون):

یک سری از تست ها را می توان با جای گذاری حل کرد. این روش بیشتر برای دروس محاسباتی مثل ریاضی، فیزیک، آمار و … استفاده می شود. در این تکنیک با جای گذاری اعدادی مثل صفر، بی نهایت، ۱ و ۱- در پاسخ ها می توان تشخیص داد که کدام گزینه، جواب صحیح است.

تست زنی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری در منزل

۱) هیچ گاه قبل از مطالعه دقیق درس به  تمرین تست نپردازید.

۲) در حل تست ها اگر خودتان بتوانید اشتباهات خود را بیابید تجربه ای پیدا خواهید کرد که در کنکور اصلی دچار چنین اشتباهاتی نمی شوید.

۳) در دروسی که جنبه حفظی آن ها بیشتر است (خصوصاً دروس رشته های علوم انسانی) بلافاصله پس از آن که دروس را مطالعه نمودید به تمرین تست نپردازید. این مهم را به ۳ روز بعد موکول کنید.

۴) در دروسی که جنبه حفظی کم تری دارند (دروس رشته های فنی) اگر پس از مطالعه و مرور درس به تمرین تست بپردازید مشکلی پیش نمی آید.

۵) کسانی که یک درس را به طور کامل کنار می گذارند خواه به این دلیل که آن درس ضریب کم تری دارد یا این که آن درس را بلد نیستند کاملاً اشتباه می کنند. کنار گذاشتن مطالعه یک درس اشتباه است البته می توانید بخش های دشوار یک درس را کنار بگذارید اما حذف کامل یک درس خطاست.

۶) کسانی که در کنکور تحصیلات تکمیلی، ناهماهنگ با مجموعه داوطلبان گروه آزمایشی خود مطالعه می کنند از نقاط قوتشان خیلی نتیجه نمی گیرند لذا کنار گذاشتن یک درس به طور کامل و تقویت سایر دروس اشتباه است.

فنون تست زدن:

۱- تست های آسان، متوسط و سخت: سعی کنید تست ها را دسته بندی کنید و ابتدا سراغ تست های آسان، سپس متوسط و سپس سخت بروید.

۲- جرات گذشتن از تست: عادت کنید که از کنار تست های سخت بگذرید چون این گونه تست ها دام هستند و وقت شما رامی گیرند. گذشتن از کنار این تست ها، نه تنها نشانه ضعف نیست، بلکه بیانگری مهارت و دانش بالای داوطلب است.

۳- قدرت ریسک: در موقع حدس زدن جواب تست، معمولاً اولین حدس شما صحیح ترین است. بنابراین جواب خود را در صورتی عوض کنید که مطمئن باشید پاسخی را که پیدا کرده اید از پاسخ اول شما صحیح تر است.

۴- خواندن کل اجزای تست: صورت مسأله یا تست را با حوصله و تمرکز مطالعه کنید. به همین ترتیب به تک تک گزینه ها توجه کنید.

۵- پیش بینی قبل از جواب: سعی کنید قبل از نگاه کردن به گزینه های تست، جواب را حدس بزنید. این کار سرعت عمل شما را در پاسخگویی به تست ها افزایش خواهد داد.

۶- فریب نخورید: به محض خواندن صورت تست، سراغ راحت ترین و ساده ترین گزینه نروید. متوجه گزینه های انحرافی هم باشید.

نحوه تست زدن

شما در آزمون های آزمایشی  کارشناسی ارشد و دکتری علاوه بر مقایسه خودتان با سایرین، نکات و تکنیک های درست تست زنی را در کنکور واقعی تمرین می کنید.

دو محور اصلی در درست تست زدن عبارتند از: تنظیم مناسب وقت، حداقل پاسخ نادرست داشتن.

تنظیم مناسب وقت

پس از آزمون های رسمی کنکور یا کنکورهای آزمایشی، هنگامی که داوطلبان برای مشاوره به ما رجوع می کنند بعضی از آنها اظهار می دارند که مثلاً اصلاً وقت پیدا نکردند که تست های درس ریاضی را نگاه کنند و بزنند، یا آنکه وقت نسبتاً زیادی را در ماه های قبل از کنکور برای یادگیری ریاضی صرف کرده بودند این اتفاق بدترین اتفاقی است که ممکن است برای یک داوطلب بیفتد علت آن هم عدم تمرین برای تنظیم وقت در کنکور است.

در کنکور کارشناسی ارشد به طور متوسط برای هر تست ۸۰ ثانیه زمان وجود دارد.

حداقل پاسخ نادرست

همانطور که بارها گفته شده است شما به هیچ عنوان نباید درسی را منفی بزنید و برای این کار پاسخ های نادرست شما باید حداقل ممکن باشد.

بدیهی است که اصلی ترین علت نادرست زدن یک تست عدم تسلط علمی کامل روی آن تست است ولی جدای از این مطلب نکات مهم دیگری نیز وجود دارند که باید به آن توجه کنید:

۱- هنگامی که سوالات بسیار مشکل دور از استاندارد و برخلاف سرفصل ها می آید ضربه روحی شدیدی به داوطلبان و به ویژه داوطلبان قوی وارد می شود در این حال داوطلبان هنگامی که به ۵ تا ۱۰ تست برخورد می کنند و نمی توانند آنها را حل کنند خود را باخته و تمرکز خود را از دست می دهند در این حالت می بایست خونسردی خود را حفظ کرده و به خودتان تلقین کنید اگر شما این تست ها را نزده اید دیگران هم نمی توانند بزنند و واقعیت امر نیز همین گونه است.

در این وضعیت بعضی از دانشجویان خونسردی خود را از دست داده و سعی می کنند که حتماً تعدادی از تست های آن درس را بزنند و بدیهی است که نتیجه این کار گرفتن نمره منفی در آن درس می شود این موردی است که تنها با آزمون های آزمایشی مکرر و تمرین خونسردی قابل پیشگیری است.

۲- داوطلبان سنجش امیرکبیر با آنکه پیشنهاد شد از دروس تخصصی مهم تر (ضریب بیشتر) شروع به زدن تست کنید ولی این به این معنا نیست که دروس ضریب کمتر را رها کنید چه بسا تمام سوالات یک درس ضریب ۴ بسیار مشکل باشد و یک درس ضریب یک بسیار ساده لذا شما می بایست با خونسردی درس ضریب ۴ را رها کرده و به سراغ آن درس ساده ضریب یک بروید. در این حالت اگر بگویید: «این درس ضریب ۴ خیلی مهم است من هم وقت زیادی برای مطالعه آن صرف کرده بودم پس حتماً باید وقت بیشتری را در کنکور روی آن صرف کرده و حتماً بخشی از تست های آن را بزنم» کار اشتباهی کرده و بر اثر استرس ناشی از این عمل به احتمال زیاد پاسخ های منفی زیادی خواهید داشت.

۳- در بسیاری از رشته ها برای قبولی، اغلب زدن بیش از نیمی از تست ها لازم نیست. لذا سعی نکنید همه تست ها را جواب دهید.

۴- پس از پاسخ دادن به سوالات یک درس ردیف شماره تست های دفترچه را با شماره تست های برگه پاسخنامه مقایسه کنید تا مبادا اشتباهی، گزینه یک تست را برای تست دیگری پر کرده باشید.

۵- بعضی از داوطلبان ابتدا پاسخ همه تست ها را در دفترچه علامت زده و سپس در انتهای آزمون پاسخ ها را به برگه منتقل می سازند این کار خطرناکی است که حتماً باید از آن پرهیز کنید چرا که در انتهای آزمون بر اثر کمبود وقت ممکن است دچار استرس شده و گزینه ها را اشتباهی پر کنید یا بدتر از آن وقت کافی برای انتقال تمام پاسخ ها را به برگه جواب نداشته باشید پس هنگامی که تستی را با اطمینان حل می کنید همان لحظه جواب را در برگه پاسخنامه وارد کنید.

۶- بعضی از داوطلبان هنگامی که بین دو یا سه گزینه، شک دارند یکی را بر حسب تصادف می زنند تقریباً همواره این عمل باعث کم شدن نمره این دسته از داوطلبان می شود به طور کلی توصیه می شود تنها تستی را بزنید که به جواب آن اطمینان دارید در مواردی خاص در صورتی که بین دو گزینه شک دارید و احتمال درست بودن یکی از گزینه ها را حدود ۷۰% می دانید می توانید آن را بزنید..

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

توصیه های مهم روانشناسی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۲

نوشته بعدی

دوران جمع‌بندی قبل از آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی