آزمون دکتری و آزمون کارشناسی ارشد

موانع تمرکز حواس در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

موانع تمرکز حواس در آزمون

حواس پرتی غالباً به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:

۱- درونی: معمولاً به دلایلی از قبیل بیماری، ضعف، خستگی، بی‌خوابی و مانند آن ایجاد می‌گردد.

۲- بیرونی: معمولاً به دلایلی از قبیل مشکلات روحی و عقلی، مشکلات خانوادگی، عدم وجود علاقه، دل‌زدگی، مشغله ذهنی، تخیلات، شرایط نامساعد جوی، سر و صدا و مانند آن ایجاد می‌گردد.

موارد مذکور همگی سبب کاهش تمرکز حواس می‌شوند تمرکز حواس، کلید کار آمدی در امر مطالعه به شمار می‌رود کلید اساسی تمرکز حواس کاربرد فنونی است که خواننده را در امر مطالعه فعال می سازد و سبب ایجاد واکنش در حین مطالعه می‌شود.

 

این فنون عبارتند از:

۱- سوال کردن: خواننده را به سمت نویسنده هدایت می‌کند.

۲- استنباط کردن: نتیجه بررسی‌هایی است که خواننده از موارد مطالعه شده و نتیجه‌ای که از آن می‌گیرد برداشت می‌کند.

۳- تجسم کردن: کاربرد حواس خواننده و معنادادن به کلمات نویسنده است.

۴- علامت گذاری و حاشیه نویسی: خواننده را وا می‌دارد تا درباره ساختمان مطلب مورد مطالعه تصمیم‌گیری کند.

۵- ربط دادن: خواننده، مطلب و اندیشه‌های نویسنده را با سایر اطلاعات خود ربط می‌دهد.

 

تکنیک تخیل: موفقیت در آزمون‌ها ی کارشناسی ارشد و دکتری

برای استفاده از قدرت تخیل جهت موفقیت در کنکور و تقویت تمرکز باید هدف خود را به تصویر بکشید. اساتید اعتقاد دارند بهتر است تصویر مربوط به بعد از رسیدن به هدف باشد به عنوان نمونه برای قبولی در کنکور بهتر است مراسم جشن فارغ‌التحصیلی خود را تصویر سازی کنید برای این منظور ابتدا تصویری باشکوه از مراسم جشن فارغ‌التحصیلی خود بسازید که در آن مراسم شما را بعنوان دانشجوی نمونه و ممتاز معرفی می کنند هر قدر می‌توانید تصویر مراسم را با شکوه و احساس بیشتر بسازید تشویق‌های دیگران را ببینید خوشحالی خود و دوستان و خانواده خود را احساس کنید و …

شما باید قبل از انجام این تکنیک تصویر مربوطه را کامل و بدون اشکال در ذهن خود ساخته باشید.

 

تابلوی تجسم خلاق برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

داوطلبان سنجش امیرکبیر کاغذ بزرگی تهیه نموده و هر آنچه در ذهنتان هست و می‌خواهید داشته باشید روی آن بصورت مرتب و قسمت بندی شده با ذکر شماره بنویسید.

کاغذ را درست روی دیواری که مرتب جلوی چشمتان است نصب نمایید

هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید هر قسمت را بخوانید و خودتان را طوری تجسم کنید که به تمام موارد نوشته شده رسیده‌اید.

این کار را هر شب قبل از خواب نیز تکرار نمایید.

چیزی در این کره خاکی وجود ندارد که نتوانید آنرا بدست آورید کافیست در ذهن خود این حقیقت را بپذیرید که می‌توانید به آن دست یابید تنها محدودیتی که برای شما وجود دارد، آن محدودیتی است که خود شما در ذهنتان ایجاد می‌نمایید همین حالا تمامی محدودیت‌ها را از ذهنتان پاک نمایید.

جهت آمادگی شرکت در آزمون‌های تحصیلات تکمیلی زمان ایده‌آل مطالعه برای آزمون ویژه دانشجویان روز ۵ ‌الی ۶ ساعت و برای فارغ التحصیلان روزانه ۱۲-۱۰ ساعت می‌باشد.

مهم نیست که چندبار به زمین می‌خوریم مهم آن است که چگونه از زمین بر می‌خیزیم.

خودباوری و اعتماد به نفس برا کنکور کارشناسی ارشد و آزمون دکتری

یکی از عوامل مؤثر در حل مشکلات و مسائل، خودباوری و اعتماد به نفس می‌باشد افرادی که خودشان را باور داشته باشند می‌دانند که جز خودشان کس دیگری مشکلات و مسائل آنها را حل نخواهد کرد لذا با اعتقاد راسخ نسبت به حل مسائل اقدام می‌کنند و در نتیجه با روحیه عالی خودشان را والاتر و بالاتر از مسائل می‌دانند و از حل آنها احساس غرور و لذت می‌کنند مسائل خود را به دیگران نسبت نمی‌دهند، بلکه انرژی خود را برای حل مسائل متمرکز می‌نمایند هر باوری از باور به خود آغاز می‌شود اگر می‌خواهید ببینید که دیگران چه احساس و باوری از شما دارند کافی است ببینید که خودتان نسبت به خود چه احساسی دارید.

نکته: اصل پارتو و یا به‌عبارتی قاعده ۲۰/۸۰ می‌تواند بعنوان یک یادآوری روزانه در خدمت ما باشد و بما یادآوری شود که ۸۰ درصد زمان و انرژی خود را بر ۲۰ درصد آنچه واقعاً مهم است متمرکز کنید تنها هوشمندانه کار نکنید بلکه هوشمندانه بر روی چیزهای درست و مهم کار کنید.

 

توصیه های مهم روانشناسی کنکور ۱

J 1- طبق اصل Parkinson، محدودیت زمان سرعت را افزایش می‌دهد بدون این‌که حالت استرس خاصی ایجاد کنید در شرایط کاملاٌ منطقی و واقع بینانه، زمان خود را محدود کنید و خود را مقید کنید تا نیازها و خواسته‌های معینی را در راستای اهداف تأمین کنید و به اهداف کوتاه مدت خود برسید.

 

J 2- طبق اصل Pigmalion (اثر ایجاد انتظار) اگر شما انتظار معقولی از خودتان داشته باشید و در راه رسیدن به آن تلاش کنید، حتماٌ موفق می‌شوید. (ان شاءا…).

 

J 3- همت عالی از خصوصیات انسان‌های موفق است. شناخت رسالت‌ها و مسئولیت‌های انسانی باعث می‌شود بسیاری از کارهایی که در ابتدا سخت به نظر می‌رسد خیلی ساده و راحت شود، فقط باید پای مناسب و مرکب مورد نیاز را فراهم کرد. روزی ۵ دقیقه خودتان را در پیشگاه خالق هستی مجسم کنید و به خلیفه ا. . . بودن فکر کنید و به این موضوع دقت کنید که: این همه استعداد خدادادی، بازدهی می‌خواهد.

 

J 4- یک مولد درونی ایجاد کنید تا به ‌و‌سیله آن هر روز شارژ شوید. و به خاطر داشته باشید: آن‌ها که از درون نجوشیده‌اند، اگر از بیرون پر شوند، آسیب‌پذیر خواهند شد و آسیب‌پذیری زیاد باعث کاهش اعتمادبه‌نفس و تضعیف روحیه می‌شود. موتور تصمیم‌سازی درونی را فعال کنید.

 

J 5- به رفتارها و عملکردهای اطرافیان خیره نشوید، و برنامه زندگی خود را فقط بر اساس اهداف شخصی خود تنظیم کنید. حقوق هر فرد را رعایت کنید اما رفتارهای آن‌ها باعث تغییر و نوسان در تصمیم‌گیری‌های شما نشود. برای تامین اهداف خود تلاش کنید.

 

J 6- موفقیت یعنی تلاش دائمی آگاهانه در راستای اهداف و بر مبنای ارزش‌ها. موفقیت، موفقیت می‌آورد. به جای این‌که فقط در انتظار موفق شدن بنشینید موفق بودن را تجربه کنید و آن را با تمام وجود لمس کنید. برطبق تعریف فوق همین امروز می‌توانید موفق زندگی کنید. در فضای آرام تلاش کنید.

 

J 7- از هر موقعیتی برای شکل دادن به انگیزه‌ها و تقویت روحیه خود و اطرافیان استفاده کنید. و در جمع‌هایی حاضر شوید که مثبت و سازنده باشد. پیام‌های محرک و پرانرژی را به یاد داشته‌باشید و در معرض‌دید خود نصب نمایید.

 

J 8- یکی از راه‌های آرامش روحی و روانی و همچنین تسلط بر ذهن و روحیه، ورزش کردن است. سعی کنید روزانه حداقل ۱۵ دقیقه ورزش کنید. ورزش و تنفس صحیح همراه با خواب مؤثر و تغذیه مناسب، یکی از رموز اصلی موفقیت به شمار می‌آید.

 

J 9- روزانه حداقل ۱۵ مرتبه و در هر مرتبه یک دقیقه وقت خاصی را به خود اختصاص دهید و در آن یک دقیقه: اقدامات زیر را انجام دهید:

۱) تشویق و پاداش به خود به دلیل کسب موفقیت‌های نسبی

۲) بازنگری در شیوه‌های اجرای برنامه درسی

۳) هدف گذاری برای استفاده بهینه از وقت باقیمانده روز

۴) توبیخ یک دقیقه‌ای و برخورد جدی با خود

۵) سکوت و رسیدن به آرامش لحظه‌ای ذهنی

۶) تجسم دقیق اهداف و برنامه‌های آینده و به خاطرآوردن لذت‌های ناشی از رسیدن به اهداف

۷) طرح تعدادی سؤال در ذهن بمنظور تغییر روحیه و عوض شدن مسیر تفکر لحظه ای

۸) تنفس صحیح و استراحت مناسب ذهنی

۹) شکر گذاری به درگاه خداوند متعال برای تمام نعمت‌ها

۱۰) دعا و خواست قبلی از خدا برای رسیدن به صلاح و خیر

 

J 10- تهیه کارت‌های حافظه به صورت پرسش و پاسخ (پشت و رو) ترجیحا به صورت رنگی، کوتاه و تلگرافی، تداعی کننده، پربار و تکرار مناسب کارت‌ها. و بطور کلی الگو‌های سازماندهی شده به این صورت می‌باشند. تکرار اول بعد از ۱۰ دقیقه – تکرار دوم ۲۴ ساعت بعد از آن – تکرار بعدی یک هفته بعد از آن (در صورت نیاز ۳ روز بعد هم اضافه شود) تکرار بعدی دو هفته بعد از آن – تکرار بعدی یک ماه بعد از آن و به همین ترتیب سه ماه بعد.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *