بارگیری صفحه

مشاوره عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکترا  ۱۴۰۲ (۴)

آزمون کارشناسی ارشد ، آزمون دکتری

مشاوره عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکترا  ۱۴۰۲ (۴)

موارد زیر سوالاتی بوده‌اند که داوطلبان آزمون مقاطع تکمیلی در طی سال‌های اخیر از مشاوران سنجش امیرکبیر پرسش نموده‌اند.

 

سوال: فلش کارت چیست و چه کمکی به ما می‌کند و کجا کاربرد دارد؟

پاسخ: فلش کارت، کارت‌هایی با ابعاد تقریبی ۶×۱۲ سانتی‌متری می‌باشد که بر روی آن اطلاعات مفیدی راجع به آن درس وجود دارد و معمولاً در یک طرف آن سوال مطرح می‌شود و پشت آن جواب می‌باشد. با مطالعه و مرور مطالب آن، فراگیری و تفهیم مطالب تثبیت شده و مطالب به حافظه ماندگار منتقل می‌شود. این کارت‌ها به‌خصوص برای کارمندان و شاغلان که اوقات مرده در مسیرها (مترو، اتوبوس، تاکسی و…) دارند بسیار مفید است. همچنین هنگام صرف نهار در شرکت و موسسات و زمان‌های استراحت به‌راحتی قابل استفاده است. همچنین آخر شب هنگام خواب که داوطلبان حوصله مطالعه از روی کتاب و یا جزوه را در رختخواب ندارند مطالعه آن بسیار مفید است.

 

سوال: چه اصراری است که جزوات ارائه شده منابع یکسانی نداشته باشند، مثلاً دانشگاه امیرکبیر و شریف در درس ریاضی کتاب توماس را ارائه می‌کنند پس خواندن دو جزوه که منبع یکسانی دارند اتلاف وقت می‌باشد. نظر شما چه می‌باشد؟

پاسخ: خیر. دوست و داوطلب عزیز چنین چیزی نمی‌باشد. اگر فرض کنیم تمام مطالب دو جزوه یکسان است باز هم ما یک قدم جلو هستیم چون که ما می‌خواهیم به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به سمتی حرکت کنیم که دروس را مرور کنیم چون که مرور درسها، ضربه نهایی است که مشکلات عدم درک تست‌ها را درهم می‌شکند مطلبی را که در سرتا سر این جزوه ما بر آن اصرار داریم تکرار و مرور مطالب است که باعث می‌شود مطالب ملکه ذهن شما بشود و به‌راحتی بتوانید سر جلسه کنکور، با توجه به نیاز به سرعت مطالب دلخواه‌تان را بازخوانی کنید. چون که در کنکور اگر وقت طولانی به داوطلبان بدهند مطمئناً اکثر داوطلبان می‌توانند تست‌های زیاد را حل کنند ولی کسی موفق‌تر است که در زمان کمتر بتواند تست درست بیشتری را در فرم پاسخنامه خود پر کند. لذا خروجی دو جزوه کاملاً یکسان، مجبور کردن شما به مرور آن درس است. ضمناً به داوطلبان یادآور می‌شود مثلث قدرت را فراموش نکنند. مثلث قدرت تشکیل شده از سه عنصر دقت عمل، سرعت عمل و در نهایت صحت عمل، که دو عامل اولی اگر به درستی انجام شود رأس سوم مثلث را که همان صحت عمل است و باعث راهبری ما در کنکور می‌شود را نتیجه می‌دهد.

 

سوال: من دانشجوی سال سوم هستم. چگونه می‌توانم از خدمات سنجش امیرکبیر استفاده کنم؟

پاسخ: داوطلبانی که از زمان دانشجویی و هنگام تحصیل برای موفقیت در آزمون مقطع بعدی (مثلاً کارشناسی ارشد) برنامه‌ریزی می‌کنند می‌توانند از خدمات آموزشی سنجش امیرکبیر استفاده کرده و تسلط بیشتری بر مطالب پیدا کنند. مشاوران سنجش امیرکبیر به داوطلبان کمک می‌کنند که کدام منابع را مطالعه کنند و چگونه برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند همزمان با درس‌های ترم جاری خود، درس‌های کنکور را نیز مرور کنند.

 

سوال: آیا نیاز به مشاور دارم؟ مشاور چه نقشی در بهبود وضعیت من دارد؟

پاسخ: مشاور چون خود این مراحل را گذرانده پس حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد، از جمله شرایط یک مشاور خوب می‌توان موارد زیر را نام برد:

تجربه آشنایی با وضعیت‌های مختلف داوطلبین، بررسی دروس، آشنایی با آمار قبولی شرکت کنندگان در کنکور دکترا و کنکور کارشناسی ارشد، آشنایی با کتب و جزوات.

 

 

سوال: توصیه‌هایی که یک مشاوره می‌تواند به یک داوطلب بکند چه مواردی می‌باشد؟

پاسخ:

۱- حتی‌الامکان از هیچ درسی صرف‌نظر نکنید خصوصاً گرایشی که علاقه‌مند به ادامه تحصیل در آن هستید.

۲- برای دروس اصلی اولویت اول را در خواندن قائل شوید و دروس فرعی را در اولویت‌های بعدی قرار دهید.

۳- حتی‌الامکان همه درس‌ها را با هم بخوانید.

۴- تست‌زدن را فراموش نکنید. همراه با هر مبحثی که می‌خوانید نگاهی هم به تست‌های آن مبحث بیندازید.

۵- برای دوستانی که هنوز شروع نکرده‌اند، توصیه می‌شود زودتر شروع کنید و در ضمن سعی کنید در یک بازه زمانی سه یا چهار ماهه یک دور کامل مباحث را خوانده باشید.

۶- اگر در درسی ضعیف هستید و می‌خواهید به کلاس کنکور بروید، ایده خوبی است اما در نظر داشته باشید اگر تعداد درس‌ها زیاد باشد مثلاً در سه درس ثبت نام کرده‌اید، همین تعداد کلاس‌ها و جزوه نوشتن‌ها و زمانی که صرف کلاس رفتن می‌کنید می‌تواند فرصت‌های بسیار خوبی را از شما بگیرد. تجربه بسیاری از دوستان که در کنکور موفق بوده‌‌اند نشان داده است تنها یک کلاس (آن هم درسی که واقعاً علاقه‌مند به ادامه‌اش هستید یا خیلی ضعیف هستید) سودمند است مگر این‌که سال سومی باشید.

 

سوال: از کجا بفهمم که منابع امتحانی کدام است؟

پاسخ: با مشاوره با اساتید و دانشجویانی که این مرحله را گذرانده‌‌اند و یا از تست‌های سال‌های گذشته نیز می‌توان فهمید که این مطالب از چه کتب یا جزواتی اقتباس شده است. برای این‌که داوطلبان در بین منابع امتحانی سردرگم نشوند، می‌توانند منابع را از موسسات معتبر تهیه کنند.

 

سوال: چه گرایشی از رشته‌ام را بخوانم یا اگر بخواهم رشته‌ام را تغییر دهم چه رشته‌ای مناسب است؟

پاسخ: فقط علاقه شرط است، البته بازار کار هم تا حدی می‌تواند دخیل باشد. گاهی اوقات افراد با توجه به نوع کارشان و نیازمندی خود، می‌توانند رشته خود را تغییر دهند.

 

سوال: امسال در دفترچه آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکترا رشته جدیدی را ارائه کرده‌‌اند آیا انتخاب این نوع رشته‌ها توصیه می‌شود؟

پاسخ: این نوع رشته‌ها برای داوطلبانی که تازه فارغ‌التحصیل شده‌‌اند، اصلاً توصیه نمی‌شود. چون بعد از فراغت از این رشته‌ها، بازار کار این رشته‌ها را نمی‌شناسد و جذب شدن در بازار کار این رشته‌ها، سخت است.

این گونه رشته‌ها برای افراد زیر توصیه می‌شود:

۱- کارمندانی که در رشته خود مشغول به کار هستند و رشته جدید نزدیک یا متناسب با نیاز کاری آن‌ها می‌باشد.

۲- داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند.

۳- داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در ایران و تدریس در دانشگاه را دارند.

 

سوال: آیا نیاز به کلاس حضوری ضروری است یا خودم می‌توانم به صورت خودآموز درس‌ها را مطالعه کرده و نتیجه مطلوب را کسب کنم؟

پاسخ: هرشخص بهتر از هرکس دیگری آشنا به نقاط ضعف خود می‌باشد. بعضی از داوطلبان اگر مطلبی را خودشان بخوانند بهتر متوجه می‌شوند و بعضی دیگر از داوطلبان اگر از کسی فرا بگیرند (کلاس حضوری) بهتر مطلب را متوجه می‌شوند. ولی آنچه ما به دوستان توصیه می‌کنیم این است در صورتی که خودتان دروس را می‌توانید به صورت خودآموز فرا بگیرید حتماً از این روش استفاده کنند. در صورتی برای درسی از کلاس استفاده کنید که با آن درس مشکل دارید، یا آن‌که درسی تخصصی است و ضریب بالایی در کنکور دارد یا داوطلبی هستید که تغییررشته داده‌اید یا این‌که مدت زمان زیادی از فارغ‌التحصیلی شما گذشته است. مطمئن باشید کسی که وقت بیشتری را صرف فهم و حلاجی مطالب و مرور آن‌ها می‌کند موفق‌تر از کسی است که همه دروس را در کلاس کنکور ثبت نام کرده است. مواظب باشید گول تبلیغات رنگارنگ موسسات را نخورید، بر خودتان مسلط باشید و به نیروی تفکر و پشتکار خود اعتماد کنید مطمئن باشید قبولی در کنکور مقاطع عالی و تکمیلی را به‌راحتی می‌توان کسب کرد اگر برنامه‌ریزی صحیحی داشته و از منابع درستی استفاده کرده باشید.

 

سوال: من به اندازه کافی پول جهت تهیه بسته‌های ‌آموزشی و کنکور کارشناسی ارشد را ندارم؟ در شرایط یکسان بسته‌های ‌آموزشی را توصیه می‌کنید یا آزمون‌های آزمایشی را؟

پاسخ: آزمون‌های آزمایشی توصیه می‌شود. به منظور ارتقاء سطح آموزشی و بهینه سازی پیشرفت تحصیلی، سنجش امیرکبیر آموزش مبتنی بر آزمون را به عنوان روشی بی‌نظیر و کارآمد به تمام داوطلبان توصیه می‌کند. لذا داوطلبان با ثبت نام در کنکورهای آزمایشی می‌توانند نقطه ضعف خود را پیدا کرده و آن‌ها را تا قبل از کنکور به قوت تبدیل کنند.

 

سوال: از چه زمانی باید برای کنکور آماده شوم؟

پاسخ: کلاً برای هر مقطعی (از ورودی به دانشگاه گرفته تا دکترا و دستیاری) در طول دوران تحصیل باید دروس کنکور مطالعه شود ولی آمادگی کلی از یک سال قبل از کنکور شروع می‌شود.

 

سوال: برای کنکور کتب رفرنس دانشگاهی بهتر هستند یا جزوات دانشگاهی؟

پاسخ: در صورت داشتن زمان، کتب رفرنس دانشگاهی کامل هستند ولی با توجه به این‌که اساتید دانشگاهی از همین کتب رفرنس استفاده می‌کنند جزوات دانشگاهی هم می‌توانند به عنوان مرجعی که از چندین منبع تهیه شده، به نحو احسن استفاده کرد.

 

سوال: مباحث سوال‌خیز دروس را چگونه و بر چه مبنایی پیدا کنم؟

پاسخ: از روی تست‌های سال‌های گذشته کنکور سراسری، آزاد و وزارت بهداشت یا گفته‌های اساتید می‌توان به این مهم پی برد.

 

سوال: موسسات مختلف تبلیغات رنگارنگ راجع به روش‌ها و متدهای جدید آموزشی ارائه می‌دهند، آیا باید همه این روش‌ها را فراگرفت؟

پاسخ: داوطلب و دوست عزیز، نگران این روش‌ها نباشید شما در اصل همه این روش‌ها و متدها را در برنامه‌ریزی روزانه خود بکار برده‌اید.

ساختن مخفف و اسم متد، زیاد کاربر و سخت نیست معمولاً اسم متدها، ترکیب حروف اول چند کلمه است مثلاً روش SIT که می‌شود Success In Test یا روش DLP که می‌شود Dynamic Learning Program (برنامه آموزشی پویا) یا روش SPP که می‌شودSpecial Personal Planning  (برنامه‌ریزی ویژه شخصی) الان ما می‌توانیم به کمک شما یک روش آموزشی را ابداع کنیم «برنامه‌ریزی پیشرفته شخصی» یا روش APP (Advanced Personal Planning).

مثلا سنجش امیرکبیر روش آموزشی خود را با SLP معرفی کرده است که می‌شود

Self Learning Planning

برنامه‌ریزی به روش خود محوری (خود آموزی) (خود فراگیری)

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکترا به روش سنجش امیرکبیر

 

جدیدترین اخبار دکترا و کارشناسی ارشد

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

۴۰ تجربه از رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی ارشد و دکترا

نوشته بعدی

چگونه برای آزمون دکتری و ارشد ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۲)؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی