کاربرد تکنیکهای تندخوانی در آزمون ارشد و دکتری
با بکار بستن نکات زیر مهارت تندخوانی برای کنکور کارشناسی ارشد و دکتری را در خود تقویت کنید:
۱) مکثها و توقفهای چشمان خود را حین مطالعه سطور کــاهش دهید. این همان تمرکزهای لحظهای بروی حروف و واژهها اسـت. مـا هنگام خواندن هر یک از سطرهای یک مـتـن، چشمان خود را بصورت جهشی بهسمت جلو حرکت میدهیم اکنون هر میزان که ما این مکثها و جهشها را کـاهش دهیـم سـرعـت خـوانــدنمان نیز افزایش مییابد. تـــعداد این توقفها معمولا در افراد کندخوان به ۷ بار در هرسـطر میرسد اما شما میتوانید این تعداد مکث را به ۳ باردر هر سطر کاهش دهید
نکته: هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطور حرکت دهید و نه سر خود را.
نکته: برای کاهش مکثها و توقفها میبایست حوزه دید خود را افزایش دهید. برای این منظور شما باید سعی کنید تا تصاویر واقع در گوشه چشمان خود را بدون اینکه بطور مستقیم به آنها نگاه کنید، ببینید.
نکته: اجازه ندهید حین مطالعه دیدتان دچار سرگردانی گردد.
۲) واژهها را گروهبندی کنید. ما دیگر آموختهایم که چگونه حروف را با یکدیگر ترکیب کرده و کلمات را خوانده و درک کنیم. اکنون باید بیاموزیم که دستهای از کلمات را با یکدیگر ترکیب کرده و یک جمله را در آن واحد بخوانیم. و در قدم بعدی باید بیاموزیم که چگونه جملات را دستهبندی کرده و مفهوم کلی یک پاراگراف را استخراج کنیم.
نکته: ثابت شده که دسته بندی واژهها قوه ادراک و فهم را افزایش میدهد. بطور کلی مفهوم را آسانتر میتوان از یک دسته واژه استخراج کرد تا از کلمات منفرد و حتی حروف تک.
۳) هیچگاه به عقب باز نگردید. اغلب افراد عادت کردهاند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژهها و یا قسمتهایی از متن را که بهدرستی متوجه نشدهاند را بازخوانی کنند. این کار فقط از سرعت خواندن شما میکاهد. شما میتوانید با مطالعه تکمیلی قسمتهایی که بهدرستی متوجه نشدهاید را درک کنید. شاید با خودتان بگویید که این باز خوانی مجدد هم زمانبر است. اما بازگشت مکرر به عقب برای بازخوانی قسمتهای درک نشده به مراتب وقتگیرتر از مطالعه مجدد یک مطلب به روش تند خوانی ست.
۴) هدفمند مطالعه کنید. هدف خود را از مطالعه هر مطلبی از پیش تعیین کنید. که چه نوع اطلاعاتی را میخواهید کسب کنید. این کار سبب میگردد تا شما اطلاعات غیرضروری و حاشیهای را در فرایند مطالعه حذف کنید.
۵) فقط کلمات و مفاهیم کلیدی را مطالعه کنید. ما برای نگاشتن مطالب ناگزیریم پارهای دستورات نوشتاری و ساختار صحیح جملات را رعایت کنیم. اما هنگام خواندن نه. ۴۰ تا ۶۰ درصد کل یک متن از واژهها و حروف بیاهمیت و غیرضروری (البته برای درک آن) تشکیل یافته است.
۶) با صدای بلند مطالعه نکنید. سرعت ادا کردن و صحبت کردن بسیار کمتر از ظرفیت یادگیری و مطالعه شماست. در فرایند مطالعه میبایست فقط چشمها و مغز درگیر باشند. سرعت قوه بینایی شما بسیار بیشتر از سرعت تکلم شماست. بنابراین از تلفظ حروف و واژهها حین مطالعه خودداری کنید. اما مسئله اصوات به همین جا ختم نمیشود. ما حین خواندن در ذهن خود نیز اصوات مرتبط با حروف و واژهها را بیان میکنیم. این همان ندای درون شماست زمانی که به اصطلاح در دلتان مطلبی را میخوانید. یعنی ما پس از دیدن یک کلمه صبر میکنیم تا صدای مرتبط با آن کلمه (تلفظ) در ذهنمان کامل شود سپس به سراغ کلمه بعدی میرویم. این عادت نیز سرعت مطالعه شما را کاهش میدهد. به یاد داشته باشید که حذف کامل این صداها در مغز و ذهن غیرممکن است اما میتوان آنها را به حداقل رساند.
۷) در محیط مطالعه خود هر عاملی که موجب پرت شدن حواس شما میگردد را حذف کنید.
نکته: هر میزان که شما با واژگان و اصطلاحات یک زبان آشناتر و مانوستر باشید درک بهتری نیز از متون نگاشته شده به آن زبان خواهید داشت. بنابراین تا میتوانید واژه و اصطلاح جدید بیاموزید.
۸) تمرین کنید، تمرین کنید. تا میتوانید تندخوانی را تمرین کنید. تندخوانی نیز همچون سایر مهارتها نیاز به ممارست دارد.
۹) تمرکز خود را حین مطالعه حفظ کنید. بدین مفهوم که در حین خواندن مطلبی، در آن واحد به چیز دیگری فکر نکنید.
برگ برنده و فرمول طلایی رتبههای تک رقمی تحصیلات تکمیلی داوطلبان سنجش امیرکبیر (کارشناسی ارشد و دکتری)
برای آنکه تسلط خود بر مطالب خوانده شده را محک زده و قابلیتهای خود را در دروس افزایش دهید باید روشهای زیر را انجام دهید.
۱- طراحی تست توسط داوطلب از روی جزوات و کتب مطالعه شده (از هر درس حداقل ۲۰ تست طراحی کنید، یعنی اینکه خودتان را هنگام مطالعه جزوات، جای طراح تست کنکور قرار دهید و به خود بگویید اگر جای طراح بودید چگونه تست را طراحی میکردید یا چگونه آن را بیان میکردید که داوطلب را گمراه کنید).
۲- طراحی تست از مسائل آخر فصلهای کتب مطالعه شده.
۳- طراحی معکوس تست از روی سوالات کنکور سالهای گذشته. طراحی معکوس تست یعنی چه؟ یعنی اینکه اگر مثلاً در تست سال ۹۳، مجهول مسئله x بوده و دادههای مساله y و z بوده است، حالا x و z را معلوم در نظر بگیرید و y مجهول را پیدا کنید. یا باز هم خود را جای طراح تست قرار دهید و بگویید که صورت تست را چگونه میشد طراحی کرد که سایر گزینهها جواب مساله باشند.
۴- طراحی تست توسط دو داوطلب که با هم درس میخوانند و تبادل تستها برای پاسخگویی، یعنی اینکه دانشجوی A تستهای طراحی شده خود را به دانشجوی B بدهد و برعکس.
۵- طراحی تست از روی تستهای دانشگاه آزاد و سراسری و حل مسائل کنکورهای آزاد و سراسری.
۶- بررسی تستهای سالهای گذشته و پیش بینی تستهای سال آینده.
۷- بررسی با نگاهی عمیقتر به سالهای کنکور زوج یا فرد (مثلاً اگر در کنکور سال ۹۴ شرکت میکنید دید عمیقتری نسبت به تست سالهای ۹۲، ۹۳، … داشته باشید.
۸- حل تستهای مباحث مورد نظر از سایر رشتهها (مثلاً داوطلبان رشته تاریخ که درس عربی یکی از مواد آزمون آنهاست میتوانند تستهای عربی رشته الهیات را مطالعه کنند).
داوطلب سنجش امیرکبیر آیا شما نیز تمایل دارید رتبه برتر تحصیلات تکمیلی سال آینده از آن شما باشد؟ !
دومین قدم برای قبولی در آزمون ارشد و دکتری، مرور خلاصهبرداریها است، که باعث میشود مطالب ملکه ذهن شود.
برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر
سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.