بارگیری صفحه

تأثیر مهارت مربی گری بر عملکرد یک مشاور آموزشی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

تأثیر مهارت مربی گری بر عملکرد یک مشاور آموزشی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

امروزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخصه‌های مهم در ارزشیابی دانشگاهی است. بدون شک در دنیای پیشرفته امروزی یکی از علائم موفقیت فرد، پیشرفت تحصیلی است که بدون آن توسعه و ترقی هیچ کشوری امکان‌پذیر نخواهد بود.

منابع موجود نشان می‌دهد که آموزش به‌طورکلی تحت تأثیر پنج عامل فراگیر، آموزشگر، برنامه، تجهیزات و محیط آموزشی است که هر یک از عوامل مذکور دارای ویژگی‌هایی است که می‌توانند در پیشرفت تحصیلی و یادگیری تأثیرات متفاوتی داشته باشند. دانشجویان زمان زیادی را صرف تحصیل و مطالعه دروس آموزشی می‌کنند، بنابراین برای اینکه زحمات آن‌ها به هدر نرود باید از برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت زمان درست، هدف‌گذاری و تصمیم‌گیری برای آینده  خود برخوردار باشند، اما این موارد را نمی‌توان از خود فرد انتظار داشت و اگر به خود آن‌ها واگذار کنیم، ممکن است نتیجه  خوبی نداشته باشد، بنابراین برای تحقق این امر فرد نیازمند فرایند دیگری است که این امور را انجام دهد..

مشاوره تحصیلی و کوچینگ آکادمیک( تحصیلی) در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ازجمله فرایندهایی هستند که هر فردی در مسیر تحصیلی خود به آن‌ها نیاز دارد.

 

مشاوره در مقاطع عالی و تکمیلی

آموزش  عالی هر کشور تلاش می‌کند تا با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای دانشجویان آنان را در زمینه  تحصیلی به‌طور اخص و در زمینه‌های مختلف زندگی به‌طور اعم رشد دهد. بدیهی است که در جهت نیل به این زمینه‌ها دانشجویان با مشکلاتی برخورد می‌نمایند. صاحب‌نظران راهنمایی و مشاوره بر این باورند که مشاوران با توجه به خدماتی که دانشجویان در زمینه‌های تحصیلی ارائه می‌دهند، آنان را برای رسیدن به هدف‌های آموزش عالی تسهیل می‌کند. مشاوره دانشگاهی موجب بازدهی و کارآمدی بیشتر نظام آموزشی، افزایش پیشرفت تحصیلی و کاهش افت تحصیلی و تقلیل مشکلات رفتاری دانشجویان می‌شود. ازاین‌رو، می‌توان ادعا کرد که خدمات و فعالیت‌های مشاوره تحصیلی وسیله‌ای تسهیل‌کننده برای رسیدن به هدف‌های آموزش عالی قلمداد می‌شود.

آموزش مهارت‌های آموزشی(تحصیلی) در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری یکی از وظایف مهم مشاوران است، که این مهم را می‌توان به دو صورت راهنمایی و مشاوره فردی و گروهی به دانشجویان آموزش داد تا بتوانند، به نحو احسن در زندگی تحصیلی خود استفاده کنند. نخستین تأکید و توجه مشاور، رفتاری است که در جنبه‌های فردی و اجتماعی شخصیت وجود دارد. تغییر در نگرش‌ها، احساسات، ادراک، ارزش‌ها یا هدف‌های فرد از دیگر هدف‌های مشاوره است و ازآنجاکه یادگیری در معنای گسترده آن یعنی تغییر در رفتار، مشاوره نیز که گونه‌ای یادگیری است به‌خوبی می‌تواند بر تغییر رفتار ازجمله پیشرفت و بهبود رفتارهای تحصیلی مؤثر باشد.

در مشاوره تحصیلی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به  دانشجو کمک می‌شود تا بتواند دروس و رشته و گرایش تحصیلی مناسبی را انتخاب کند، از قوانین دانشگاه و مقررات آموزشی و امتحانی آگاه گردد و مشکلات درسی خود را مرتفع سازد. هدف نهایی مشاوره تحصیلی، کسب موفقیت آموزشی است. آموزش شیوه صحیح مطالعه و تمرین دروس، نحوه استفاده از منابع و یادگیری، یادداشت‌برداری و خلاصه کردن کتاب از شیوه‌های اجرایی راهنمایی و مشاوره تحصیلی محسوب می‌شوند. مسلماً هدایت  دانشجو به رشته‌های مناسب تحصیلی، عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی است. دانشجویان لازم است از ارتباط بین رشته‌های تحصیلی و مشاغل آگاه شوند. زیرا مشاوره تحصیلی مقدمه  مشاوره شغلی است.

 

 

مربی گری (کوچینگ)

مربیگری در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری (Coaching) یکی از روش‌های نوین آموزش و بهسازی عملکرد افراد است که مانند دیگر روش‌های آموزشی برای رشد و بالندگی نیروی انسانی به کار گرفته می‌شود. علی‌رغم آنکه مربی‌گری به‌عنوان یک روش و عمل مؤثر و محبوب شناخته شده است ولی بااین‌حال در تعریف آن ضعف و اختلاف‌نظر وجود دارد. واژه «مربی» (coach) از کوکس (kocs) به معنای روستایی در کشور مجارستان که در آنجا کالسکه‌های باکیفیت بسیار عالی و گران‌قیمت تولید می‌شده است، نشئت گرفته است. در قرن نوزدهم، دانشجویان دانشگاه‌های انگلستان واژه مربیگری را برای توصیف برخی از استادانی که در درس‌ها به آن‌ها کمک می‌کردند و دروس مشکل را به زبانی ساده برای آن‌ها تدریس می‌کردند، به کار می‌گرفتند. آن‌ها این استدلال را داشتند که خودشان در کالسکه افرادی که به آن‌ها در درس کمک می‌کنند، سوار شده‌اند. مربیگری را یک جریان یادگیری فعال، متمرکز بر هدف و فردبه‌فرد تعریف کرده‌اند که به‌منظور بهبود عملکرد افراد و ارتقای مسیر حرفه‌ای آن‌ها استفاده می‌شود. آنتونی گرانت معتقد است که مربیگری یک فرایند سیستماتیک و مبتنی بر همکاری است که نتیجه گرا و متمرکز بر راه‌حل است که در آن مربی به متربی در ارتقای عملکرد، تجربه زندگی، خودآموزی و رشد شخصی متربی کمک می‌کند.

مربیگری نوعی رابطه تعاملی است که به افراد در زمینه  شناسایی، هدایت و تحقق اهداف شخصی و شغلی -سریع‌تر ازآنچه خود فرد قادر به انجام آن هستند- کمک می‌کند و علاوه بر افزایش مهارت‌های ارتباطی، حل مسئله، کار گروهی و ارتقای توانمندی‌های فردی به توسعه شایستگی‌های اصلی شغل نیز می‌انجامد. مربیگری دانش، مهارت و ابزار را یکپارچه می‌سازد و از همه زمینه‌ها مثل روانشناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت و فلسفه بهره می‌جوید. هدف مربیگری ایجاد تغییرات شناختی، عاطفی و رفتاری است که رسیدن به هدف را تسهیل می‌کند مربی‌گری کلید اصلی توسعه و بهبود استعدادها و به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه است. مربی‌گری افراد را تشویق می‌کند که به‌جای توجه به نقاط ضعف و کمبودهایی که دارند بر نقاط قوت خود متمرکز شوند.

مربیگری در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ، فرایند همراهی مداوم و حمایت از فرد برای ثابت‌قدم ماندن در اهداف و تعهدات خود است و به معنای پیمودن راهی میانبر، فائق آمدن بر ترس و تقویت و نیرومند ساختن نقاط و ویژگی‌های مهم و اساسی است. به‌بیان‌دیگر، مربیگری، هنر تسهیل کردن اجرای فعالیت‌ها، فرایند یادگیری و پیشرفت فرد است و به‌طور مداوم بر فرایندهای پیشرفت و رشد افراد تمرکز می‌کند. نتایج حاصل از مربیگری می‌تواند شامل بهبود عملکرد، بهبود روابط کار، کار تیمی مؤثرتر و کاهش تعارضات، افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی افراد گردد. بررسی متون و تجارب نشان می‌دهد که همانند سازمان‌های دیگر، در نظام‌های آموزشی به‌ویژه مدارس و دانشگاه‌ها نیز با اهداف آموزشی و پرورشی، روش مربیگری بکار گرفته می‌شود و این مفهوم به‌طور گسترده در مدارس امریکا و اروپا کاربرد روزافزونی داشته و کشورهای درحال‌توسعه نیز از تجارب موفق آن‌ها الگوبرداری می‌کنند.

 

 

در ادامه سنجش امیرکبیر پنج روش را ارایه می کند که کوچینگ را از مشاوره جدا و تفاوت‌های میان کوچینگ و مشاوره را به‌وضوح به نمایش می‌گذارد:

 

استاد در چه موضوعی؟

یکی از تفاوت‌های میان کوچینگ و مشاوره در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری این است که در مشاوره گرفتن، استاد یا مشاور در برخی از موضوعات مانند کسب‌وکار یا … تخصص دارد. دانشجو(مراجع)(کلاینت)(کوچی) نزد استاد می‌رود تا در زمینه‌هایی که استاد موفق بوده، رشد کند. اینجا استاد به‌نوعی سرمشق است درحالی‌که کوچ متخصص فرآیند کوچینگ است. مراجعه‌کننده نزد کوچ می‌رود تا فرآیند کوچینگ را در موضوع موردعلاقه خود به کار بگیرد؛ بنابراین کوچ، سرمشق نیست بلکه استاد به‌کارگیری فرآیند کوچینگ است.


تنظیم دستور کار بر اساس گفته چه کسی؟

در راهنمایی گرفتن، این استاد است که تصمیم می‌گیرد دانشجو باید چگونه رشد کند. او طرحی از موفقیت در ذهن خود دارد و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کند. دانشجو به دنبال پاسخ است «مرحله بعدی چیست؟» و استاد به او پاسخ می‌دهد. بااین‌حال در کوچینگ، مراجعه‌کننده است که دستور کار را تنظیم می‌کند. کوچ سؤال می‌کند «دوست داری به کجا برسی؟» و جلسه با دستورالعمل مراجعه‌کننده آغاز می‌شود. اگر مراجعه‌کننده نداند می‌خواهد به چه چیزی دست پیدا کند، کوچ سؤال می‌پرسد تا بتواند آن را ترسیم کند. مراجعه‌کننده است که در فرآیند کوچینگ، دستورالعمل را تنظیم می‌کند.


یادگرفتن از چه طریقی؟

در تعلیم گرفتن دانشجو از استاد سؤال می‌پرسد. به یاد داشته باشید که استاد سرمشقی است که همه پاسخ‌ها را دارد؛ حتی اگر گاه‌به‌گاه سؤال‌هایی بپرسد، او همچنان خردمندی است که نقش او انتقال اطلاعات و تجربیات به دانشجو است به‌گونه‌ای که دانشجو آن‌ها را فرابگیرد اما کوچینگ متفاوت است. نقش کوچ، پرسیدن سؤال برای رسیدن به درک و بینشی است که مراجع را وادار کند از خودش یاد بگیرد. یادگیری در کوچینگ از دل سؤالات قدرتمند کوچینگ به وجود می‌آید.

 

شبیه شدن به چه کسی؟

هدف راهنمایی گرفتن این است که دانشجو شبیه استاد شود. استاد در برخی زمینه‌ها موفقیت به دست آورده است و می‌گوید: «بیشتر شبیه من شو». بااین‌حال، هدف کوچینگ این است که مراجعه‌کننده بیشتر خودش شود. هدف کوچ کمک به مراجعه‌کننده برای دسترسی به توانایی‌های بالقوه خودش است که بیشتر شبیه به خودش شود. کوچ به‌جای آن‌که بگوید «بیشتر به من شبیه شو» می‌گوید «بیشتر به خودت شبیه شو».


دعوت شدن به زندگی چه کسی؟

استاد دانشجو را در مسیر تعلیم و راهنمایی گرفتن به زندگی خود فرامی‌خواند. او درباره زندگی، روابط و کارهای خودش صحبت می‌کند و ممکن است حتی دانشجو را به دیدار خانواده‌اش ببرد؛ اما در کوچینگ همه‌چیز متفاوت است؛ کوچ، مراجعه‌کننده را به زندگی خودش فرامی‌خواند. او به مراجع کننده کمک می‌کند تا زندگی خودش را از زوایای دیگر ببیند و نقاط برتری خود را کشف کند. این زندگی خود مراجعه‌کننده است که مراجعه‌کننده به آن دعوت شده است.
هم کوچینگ و هم مشاوره و راهنمایی دادن ارزش خود را دارند. اگر شما به استاد و مشاور نیاز دارید، به دنبال استاد باشید اما اگر به یک کوچ احتیاج دارید، به سراغ پیدا کردن یک کوچ بروید.

 

 

ویژگی‌هایی که باید یک کوچ(تسهیلگر)(ره یار)(یاور)(مربی) تحصیلی مناسب در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشد:

اعتماد پذیر بودن؛ مهم‌ترین ویژگی یک کوچ خوب

اولین مورد که مهم‌ترین مورد نیز به‌حساب می‌آید، گوشزد کردن مشکلات و اشتباهات فرد به خودش است، یک کوچ ماهر و کار بلد می‌داند که اگر اعتماد  دانشجو را از دست بدهد با اتفاقات بدی روبه‌رو می‌شود و روند تأثیرگذاری کاملاً معکوس می‌شود، بنابراین اگر موردی باشد که نیاز به تذکر و گوشزد دارد، به‌جای منتقل کردن به خانواده به خود فرد منتقل می‌کند تا ارتباط بین آن‌ها قوی‌تر شود. درنتیجه این کار اعتماد  دانشجو به کوچ بالاتر رفته و درنهایت می‌تواند حتی مشکلات شخصی خودش را هم که تأثیرگذار در کسب علم است را برای وی بیان کند.


شکوفا کردن استعدادهای  دانشجو توسط مربی دانشگاهی

دومین کاری که از یک کوچ تحصیلی انتظار می‌رود، این است که با رفتار و نوع حرف زدنش باعث شود فرد به دنبال استعداد و توانایی‌هایی که در وجودش دارد، حرکت کند و سعی در شکوفاسازی آن‌ها داشته باشد، این کار با یک برنامه‌ریزی مناسب که توسط کوچ آموزشی انجام می‌شود، تحقق آمیز خواهد بود، کوچ موردنظر باید با توجه به چیزی که از دانشجو خود متوجه شده است، برنامه‌ای را ترتیب دهد تا بتواند استعدادهای خود را به بهترین شکل شکوفا کند.


مانند دوستی مطمئن در کنار  دانشجو بودن

یک کوچ تحصیلی در مقاطع عالی و تکمیلی باید به این نکته توجه داشته باشد که وظیفه‌ای او همانند یک مشاور نخواهد بود، چراکه مشاور برای افراد یک برنامه‌ریزی کلیشه‌ای انجام می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد برای موفقیت این برنامه را انجام دهند، اما کوچ آموزشی باید در تمام مراحل و لحظه‌هایی که فرد در مسیر رشد و کمال است، کنارش باشد تا  دانشجو احساس تنهایی نکند و مطمئن باشد اگر مشکلی برایش پیش آمد، کسی هست که حواسش باشد و اوضاع را تا حدودی سامان ببخشد.


کشف استعداد  دانشجو توسط کوچ تحصیلی باتجربه

بسیاری از اوقات پیش‌آمده است که کوچ آموزشی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری متوجه شده است که  دانشجوش در زمینه‌ای توانایی دارد، بنابراین باید هر کاری را انجام دهد تا خود فرد نیز از این موضوع مطلع شود، اما نکته‌ای که در اینجا باید موردتوجه قرار گیرد، این است که این کار باید به نحوی انجام شود که  دانشجو حس نکند کسی در امور زندگی‌اش دخالت دارد؛ دقیقاً وضعیت مانند زمانی می‌شود که یک فرد به مشاور مراجعه می‌کند و با نکات کلیدی روبه‌رو می‌شود که این موضوع ازنظر  دانشجو بی‌فایده تلقی می‌شود، اما اگر یک کوچ تحصیلی در مقاطع عالی و تکمیلی در این شرایط کنار فرد باشد می‌تواند به‌درستی اوضاع را درست کند.

نتیجه‌گیری
پیشرفت تحصیلی یکی از متغیرهای اصلی آموزش عالی است و می‌توان از آن به‌عنوان شاخص عمده سنجش کیفیت آموزش عالی یاد کرد. پیشرفت تحصیلی بیانگر میزان دستیابی به استانداردها و اهداف آموزشی است. متأسفانه در حال حاضر با توجه به استعدادهای خوبی که در دانشجویان وجود دارد، این هدف در آموزش عالی تحقق نیافته است. سال‌های متمادی است که محققان و پژوهشگران تعلیم و تربیت و روانشناسان اجتماعی، مطالعات فراوانی در مورد عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام داده‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی وجود یک مشاور تحصیلی در کنار  دانشجو است که بتواند به‌نوعی نقش کوچینگ را هم ایفا کند. چراکه مشاوره و کوچینگ با توجه به ویژگی‌ها و کارکردهایی که دارند در کنار هم می‌توانند بیشترین تأثیر را بر پیشرفت تحصیلی بگذارند.

 

 

آیا در طول دوره خدمات مشاوره هم ارائه می شود؟

در طول مسیر کوچینگ ارشد برای ازمون کارشناسی ارشد و دکتری فراز و نشیب هایی برای داوطلب اتفاق می افتد (مسائل خانوادگی، مسائل کاری و…) که موجب عدم تمرکز، ایجاد ناامیدی و خستگی می شود و گاهی داوطلب را از ادامه راه باز می دارد؛ در این صورت جلسات مشاوره ای با کوچ برگزار می شود تا داوطلب با قدرت به مسیر بازگردد.

زمان شروع و پایان دوره کوچینگ آموزشی چه زمانی است؟

از زمانی که بسته طلایی ارشد یا بسته مستقل مکسیمایزر کوچینگ آکادمیک را تهیه کنید این مهم آغاز و تا زمان انتخاب رشته و مصاحبه ادامه می یابد البته شرایطی فراهم شده است که داوطلبان بتوانند مستقلاً نیز پکیج کوچینگ مکسیمایزر تحصیلی (بسته طلایی بدون ارائه دروس پایه که در امتحان گرفته می شود) را تهیه کنند.

 

با دوره کوچینگ تحصیلی مکسیمایزر ارشد ، رتبه برتر در یک قدمی شماست.

در دوره کوچینگ ارشد و کوچینگ دکتری همه آنچه که برای دستیابی به بهترین رتبه آزمون ارشد و دکتری نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم. موشک موفقیت آماده است و تنها باید با انگیزه و تلاش خود به آن سوخت تزریق کنید؛ پس همینک با تلفن ۴۴۰۳۱۶۹۰ تماس بگیرید تا پس از دریافت مشاوره با اطمینان برای ثبت نام تصمیم بگیرید

نکته: از سال ۱۳۹۲ موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر ( www.sanjeshetakmili.ir) تمام کتب و خدمات آموزشی خود را با برند سنجش امیرکبیر ارایه نموده است.

 

نوشته قبلی

چرا باید یک کوچ  آکادمیک یا تحصیلی در مقاطع عالی و تکمیلی داشته باشیم؟

نوشته بعدی

منابع آزمون دکتری مهندسی مکانیک تبدیل انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی