بارگیری صفحه

مشاوره عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲

سنجش امیرکبیر

مشاوره عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲

موارد زیر سوالاتی بوده‌اند که داوطلبان آزمون مقاطع تکمیلی در طی سال‌های اخیر از مشاوران سنجش امیرکبیر پرسش نموده‌اند.

 

سوال: چگونه می‌توان یک موسسه آموزشی مناسب  برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ را انتخاب کرد؟

پاسخ: تبلیغات متنوع و رنگارنگ، نباید ما را از انتخاب درست دور کند. توجه به خدمات آموزشی، مقاطع آموزشی ارائه شده، سوابق فعالیت، همکاران علمی موسسه، استفاده از تجربیات داوطلبانی که از خدمت آن موسسه استفاده کرده‌اند، حجم مطالب و جزوات ارسالی و ترکیب‌بندی آن‌ها، کیفیت آزمون‌های برگزار شده می‌تواند پارامترهایی جهت انتخاب یک موسسه آموزشی باشد.

 

سوال: بعضی از موسسات تضمین می‌کنند که فرد را در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری قبول کنند. نظرتان راجع به چنین موسساتی چه می‌باشد؟

پاسخ: عقل سلیم می‌گوید که سراغ چنین موسساتی نروید. چطور امکان دارد موسسه‌ای قبولی شما را تضمین کند در صورتی که شما وقت زیادی برای درس خواندن نگذارید. وقت و پول خود را برای چنین موسساتی مصرف نکنید. به نیروی فکری و مطالعه خود اعتماد کنید و برای هدف‌تان به صورت صحیح برنامه‌ریزی کنید.

 

سوال: موسسات آموزشی خوب  در زمینه کارشناسی ارشد و دکتری چه خدماتی را ارائه می‌کنند؟

پاسخ: معمولاً موارد زیر را ارائه می‌نمایند:

الف – بسته‌های ‌آموزشی به علاوه مشاوره تحصیلی تا زمان انتخاب رشته.

ب- کلاس‌های حضوری برای کسانی که از درس دور مانده‌‌اند و یا کسانی که در بعضی از دروس ضعیف هستند.

پ- آزمون‌های آزمایشی به صورت‌های حضوری، مکاتبه‌ای، اینترنتی.

ت- استفاده از جزوات دانشگاهی در بسته‌های ‌آموزشی برای داوطلبانی که تغییر رشته می‌دهند و برای داوطلبان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های شهرستان یا دانشگاه آزاد که تمایل به تقویت بنیه علمی خود در درس مربوطه را دارند.

 

سوال: چه موسساتی می‌توانند خدمات مناسبی راجع به رشته‌های شناور (ستاره‌دار) ارائه کنند؟

پاسخ: برای رشته‌هایی که شناور یا میان رشته‌ای هستند، موسسه‌ای می‌تواند بهتر خدمات بدهد که رشته‌های اولیه را نیز داشته باشد. مثلاً برای رشته‌ای مثل مهندسی پزشکی که ترکیب رشته فیزیولوژی و مهندسی برق است یا نانومواد که ترکیب رشته برق، شیمی، مکانیک، فیزیک و شیمی است.

 

سوال: رشته شناور چه رشته‌ای است؟

پاسخ: رشته شناور رشته‌ای است که داوطلب علاوه بر رشته اصلی خود به عنوان رشته دوم می‌تواند انتخاب کند. مثلاً فردی که رشته‌اش مهندسی مکانیک است می‌تواند رشته مدیریت اجرائی را که رشته‌ای ستاره‌دار است به عنوان رشته دوم انتخاب کند.

نکته: حتماً رشته‌ ستاره‌دار را دوم انتخاب کنید، در صورتی‌ که رشته ستاره‌دار را اول انتخاب کنید، رشته دوم شما حذف می‌شود.

 

سوال: چرا باید سنجش امیرکبیر را به عنوان مشاور و برنامه‌ریزی آموزشی انتخاب کنیم؟

پاسخ: سنجش امیرکبیر تمام خواسته‌های شما داوطلبان را بررسی کرده و با توجه به نیازهای شما، این خواسته‌ها را بومی‌سازی کرده است و برنامه‌ریزی‌های متفاوتی را برای دانشجویان، کارمندان و شاغلان، داوطلبان خانه‌دار‌، داوطلبان تمام وقت آزاد تدوین نموده است و برای هر درس چند منبع که ترکیبی از جزوه، کتاب و سی‌دی‌آموزشی می‌باشد را فراهم آورده است تا داوطلب با اعتماد به نفس کامل بدون نیاز به هیچ‌گونه مرجع درسی دیگری دروس را مطالعه کند.

 

سوال: آیا ارزش نمره دو درس با ضریب یکسان با هم برابر است؟

پاسخ: خیر. ارزش نمره یک درس به سادگی و دشواری سوالات بستگی دارد و برای هر درس متفاوت است مثلاً اگر داوطلبی در یک درس ساده آزمون نمره %۷۵ رابیاورد و در درس دشوارتر باز هم نمره %۷۵ را بیاورد این نمرات مساوی و هم ارزش نیستند.

 

سوال: من پارسال از موسسه دیگری بسته آموزشی دکتری دریافت کردم ولی در کنکور قبول نشدم، علت آن چه می‌تواند باشد؟

پاسخ: معمولاً هر موسسه‌ای سعی می‌کند بهترین‌ها را برای داوطلبان خود در نظر بگیرد ولی چقدر در این مهم موفق بوده است موضوع دیگری است. چند علت اساسی که در این رابطه می‌توان می‌توان برشمرد عبارتند از:

الف- کم بودن مطالب ارائه شده                             ب- عدم برنامه‌ریزی صحیح

پ- عدم خواندن صحیح مطالب                                ت- عدم مانور درست سر جلسه کنکور

ث- نخواندن کل مطالب                                          ج- عدم داشتن مشاور مناسب

 

سوال: چگونه می‌توان رتبه‌ای تک رقمی کسب کرد. آیا کسب رتبه برتر مخصوص دانشجویان دانشگاه‌های مطرح مثل شریف و امیرکبیر یا شهید بهشتی و تهران است؟

پاسخ: ما تمام مسیرهایی را که شما را به سوی رتبه برتر شدن سوق می‌دهد، پیموده‌ایم و تجربه راهیابی به این مهم را به سادگی در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای رتبه برتر شدن مراحل ذیل را انجام دهید:

الف- انجام برنامه‌ریزی واقع بینانه.

ب- خلاصه‌برداری و نکته‌برداری از روی جزوات.

پ- انجام تکنیک تریز روی دفترچه‌های کنکور.

ت- مرور و جمع‌بندی مطالب مطالعه شده.

ث- شرکت در کنکور آزمایشی.

ج- بعد از هر کنکور، اصلاح اشتباهات آزمون قبلی.

رتبه برتر متعلق به دانشگاه خاصی نیست بلکه کسب رتبه برتر مخصوص کسانی است که قواعد و فرامین بالا را که توسط رتبه‌های برتر دوره‌های گذشته پیشنهاد شده است را انجام دهند.

 

سوال: معدل من حدود ۱۳ است، آیا می‌توانم در دانشگاه معتبری قبول شوم یا به عبارت دیگر معدل چقدر در قبولی افراد موثر است؟

پاسخ: بله شما می‌توانید در یک دانشگاه معتبر قبول شوید به شرطی که بتوانید دروس خود را به درستی مطالعه کرده و آن‌ها را درک کرده باشید. شما به‌راحتی می‌توانید ضعف خود در قسمت معدل که ۲۰% کل نمره را تشکیل می‌دهد با مانور بر روی قسمت کتبی امتحان که ۸۰% کل نمره را تشکیل می‌دهد جبران کنید.

 

 

 

 

 

سوال: آیا مطالب کنکور دانشگاه آزاد و سراسری متفاوت است؟

پاسخ: مطالب و سرفصل‌های ارائه شده معمولاً یکسان است ولی نوع طرح سوالات برای این دو کنکور متفاوت است. سوالات دانشگاه سراسری معمولاً نرمالایز شده‌‌اند و درصد بسیار کمی اشتباه در سوالات مشاهده می‌شود ولی سوالات دانشگاه آزاد معمولاً نرمالایز نشده‌‌اند و درصد سوالات اشتباه بیشتر مشاهده می‌شود.

نکته: سوالات آزمون وزرات بهداشت نیز نرمالایز شده‌‌اند.

 

سوال: بعضی از موسسات ۲ جزوه می‌دهند که تمام دروس (مثلاً ۱۰ درس) در آن است آیا این جزوات کافی هستند؟

پاسخ: خیر. با توجه به تغییر رویه طراحی تست‌ها و تمرکز بر مفهومی بودن تست‌ها، عملاً این نوع جزوات کافی به نظر نمی‌رسد. در رقابت سخت کنکور، موفقیت از آن کسانی است که جزوات و کتب معتبر چند دانشگاه و گاهاً از چند مولف را با توجه به تکنیک‌های نوین آموزشی مطالعه نماید.

 

سوال: حجم جزوات و مطالب ارائه شده توسط موسسه سنجش امیرکبیر زیاد است آیا هر چه حجم مطالب بیشتر باشد بهتر است؟

پاسخ: لزوماً خیر. آنچه برتری یک مجموعه آموزشی را نشان می‌دهد، نوع مطالب و مرتبط بودن آن منابع با کنکور شما می‌باشد. سنجش امیرکبیر سعی کرده بهترین‌ها را از موسسات و ناشران مختلف از سرتاسر ایران با توجه به تجربه مشاوران و رتبه‌های برتر سال‌های گذشته جمع‌آوری کند. همان‌طور که می‌دانید رتبه‌های تک رقمی معمولاً از یک درس چند منبع مطالعه می‌کنند تا با دیدگاه‌های مختلف و مهارت‌های گوناگون و نکته‌های آموزشی متفاوت آشنا شوند. بنابراین ما تمام این تجربیات را یک‌جا گردآوری کرده‌ایم. بنابراین داوطلب باید سعی کند تا جایی که می‌تواند همه جزوات و کتاب‌هایی که معروفند، مطالعه کند و تک منبعی نباشد. این‌که شما نمونه­ سوال کنکور را قبلا دیده باشید، در پاسخ صحیح دادن به آن سر جلسه بسیار موثر است و زدن تست‌های جزوات استادان مختلف با سبک‌های متفاوت در این زمینه کاملا راه­گشاست.

 

سوال: من سال گذشته در یک موسسه آموزشی، آزمون و بسته آموزشی ارشد ثبت‌نام کردم و در تمام آزمون‌های آن نیز رتبه‌های خوبی کسب کردم ولی در کنکور نتوانستم قبول شوم؟

پاسخ: متاسفانه بعضی از موسسات مطالب کنکور را طوری از جزوات خود می‌آورند که داوطلب رتبه خوبی بیاورد و با این متد، یک اعتماد به نفس کاذب به داوطلبان داده می‌شود و باعث می‌شود داوطلب نتواند به صورت صحیح ضعف‌های خود را یافته و اصلاح کند.

 

سوال: بعضی از موسسات اعلام می‌کنند که اکثر رتبه‌های اول و تک رقمی مربوط به موسسه آن‌ها است؟ آیا این نوع تبلیغات صددرصد صحیح است؟

پاسخ: متاسفانه رقابت موسسات کنکور مقاطع عالی و تکمیلی برای جذب داوطلب به نحوی است که سعی می‌کنند قبولی داوطلب رتبه تک رقمی را به خود وابسته کنند و گاهی اتفاق می‌افتد که در یک رشته، دو موسسه متفاوت نفرات متفاوتی را به عنوان رتبه مثلاً ۱ آن رشته اعلام می‌کنند.

 

سوال: من کارمند و شاغل هستم چه خدمات آموزشی را باید انتخاب کنم؟

پاسخ: با توجه به این‌که چقدر از درس دور بوده‌اید می‌توانید از خدمات بسته‌های ‌آموزشی، آزمون‌های آزمایشی و مشاوره و هدایت تحصیلی موسسات استفاده کنید. ما اکیداً توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از اتلاف وقت، فقط برای دروسی کلاس حضوری ثبت‌نام کنید که واقعاً ضعیف هستند یا می‌خواهید تغییر رشته بدهید در غیراین‌صورت سعی کنید برای کاهش هزینه و بهره‌وری بهینه از زمان به صورت خودآموز (Self Learning) دروس را فرا گرفته و برای سنجش معلومات خود در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

 

جدیدترین اخبار دکتری و کارشناسی ارشد

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

۴۰ تجربه از رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی ارشد و دکترا

نوشته بعدی

چگونه برای آزمون دکتری و ارشد ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۲)؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی