بارگیری صفحه

۱۲ قدم تا یک مصاحبه دکتری موفق ، روش هایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

مصاحبه

۱۲ قدم تا یک مصاحبه دکتری موفق ، روش هایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

مصاحبه دکتری موفق ، رتبه اول آزمون دکتری امسال در رشته شهرسازی، این روزها مانند دیگر متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری، منتظر برگزاری مصاحبه و نتیجه نهایی این آزمون است.

هر چند رتبه یک بودن در دو کنکور کارشناسی ارشد و دکتری به او کمک می کند، این روزها استرسی نداشته باشد، اما به هر حال او هم خود را برای مصاحبه آماده می کند و پیشنهاداتی دارد که برای انجام یک مصاحبه خوب مفیدند.
ایشان کارشناسی اش را در دانشگاه مازندران و با معدل ۱۷ و نیم گذرانده و در دوره کارشناسی ارشد دانشجوی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و شاگرد اول این دوره بوده است.

۱- شانس بیشتر در صورتی که برنامه ریزی داشته باید.
دانشجویانی که برنامه ریزی دقیقی انجام می دهند و درس ها را مطالعه کرده و در آزمون های آزمایشی شرکت می کنند و مرتبا خود را کنترل کرده و ضعف های خود را بهبود می بخشنند شانس بهتری برای قبولی دارند.

۲- رزومه پر و پیمان
یک بخش مهم،رزومه تحصیلی، پژوهشی و حرفه ای دانشجو است. البته در این فرصت باقی مانده نمی توان چیز جدیدی به آن رزومه افزود، اما باید هر آن چه تاکنون انجام داده اید یا دارید گردآوری کنید تا بتواید آن ها را در جلسه مصاحبه به صورت مستند ارایه کنید. در این زمینه مشاهده فرم شماره یک جذب اعضای هیات علمی مفید است که می توانید آن را از سایت وزارت علوم دانلود و طبق موارد آن مستندات خود را آماده کنید. و دیگر هنر و فن بیان شما در پاسخگویی به سوالات هیأت ژوری است.

۳- دسته بندی تالیف ها
در بحث کتاب و مقاله و دسته بندی آن ها به ترتیب باید کتاب های تالیفی، ترجمه و گردآوری شده، مقاله های ISI، مقاله های منتشر شده در مجلات علمی- پژوهشی، مجلات علمی- ترویجی و مقاله های ارایه شده در کنفرانس های بین المللی خارجی و داخلی و کنفرانس های ملی را در نظر بگیرید.

۴- سابقه تحقیق و تدریس
اگر سابقه کار پژوهشی یا تدریس آکادمیک دارید، یک معرفی نامه یا گواهی معتبر از آن ها تهیه کنید. البته به طورکلی بهتر است تمامی سوابق کاری خود را ارایه کنید. در این زمینه همکاری در طرح های پژوهشی از ارزش بالایی برخوردارند.

۵- مدرک زبان رو کنید!
اگر مدرک زبان اعم از IELTS، TOEFL، GRE، یا TOLIMO یا هر مدرک دیگری در هر سطحی دارید بهتر است آن را ضمیمه مدارک خود کنید. به هر حال داشتن هر مدرکی بهتر از نداشتن آن است.

۶- روان شناس باشید!
حرکت بعدی در جلسه مصاحبه، روان شناسی این جلسه است. این کار، دو بخش درونی و بیرونی دارد. بخش درونی بر مهارت های فردی شما و بخش بیرونی بر فضای حاکم بر جلسه و فضای فکری اساتید تاکید می کند. در بخش بیرونی، ابتدا تشخیص درستی از محیط و فضای حاکم بر جلسه و روحیه اساتید داشته باشید. برای این کار می توان اطلاعاتی را از قبل و درباره اساتید هر دانشگاه از دانشجویان آن دانشگاه کسب کرد. شناخت اساتید در پیشبرد روند مصاحبه خیلی موثر است؛ چرا که میزان رضایتمندی هر استاد از پاسخ دانشجو تا حدی به شخصیت او هم بستگی دارد. برخی از اساتید می خواهند جسارت (در حد منطقی) را در دانشجو ببینند و برعکس، برخی دیگر می خواهند بیشتر از سوی دانشجو تایید شوند. بنابراین فرصت باقی مانده تا مصاحبه برای شناسایی اساتید و دانشگاه هایی که انتخاب کرده اید زمان مناسبی است.

۷- خودتان را کنترل کنید!
در بخش درونی روان شناسی جلسه مصاحبه باید تمرین کنید تا کنترل کافی بر خودتان داشته باشید. اعتماد به نفس، خودباوری و نداشتن غرور کاذب از دیگر ویژگی های ضروری برای روز مصاحبه است.

۸- مراقب عکس العمل های خود باشید
ممکن است تعمداً سوالی غیرمرتبط از شما پرسیده شود یا حتی با نقدی تند روبه رو شوید، اما مراقب باشید هیچ عکس العمل تندی نشان ندهید و جواب های شما کاملاً منطقی و حساب شده باشد.

۹- هدف مند باشید
در جلسه مصاحبه باید به نوعی برای همه سوالات احتمالی یک جواب در ذهن داشته باشید. به ویژه این که هدف شما از تحصیل در مقطع دکتری چیست و بعدش می خواهید چه کنید. سوال های احتمالی را به سادگی می توان از اینترنت استخراج کرد یا از تجربیات قبلی افراد استفاده کرد.

۱۰- پروپوزال خود را آماده کنید
در این مدت به رساله دکتری و این که می خواهید دقیقاً چه کاری انجام دهید فکر و تلاش کنید و پروپوزال خود را آماده کنید. در این زمینه باید توان کافی برای صحبت کردن در حد چند دقیقه داشته باشید. داشتن پروپوزال نشان دهنده هدف مند بودن شما و داشتن سوالی در ذهن برای ادامه مسیر تحصیلی تان است. فراموش نکنید که این امر می تواند مانند یک برگ برنده و یا وِتوکننده عمل کند.

۱۱- تمرین معلمی و استادی!
با توجه به این که انتظار می رود دانشجوی دکتری در آینده وارد حوزه کار آکادمیک شود، پس باید علاقه خود را به تحقیق و پژوهش و داشتن توانایی تدریس نشان دهید. به عبارت دیگر ثابت کنید که می توانید معلم و استاد خوبی باشید.

۱۲- تجربه گذشتگان آزمون دکتری
در نهایت برای سوالات احتمالی جلسه مصاحبه بهتر است از تجربیات دانشجویان سال های گذشته هر دانشگاه استفاده کنید.

نکته: برای دانشجویان رشته شهرسازی
با توجه به ادغام دو گرایش برنامه ریزی شهری و طراحی شهری در مقطع دکتری در رشته شهرسازی (البته به استثناء دانشگاه شهید بهشتی که همچنان به صورت مجزا جذب دانشجو دارد)، در جلسه مصاحبه هم اساتید گرایش طراحی و هم اساتید گرایش برنامه ریزی حضور دارند و ممکن است بدون در نظر گرفتن گرایش از شما سوالاتی پرسیده شود، بنابراین اطلاعات و تسلط کافی در این زمینه داشته باشید؛ چرا که آماده نبودن یک امتیاز منفی به حساب می آید.

زمان و شرایط مصاحبه آزمون دکتری

برخی از داوطلبان در رابطه با زمان و شرایط مصاحبه آزمون دکتری سوال می پرسند که در این خصوص باید بدانید زمان و شرایط مصاحبه آزمون دکتری، همواره از طریق وبسایت سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

برای حضور در جلسه مصاحبه نیز باید، حداقل نمره مورد نیاز برای مجاز شدن را کسب کرده و حداقل نمره برای دعوت شدن به مصاحبه را نیز داشته باشید.

اهمیت تاثیر سوابق تحصیلی در مصاحبه آزمون دکتری

یکی از موارد دیگری که در مصاحبه دکتری می تواند تاثیر گذار باشد،سوابق تحصیلی است. داشتن سوابق تحصیلی خوب از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. شاید تصور کنید در سوابق تحصیلی فقط کمیت مهم است؛ اما این طور نیست و کمیت و کیفیت با هم در نظر گرفته می شوند. به طور مثال فردی که در دانشگاه دولتی معدل ۱۶ دارد، وضعیت بهتری از فردی خواهد داشت که در دانشگاه آزاد معدل ۱۹ دارد!

آشنایی با انواع مقالات علمی

برای حاضر شدن در جلسه مصاحبه دکتری، هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، قطعاً به نفع شماست. ما در این قسمت قصد داریم، انواع مقالات علمی را که اگر با آن ها آشنایی کافی داشته باشید، به نفع شماست، بررسی کنیم.

 

۱-مقالات آی.اس.آی ISI

مقالات isi از جمله معروف ترین مقالات و ژورنال های علمی هستند. این پایگاه داده بسیار وسیع بوده و رشته های متنوعی را در بر می گیرد. اگر کسی مقاله چاپ شده در این پایگاه داده باشد، موفقیت بزرگی را کسب کرده است. تمامی مقالات در این ژورنال با شاخص ایمپکت فکتور دسته بندی می شوند. برای مصاحبه این شاخص روش های متفاوتی وجود دارد که روی آن تاثیر می گذارد.

۲-مقالات اسکوپوس SCOPUS

این پایگاه نیز بسیار مشهور بوده و از طرف الزویر راه اندازی شده است.

در اسکوپوس هم مانند ISI شاخص‌هایی برای دادن رتبه به مقالات در نظر گرفته شده است. این شاخص q نام دارد و تمامی مقالات رتبه q1 تاq4  را خواهند داشت.

۳-مقالات ISC

ISC هم پایگاه معروف دیگری است که در رتبه سوم قرار دارد. این پایگاه مخصوص دانشمندان اسلام است. هدف از راه اندازی این پایگاه،  توسعه علم و ارتباطات میان کشورهای اسلامی بوده است.

برگرفته از کتاب تکنیک انتخاب رشته دکتری و مصاحبه دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

راهبردها و رهنمودهایی برای قبولی در دکتری

نوشته بعدی

چگونه با مصاحبه دکتری روبرو شویم؟ روز مصاحبه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی