بارگیری صفحه

چگونه برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم (۴)؟

چگونه برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم (۴)؟

 

نحوه استفاده از جدول جمع‌بندی هفتگی برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری :

در پایان هر هفته پس از اینکه در جدول مطالعه روزانه مجموع ساعات مطالعه هر درس را به دست آوردید و مجموع ساعات مطالعه را تعیین کردید، همین اعداد را در جدول جمع‌بندی هفتگی در ستون مربوط به آن هفته وارد می‌کنید. (یعنی ستون جمع جداول روزانه) هم‌چنین با یک نگاه، فراز و نشیب یا هماهنگی و عدم هماهنگی کار خود را در طول سال مشاهده نمایید. با بررسی این جدول‌می‌توانید تصویر واقعی و کاملی را از توان خود در طول هفته‌های مختلف بدست آورید و تعادل و تناسب مطالعه دروس را در طول یک دوره طولانی‌تر بررسی کنید. سپس براساس این جدول می‌توانید ‹‹برنامه نرمال هفتگی›› خود را تنظیم کنید.

برنامه نرمال، الگوی نسبتاً ثابتی است که حداقل برای چند هفته می‌تواند رفتار آموزشی شما را تنظیم و هدایت کند. برنامه نرمال را زمانی تنظیم می‌کنید که اطمینان نسبی از توانایی خود بدست آورده باشید. معمولاً برای شناخت توان واقعی به زمانی در حدود ۴ یا ۶ هفته نیاز دارید زیرا شما نمی‌توانید پس از یک هفته مطمئن شوید که هفته‌ای چند ساعت درس می‌خوانید. معمولاً اکثر داوطلبان در یکی دو هفته اول دوپینگ می‌کنند. شما زمانی که تصمیم می‌گیرید کتاب برنامه‌ریزی را تکمیل کنید به خودتان می‌گویید من از امروز انسان دیگری شده‌ام، اراده کرده‌ام تا واقعاً زحمت بکشم، با جدیت درس بخوانم، اتلاف وقت را به حداقل برسانم و حتماً به هدف خود برسم، در هفته اول خیلی بیشتر از حد معمول درس می‌خوانید ولی باز هم متوجه می‌شوید میزان مطالعه‌تان از انتظاری که داشتید کمتر است.

در هفته سوم می‌گویید: این که دیگر زندگی نشد! با این وضع زندگی من تباه می‌شود. من که نمی‌توانم این همه سختی را تحمل کنم. انگیزه‌تان هم کمی سست شده است و کار، آن جاذبه اولیه خود را از دست داده است. پس به یکباره ساعات مطالعه‌تان کاهش می‌یابد. بار دیگر پس از یکی دو هفته با نگرانی از اینکه شاید نتوانید خود را برای کنکور آماده کنید به ساعات مطالعه خود می‌افزایید. به این ترتیب حداقل پس از گذشت ۴ یا ۵ هفته می‌توانید از توان خود آگاهی یابید، یعنی زمانی که رفتار آموزشی شما به وضعیت متعادل درآمده است. در این زمان است که با در نظر گرفتن میانگین ساعات مطالعه هفتگی و نقاط قوت و ضعفتان در دروس مختلف، اهمیت و ضریب دروس در کنکور، برنامه نرمالی برای چند هفته آینده تنظیم می‌نمایید. جدول جمع‌بندی هفتگی همچنین فراز و نشیب کار مطالعاتی شما را در دروس مختلف نشان می‌دهد و شما می‌توانید تشخیص دهید که آیا در طی هفته‌های مختلف دروس را به‌طور هماهنگ، یکنواخت و متعادل مطالعه کرده‌اید یا نه؟

شما برای آنکه در کنکور موفق شوید مجبور هستید همه دروس را به‌طور متعادل مطالعه کنید. داوطلبی که در همه دروس به‌طور متعادل مطالعه می‌کند به مراتب از داوطلب دیگری که در یک درس بسیار مسلط است و در درس دیگر ضعف دارد نتیجه بهتری خواهد گرفت. شاید شما تمایل زیادی به مطالعه یک درس نداشته باشید و برعکس بخواهید بخش اعظم وقت خود را به درس دیگری اختصاص دهید ولی اکنون که خود را برای یک امتحان خاص به نام کنکور آماده می‌سازید حتماً باید دروس را به‌طور متعادل مطالعه نمایید. باز هم تأکید می‌شود:

در کنکور تحصیلات تکمیلی، گرفتن نتیجه متعادل و خوب در تمام دروس به مراتب بهتر از نمره عالی در یک درس و نمره بسیار کم در درس دیگر است.

 

برنامه متعادل برای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری  از نگاهی دیگر

برای داشتن برنامه‌ای نرمال و متعادل،داوطلب سنجش امیرکبیر مراحل زیر باید انجام شود.

مرحله اول: به این سوال پاسخ دهید تا به حال به‌طور متوسط هفته‌ای چند ساعت درس خوانده‌اید؟

من در …………. هفته گذشته مجموعاً ……………… ساعت مطالعه کرده‌ام در نتیجه هر هفته به‌طور متوسط …………. ساعت درس خوانده‌ام.

 

مرحله دوم: به این سوال‌ها پاسخ دهید. آیا در هفته آینده هم می‌خواهید به همین مقدار درس بخوانید؟ اگر پاسخ شما منفی است، در هفته آینده چند ساعت درس خواهید خواند؟ قبل از پاسخ دادن، به تذکراتی که می‌دهیم توجه کنید سپس جواب بدهید. اگر فکر می‌کنید تا به حال کم‌کاری کرده‌اید یک‌باره تصمیم به کارهای خارق‌العاده نگیرید!

اگر واقعاً به فکر افزایش ساعات مطالعه‌ خود هستید، تصمیم بگیرید که در هفته آینده مثلاً %۱۰بیشتر از گذشته بخوانید.

من با توجه به مجموعه شرایط و توانایی‌های خودم تصمیم دارم در هفته آینده ………….. ساعت درس بخوانم.

مرحله سوم: عددی را که تصمیم گرفته‌اید در هفته آینده مطالعه نمایید بر تعداد درس‌های خود تقسیم کنید. این عدد میانگین، ساعات مطالعه هر درس در هفته است.

 

مرحله چهارم: واضح است که هیچ داوطلبی تمام دروس را به طور یکسان مطالعه نمی‌کند. لازم است بعضی درس‌ها را بیشتر از ساعات میانگین و بعضی درس‌ها را کم‌تر از ساعات میانگین، مطالعه نمایید.

 

برای تشخیص این موضوع به نکات زیر توجه کنید:

۱) در کدام‌یک از درس‌ها، پایه شما قوی‌تر و در کدام‌یک ضعیف‌تر است؟

۲) به نظر شما کدام درس مشکل‌تر و کدام درس آسان‌تر است؟

۳) تعداد صفحات کدام دروس بیشتر است؟

۴) به نمرات امتحانی دروس مختلف خود در کارنامه سنجش امیرکبیر و یا نمرات دانشگاهی خود توجه کنید.

۵) علاقه شما در کدام دروس بیشتر و در کدام دروس کم‌تر است؟

۶) با توجه به جدول جمع‌بندی هفتگی، تشخیص دهید که طی هفته‌های گذشته کدام درس‌ها را بیشتر و کدام درس‌ها را کم‌تر خوانده‌اید و علت آن چه بوده است؟

۷) آیا دروسی وجود دارد که آن‌ها را به طور کامل کنار گذاشته‌ باشید؟ چرا این کار را کرده‌اید؟ آیا این کار درست است و می‌خواهید آن را ادامه بدهید؟

۸) آیا با توجه به پایه درسی‌تان، لازم است بعضی درس‌ها را بیشتر بخوانید؟ کدام درس‌ها را؟

۹) آیا با توجه به موقعیت فصلی و فاصله‌ای که تا کنکور دارید، لازم است بعضی درس‌ها را بیشتر یا کم‌تر بخوانید؟ کدام درس‌ها را؟ و سوال‌های دیگر که بعضی از آن‌ها را خودتان هم می‌توانید به این فهرست بیفزایید.

توصیه می‌شود، به هر سؤال یک جواب سریع بدهید. سپس تصمیم بگیرید که هر درس را در هفته آینده چند ساعت باید بخوانید. مثلاً اگر میانگین ساعات مطالعه ۵ ساعت است برای بعضی دروس بیشتر و برای بعضی دروس زمان کمتری بگذارید.

 

یک تذکر مهم: اگر دانشجو هستید و به دانشگاه می‌روید، اگر داوطلب کنکور هستید و به‌طورمنظم به کلاس می‌روید، اراده کنید و درسی را که اساتید در هر روز می‌دهند در همان روز مطالعه کنید. یعنی بیشتر وقت مطالعه خود (حدود %۸۰) را صرف دروسی کنید که اساتید هر روز درس می‌دهند و آن ها را در همان روز مطالعه کنید و وقت کمتری را (حدود %۲۰) را صرف مطالعه و دوره دروس روز بعد کنید. با همین تصمیم شما می‌توانید بدون افزایش ساعات مطالعه راندمان کار خود را به دو برابر افزایش دهید.

 

نکته: گروهی هستند که تا به حال اصلاً درس نخوانده‌اند یا از شروع کارشان راضی نیستند و مدام می‌پرسند آیا می‌رسیم؟ آیا دیر نشده؟ به این گروه هم با اطمینان می‌گوییم مهم نیست که تا حال چه کرده‌اید، این را بدانید که زمان باقی مانده به مراتب مهم‌تر و با ارزش‌تر از زمانی است که از دست داده‌اید. از هم اکنون کار را با جدیت آغاز کنید و امیدوار باشید.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

 

جدیدترین اخبار دکتری و کارشناسی ارشد

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع کنکور ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

چگونه برای آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۱)؟

نوشته بعدی

چگونه به ‌طور عملی  برای  آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی را انجام دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی