کارشناسی ارشد و دکتری

۴۰ تجربه از رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

عوامل موفقیت در ازمون دکتری و کارشناسی ارشد!!!

همه‌ آن‌ها موارد زیر را به ترتیب در موفقیت خود موثر می‌دانند؛

۱- برنامه‌ریزی صحیح و حساب‌شده براساس پتانسیل فرد

۲- تلاش و پشتکار و انگیزه شخصی قوی

۳- نظم در امور

۴- حمایت و پشتیبانی خانواده

۵- رقابت و تشویق به درس خواندن

۶- در امور شخصی و خصوصاً درس خواندن، افرادی پیگیر، منظم و دقیق هستند.

۷- از ثبات شخصیتی برخوردارند.

۸- اعتماد به نفس خوبی دارند و در تصمیمات‌شان ثابت قدمند.

۹- در برخورد با مشکلات، هراسان نمی‌شوند و فعالانه جهت حل آن‌ها گام برمی‌دارند و سعی می‌کنند که از کوچک‌ترین امکان برای حل مسائل درسی‌شان استفاده کنند.

۱۰- آن‌ها تشنه‌ تفریح و خوشگذرانی نبودند. اما اگر موقعیتی برای تفریح پیش می‌آمد آن را از دست نمی‌دادند.

۱۱- تعدادی از آن‌ها تفریحات عادی خود مانند ورزش و موسیقی را در طول سال تحصیل ترک نکردند.

۱۲- مهم‌ترین مرجع مطالعه‌ این افراد، کتب رفرنس و جزوات دانشگاهی بوده است.

۱۳- دومین مرجع مطالعه‌ آن‌ها، تست‌های کنکور سراسری و آزاد سال‌های گذشته بوده است.

۱۴- درصد زیادی از آن‌ها (براساس نیازشان) در برخی از دروس علاوه برکتب رفرنس و کتاب‌های تست، از سایر کتب کمک آموزشی نیز استفاده کردند.

۱۵- اکثر آن‌ها در سرکلاس بسیار متمرکز، دقیق و تیز بودند و بیشتر مطالب را همان جا می‌آموختند.

۱۶- در کلاس خودنمایی نمی‌کردند ولی فعال بودند.

۱۷- انجام تکالیف برای آن‌ها اولویت داشت و تقریباً همه‌ آن‌ها به‌طورمنظم فعالیت‌های کلاسی را انجام می‌دادند.

۱۸- درس را به‌طور عمیق و دقیق مطالعه می‌کردند و به کیفیت مطالعه‌ خود بیش از کمیت آن توجه می‌کردند.

۱۹- مطالعه‌ هر درس را در زمان دلخواه خود انجام می‌دادند.

۲۰- به‌طورمنظم نکات درسی را تکمیل و جمع‌آوری می‌کردند.

۲۱- از حاشیه‌نویسی، نت‌برداری و علامت‌گذاری استفاده می‌کردند.

۲۲- به همه‌ شکل‌ها، جدول‌ها، زیرنویس‌ها و حاشیه‌های کتاب درسی توجه می‌کردند و همه‌ پرسش‌ها را حل می‌کردند.

۲۳- به جای خواندن مثال‌های کتاب درسی، آن‌ها را حل می‌کردند.

۲۴- اکثر آن‌ها تناقضات و اشکالات کتاب‌های درسی را پیدا می‌کردند.

۲۵- اکثر آن‌ها، چند درس‌ را در طول یک روز مطالعه می‌کردند.

۲۶- در درس ریاضی که نیاز به تمرین زیاد دارد، به مرور زمان به حل مسائل می‌پرداختند. آن‌ها معتقد بودند که به یک‌باره و در کوتاه‌مدت امکان تسلط بر ریاضی وجود ندارد.

۲۷- اکثر مسائل را به صورت تشریحی حل می‌کردند و در مراحل نخستین از فرمول‌های تستی کمتر، ولی نزدیک کنکور، از راه‌حل‌های تستی پرکاربرد بیشتر استفاده می‌کردند.

۲۸- مسائل را از راه‌های مختلف حل می‌کردند و تنها به یک راه حل اکتفا نمی‌کردند.

۲۹- هنگام برخورد با یک مشکل درسی اول «فکر» می‌کردند و تنها در صورت نیافتن راه حل از سایرین کمک می‌خواستند.

۳۰- به اشکالات خود توجه می‌کردند: هیچ اشکالی را دست کم نمی‌گرفتند در حل تمرین‌هایی که اشکال داشتند با خود مدارا نمی‌کردند و دوباره آن‌ها را حل می‌کردند، یا به کمک دوستان یا اساتید خود برطرف می‌کردند.

۳۱- تا یک ماه قبل از کنکور  بیشتر درس می‌خواندند و تمرین و تست حل می‌کردند ولی پرکاری در تست‌زنی را به یک ماه مانده به کنکور موکول می‌کردند.

۳۲- تست‌های انبوه و مشابه را دسته‌بندی می‌کردند و همه را یک‌جا حل نمی‌کردند. به تدریج و در نوبت‌های متعدد به حل آن‌ها می‌پرداختند.

۳۳- با دقت پاسخ تمام تست‌ها را – حتی تست‌هایی را که به‌درستی جواب داده بودند – مطالعه می‌کردند و نکات جالب توجه آن‌ها را یادداشت می‌کردند.

۳۴- تست‌های اشکال‌دار خود را پس از مدتی مجدداً حل می‌کردند.

۳۵- همه‌ آن‌ها دروس عمومی (مثل ریاضی و زبان) را همراه با دروس اختصاصی می‌خواندند.

۳۶- مطالعه‌ دروس پایه نسبت به دروس تخصصی را براساس نقطه قوت خود تنظیم کرده بودند. ولی بیشتر آن‌ها به نسبت مساوی دروس را مطالعه می‌کردند.

۳۷- ۸۵ درصد آن‌ها براساس برنامه‌ زمان‌بندی شده دروس را مطالعه می‌کردند و ۱۵ درصد هم بدون برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده، پس از خسته شدن از مطالعه‌ یک درس، به سراغ درس دیگری می‌رفتند.

۳۸- در کنکورهای آزمایشی ارشد و دکتری به‌ طور جدی شرکت می‌کردند و پس از هر آزمون، کوچک‌ترین اشکال خود را با مرور مجدد موضوع، یا انجام تکالیف تکمیلی برطرف می‌کردند. آن‌ها هدف خود را از شرکت در این آزمون‌ها، آشنایی با محیط، روش امتحان‌دهی، کشف نقاط ضعف، تنظیم وقت و از بین بردن استرس می‌دانستند.

۳۹- امتحانات دانشگاه خود را جدی می‌گرفتند و به تمام آن‌ها اهمیت می‌دادند.

۴۰- اکثر آن‌ها انتظار داشتند که رتبه‌های تک رقمی در آزمون ارشد و دکتری به‌دست آورند ولی همه‌ی آن‌ها پس از برگزاری آزمون‌های جامع آزمایشی درمی‌یافتند که رتبه خوبی کسب خواهند کرد.

 

آیا شما نیز تمایل دارید رتبه برتر کارشناسی ارشد و دکتری سال آینده از آن شما باشد؟ !

 

کافیاست فقط از تجربیات رتبههای برتر دکتری و کارشناسی ارشد، پلکانی برای رسیدن به هدف خود بسازید.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

جدیترین خبرهای دکتری و کارشناسی ارشد

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *