بارگیری صفحه

تسهیلگری(کوچینگ) تحصیلی(دانشگاهی) در آزمون ارشد و دکتری چیست؟

تسهیلگری(کوچینگ) تحصیلی(دانشگاهی) در آزمون ارشد و دکتری چیست؟

وقتی که صحبت از مربی(تسهیلگر) می‌شود؛ اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند، مربی رشته های ورزشی مانند مربی فوتبال و غیره است. در حقیقت تصوری که بسیاری از ما از واژه “مربی” داریم؛ همین است. ولی این در حالی است که مربی و مربیگری تنها به این رشته ها ختم نمی شود. بلکه طیف بسیار گسترده تری را شامل میشود.

مربیان( یاور ها)(ره یاران) می‌توانند در تمام جنبه‌های زندگی به ما یاری برسانند. از جمله در جنبه‌هایی مانند تجارت، ارتباطات، آموزش و به طور کلی تمام مراحل زندگی. مربی به دانشجو کمک می‌کند تا مسیر پیشرفت خویش را با بکارگیری قدرت خیال و تفکر خودش و بدون هیچ مانعی، پیدا کند. مربی گری با آموزش دادن فرق می‌کند. چرا که در آموزش مطالبی به افراد ارائه میشود که جنبه عمومی دارند و برای هر فردی به صورت تکی پاسخگو نمیباشند. دقیقاً مانند یک کتاب دستورالعمل که همه آن را می‌خوانند ولی وقتی که سعی می‌کنند به آن عمل کنند؛ این دستورالعمل ها برای یک نفر جواب می دهد ولی برای نفر دیگر جواب نمی‌دهد.

این در حالی است که در مربی گری(ره یاوری)، این موضوع متفاوت است. وقتی که یک فردی مربی یک فرد دیگری(مراجع) میشود؛ سعی می‌کند تا برای او مانند یک “دوست” باشد؛ با این فرد ارتباط برقرار کند تا بین این دو فرد درک متقابلی ایجاد شود.

کوچینگ آموزشی(تحصیلی) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

کوچینگ آکادمیک(تحصیلی) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم مانند مربی گری در دیگر رشته ها، نوعی از کوچیگ است که با هدف رسیدن دانشجویان به درجات عالی تحصیلی و همچنین موفقیت آن‌ها انجام میشود. هدف کوچ های تحصیلی(آکادمیک) این است که دانشجویان خویش را در رسیدن به اهداف عالی تحصیلی یاری دهند. این هدف تحصیلی یعنی ارتقای سطح علمی و بالا بردن امکان قبولی در امتحانات پایان ترم یا آزمون ارشد و دکتری سراسری ، آزاد و وزارت بهداشت و یا قبول شدن در درس‌ها و یا به طور کلی بالا بردن کیفیت نمرات و بار عملی فرد.

پیگیری نکردن کارها، یکی از مهم ترین عواملی است که موجب شکست افراد میشود. یکی از مهم ترین رسالت های کوچ تحصیلی(آموزشی) این است که سعی کنند تا افراد را وادار کنند که با پیگیری، تمام علم خویش را به صورت عملیاتی کنند تا در امتحانات ارشد و دکتری قبول شوند.

وجود یک کوچ دانشگاهی(آموزشی)(تحصیلی) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که به دانشجویانش کمک میکند، با یک مدرس بسیار متفاوت است. چرا که مدرس ارتباطی یک طرفه با دانشجو برقرار می‌کند در صورتی که این ارتباط برای مربیان دو طرفه است. وقتی که استاد به محل تحصیل می‌آید، در کلاس درس، به دانشجویانش درس‌هایی میدهد و سپس بدون این که کوچکترین مسئولیتی قبول کند، کلاس درس را ترک می‌کند. دانشجویان هم موظف هستند که کار را ادامه دهند و خودشان درس‌ها را بخوانند و آن چه که از این درس ها آموخته‌اند بکار ببرند. کوچ حتی با مشاور دانشگاه هم فرق می‌کند. همان طور که اشاره شد ارتباط بین کوچ و دانشجو یک ارتباطی دو طرفه است. کوچ های تحصیلی دقیقاً می دانند که باید از دانشجویان خودشان چه بخواهند و دقیقاً می‌دانند که باید چه جنبه هایی از تجربیات تحصیلی خودشان را با دانشجویانشان در میان بگذارند.

آنها همیشه این موضوع را مورد نظر دارند که باید این رابطه تحصیلی و دوجانبه ای که بین آنها با دانشجویانشان برقرار شده است؛ رابطه‌ای تعاملی باشد. بنابراین وقتی که یک کوچ از دانشجو خودش می‌خواهد که تفکر کند و نقاط قوت و ضعف تحصیلی اش را پیدا کند، دانشجو وظیفه دارد تا این کار را با دقت و با بهره گیری از قدرت خرد خودش انجام دهد. کوچ و دانشجو باید قبل از این که رابطه ای استاد-دانشجوی با هم داشته باشند؛ باید  با هم دوست باشند و برای این کار باید برنامه ریزی مناسبی انجام دهند.

یک کوچ آکادمیک(دانشگاهی) خوب باید یک روان شناس خوب هم باشد تا بتواند در هنگامی‌که با دانشجو خودش ارتباط برقرار می کند سعی کند تا کاری کند که این ارتباط عمیق تر شود. هنگامی که کوچ تحصیلی با دانشجو ارتباطی برقرار می‌کند، قدم اول این است که کوچ برای دانشجو، موقعیت و وضعیت تحصیلی که دارد را مشخص می‌کند. او در این رابطه به دانشجوش دروغ نمی‌گوید و سعی نمی‌کند تا موقعیت تحصیلی او را بیشتر و بهتر از آن چه که بوده و یا کمتر از آن چه که بوده مشخص کند. قدم بعدی این است که کوچ از دانشجو می‌خواهد که مشخص کند که دقیقاً قرار است که چه هدفی داشته باشد. ممکن است هدف دانشجو بیشتر این باشد که تمرکز خودش را بر روی موفقیت در یک آزمون ورودی خاصی متمرکز کند و یا ممکن است این دانشجو بخواهد صرفاً در یک درس مثلاً درس ریاضی پیشرفت کند و غیره. بنابراین این دو قدم (یعنی تعیین شدن موقعیت اولیه دانشجو و تعیین شدن دقیق جایی که دانشجو قرار است به آن جا برسد) دو رکن از ارکان اساسی کوچینگ دانشگاهی( تحصیلی) در مقاطع عالی و تکمیلی هستند.

در این جاست که دانشجو احساس می‌کند که بین جایی که ایستاده است و جایی که می‌خواهد خودش را به آن جا برساند، یک فاصله ای وجود دارد. او سعی می‌کند تا این فاصله را بپیماید که تمام فعالیت‌هایی که دانشجو قرار است انجام دهد باید در جهت پیمودن این فاصله باشد.

وقتی که فردی از کوچینگ آکادمیک سنجش امیرکبیر استفاده می‌کند، می تواند اطمینان داشته باشد که کیفیت تحصیلی او در زمینه ای که کوچ با او کار می‌کند، افزایش پیدا می‌کند. کوچ های تحصیلی معمولاً بر روی وضعیت تحصیلی افراد در حال حاضر تمرکز می کنند و سعی می نمایند به افراد کمک کنند تا خودشان بتوانند مسیر را به بهترین شکل تا مقصد طی کنند.

کاری که کوچ تحصیلی برای دانشجویان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری انجام می‌دهند، بر خلاف کار مشاوران تحصیلی در دانشگاه است. در حقیقت مشاورانی که به افراد مشاوره می دهند؛ برای همه افراد یک نسخه می پیچند و در پروسه مشاوره دانشجویان حضوری فعال ندارند. ولی کوچ ها کاملاً متفاوت با این قضیه عمل می‌کنند و کاری می‌کنند که افراد خودشان از توانایی‌های ذهنی خودشان استفاده کنند و معمولاً کاری می‌کنند تا فرد خودش بتواند پاسخی را برای مشکلات خویش پیدا کند. این کار بسیار سودمندتر از مشاوره خشک است چون ممکن است شیوه ای که به عنوان شیوه آموزشی به افراد آموزش داده می شود برای یک نفر کارساز باشد ولی برای فرد دیگری کارساز نباشد.  ولی وقتی که فردی(کلاینت)(کوچی) در زمینه مورد نظر از یک کوچ آموزشی در مقاطع عالی و تکمیلی استفاده می کند، با توجه به آگاهی و شناختی که خودش از زندگی دارد می تواند راه خودش را انتخاب کند.

وقتی که افراد با یک کوچ  آموزشی(دانشگاهی) صحبت می‌کنند، این کوچ هیچ وقت به آنها مستقیماً نمی گوید که چکار کنند و چکار نکنند بلکه تنها به افراد ابزارهایی را برای مقابله با مشکلات تحصیلی و تنبلی می دهند و سعی می‌کند کاری کند که این افراد خودشان بتوانند راهکار موفقیت تحصیلی خودشان را پیدا کنند. به طور کلی کوچینگ تنها به دانشجویان خودشان کمک می کنند تا با استفاده از تفکر خودشان، راهکارهای خودشان را پیدا کنند.

به طور کلی در فرآیند تسهیلگری آموزشی(تحصیلی) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری توسط سنجش امیرکبیر، سعی می شود تا افراد خودشان پاسخ های خودشان را پیدا کنند. این فرآیند یک فرآیند پیچیده است چون ممکن است هر فردی توانایی مخصوص به خود و نقطه ضعف و نقطه قوت مخصوص به خود را داشته باشد و این که بخواهد یاد بگیرد که چگونه از این توانایی ها استفاده کند؛ می تواند موضوعی پیچیده باشد.

یک مربی تحصیلی خوب در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم، سعی می‌کند تا امکاناتی را در اختیار دانشجویان قرار دهد که بتوانند با استفاده از آن کیفیت تحصیلی را بهبود دهند. در ره یاری تحصیلی سعی می‌شود تا به جای این که مسئله ها را برای دانشجویان خودشان حل کنند، به آن‌ها کمک کنند تا فرآیند حل کردن مسئله را بیاموزند. یکی از پارامترهای مهم در کوچینگ تحصیلی این است که آنها  به انسانها کمک میکنند تا عملکرد خودشان را ارتقاء دهند. آنها سعی نمی کنند تا خودشان عملکرد تحصیلی دانشجویان خود را بهتر کنند؛ بلکه سعی می‌کنند به آن ها کمک می‌کنند تا خودشان روش این کار را پیدا کنند.

 

 کوچینگ تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به شیوه های زیر میتواند به دانشجویان کمک کند تا کیفیت زندگی تحصیلی خودشان را افزایش دهند:

۱- کوچینگ آموزشی منجر میشود که دانشجویان بتوانند راه رسیدن به موفقیت تحصیلی را آسان تر پیدا کنند.

۲- در مربیگری تحصیلی سعی می شود تا فعالیت ذهنی خود فرد بیشتر تقویت شود تا بتواند خودش ایده های جدیدی برای خودش ارایه کند.

۳- کوچ های آکادمیک سعی می کنند تا توانایی استدلال منطقی و فکر کردن منطقی را در افراد پرورش دهند.

۴- تسهیل گری دانشگاهی( تحصیلی )فرآیندی انعطاف پذیر است و بسته به شرایط مختلف افراد و وضعیت های مختلف، ممکن است شیوه خودش را تغییر دهد.

۵- کوچینگ تحصیلی نوعی روش کاربردی است که باید آن را آزمود.

۶- کوچ ها سعی می کنند برای مشاوره دادن به دانشجویانشان، از راه های فعال استفاده کنند.

احساس هایی که کوچینگ دانشگاهی(تحصیلی) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشجویان ایجاد میکند.

۱- دادن اعتماد به نفس به داوطلبان کنکور ارشد و دکتری

۲- ایجاد کردن احساس ایمنی برای آن ها

۳- دادن حس رازداری به دانشجویان و اجازه دادن به آنها تا مشکلات خودشان را در کمال آرامش بیان کنند.

۴- ایجاد احساس اطمینان به ادامه راه در آنها

کوچ های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری سعی میکنند تا با دانشجویان ارتباط برقرار کنند. این ارتباط همان طور که در بالا هم اشاره شد از یک نوع ارتباط فعال است. دانشجویان این کوچ ها می‌دانند که کوچ های تحصیلی دارای ویژگی های زیر هستند:

وقتی کسی به عنوان کوچینگ آموزشی در مقاطع عالی و تکمیلی مسئولیت فرد دیگری را بر عهده می‌گیرد؛ اولین چیزی که باید به آن توجه کند این است که باید عیب‌های آن دانشجو را به خودش گوشزد کند.

بنابراین کوچ ها در مقابل دانشجویانشان بدون قضاوت عمل می‌کنند و سعی می کنند تا در صورتی که آن ها عیب هایی دارند، در همان ابتدا این عیب ها را به آن ها یادآوری کنند تا آن ها هم بتوانند با بهره گیری از این مشاوره ها و با برطرف کردن این عیب ها، راه تعالی را در این زمینه بپیمایند.

همچنین یکی دیگر از اهدافی که در کوچینگ تحصیلی باید به آن پرداخت، این است که کوچ های تحصیلی باید حتماً کاری کنند که دانشجویانشان استعدادها و توانایی های خودشان را بشناسند و سعی کنند تا این استعدادها و توانایی ها را شکوفا کنند. شکوفاسازی این استعدادها با استفاده از برنامه ریزی کردن امکان پذیر می‌شود. وقتی که فردی برای کار خودش برنامه ریزی داشته باشد و دقیقاً برای بهره گیری از استعدادهای خودش به صورت منظم طرحی داشته باشد؛ مسلماً می‌تواند از استعدادها و توانایی‌های بالقوه ای که دارد به بهترین شکل ممکن استفاده کند. این موضوع می تواند یکی از وظیفه‌های یک کوچ باشد. کوچینگ باید به دانشجویان خود یاد بدهند که چگونه می توان یک برنامه ریزی موفق انجام داد.

تسهیلگر تحصیلی(آموزشی) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید در طول تمام مدتی که دانشجو در حال حرکت به سمت کمال است در کنار او باشد. از ابتدای برنامه ریزی گرفته تا پایان راه، کوچ در کنار دانشجو است و سعی می‌کند تا در زمانهای مناسب، به او مشاوره های درست بدهد.

کوچ با مشاور فرق می کند. وقتی که دانشجوی لیسانس ، فوق لیسانس و دکتری پیش مشاور می رود، مشاور یک سری برنامه ریزی های کلیشه ای را به او میگوید و دانشجو سعی میکند به آنها عمل کند ولی مدت کوتاهی بعد از آن، ممکن است دوباره بر حسب عادت، به شیوه های پیشین برگردد. ولی یک مربی تحصیلی همیشه با دانشجو است و سعی می کند تا کاری کند که دانشجو همیشه به برنامه ریزی های خودش عمل کند و آن ها را تکرار کند و دقیقاً بداند که هدفش از برنامه ریزی چیست و به خوبی به آن عمل کند.

در صورتی که یک یاور دانشگاهی(تحصیلی) در مقاطع عالی و تکمیلی ببیند که دانشجو در زمینه ای توانایی دارد، کاری می‌کند که این دانشجو از این توانایی خودش بهتر استفاده کند. این دخالت باید به گونه ای باشد که مزاحم شیوه تصمیم گیری دانشجو نشود. به عبارت دیگر در صورتی که یک کوچ ببیند که دانشجوش در یک زمینه تواناست، سعی می‌کند تا او را وادار به تفکر بیشتر درباره توانایی‌های خودش بکند و کاری کند که او بیشتر به توانایی‌های خودش توجه کند. این در حالی است که مشاور این توانایی را در افراد ببیند، یک برنامه زمان بندی شده دقیق به دانشجو میدهد و از او میخواهد تا دقیقاً بر اساس این برنامه ریزی عمل کند که در این برنامه ریزی دانشجو و خصوصیات وی به صورت کامل مورد توجه قرار نگرفته است. در این نوع برنامه ریزی، دانشجو هیچ اختیاری از خودش ندارد ولی وضعیت کوچ چیزی متفاوت است. مربی تنها سعی می‌کند دانشجو را بیش از پیش متوجه یک نقطه قوت بکند ولی اصلاً یک برنامه ریزی به او نمی‌دهد که در این برنامه ریزی او متوجه نقاط قوت خودش شده باشد. بلکه کار کوچینگ این است که از دانشجو می‌خواهد تا خودش این برنامه ریزی را انجام دهد. این جاست که دانشجو یاد می گیرد که چگونه خود را رشد و تعالی دهد.

عکس این موضوع هم که درباره نقاط ضعف حقیقت دارد. در این صورت کوچینگ آکادمیک(آموزشی) در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اگر ببینند که دانشجو در رشته ای از درس ضعف دارد؛ به جای این که یک برنامه ریزی درسی به دانشجو بدهند که در این برنامه ریزی مشخصاً بر روی نقاط قوت او تمرکز شده باشد؛ سعی می‌کنند تا او را تشویق کنند که خودش برنامه ای طراحی کند که در این برنامه بر روی نقاط ضعفش تمرکز بیشتری شده است.

آیا در طول دوره خدمات مشاوره هم ارائه می شود؟

در طول مسیر کوچینگ ارشد برای ازمون کارشناسی ارشد و دکتری فراز و نشیب هایی برای داوطلب اتفاق می افتد (مسائل خانوادگی، مسائل کاری و…) که موجب عدم تمرکز، ایجاد ناامیدی و خستگی می شود و گاهی داوطلب را از ادامه راه باز می دارد؛ در این صورت جلسات مشاوره ای با کوچ برگزار می شود تا داوطلب با قدرت به مسیر بازگردد.

زمان شروع و پایان دوره کوچینگ آموزشی چه زمانی است؟

از زمانی که بسته طلایی ارشد یا بسته مستقل مکسیمایزر کوچینگ آکادمیک را تهیه کنید این مهم آغاز و تا زمان انتخاب رشته و مصاحبه ادامه می یابد البته شرایطی فراهم شده است که داوطلبان بتوانند مستقلاً نیز پکیج کوچینگ مکسیمایزر تحصیلی (بسته طلایی بدون ارائه دروس پایه که در امتحان گرفته می شود) را تهیه کنند.

با دوره کوچینگ تحصیلی مکسیمایزر ارشد ، رتبه برتر در یک قدمی شماست.

در دوره کوچینگ ارشد و کوچینگ دکتری همه آنچه که برای دستیابی به بهترین رتبه آزمون ارشد و دکتری نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم. موشک موفقیت آماده است و تنها باید با انگیزه و تلاش خود به آن سوخت تزریق کنید؛ پس همینک با تلفن ۴۴۰۳۱۶۹۰ تماس بگیرید تا پس از دریافت مشاوره با اطمینان برای ثبت نام تصمیم بگیرید

نکته: از سال ۱۳۹۲ موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر ( www.sanjeshetakmili.ir) تمام کتب و خدمات آموزشی خود را با برند سنجش امیرکبیر ارایه نموده است.

نوشته قبلی

چرا باید یک کوچ  آکادمیک یا تحصیلی در مقاطع عالی و تکمیلی داشته باشیم؟

نوشته بعدی

منابع آزمون دکتری مهندسی مکانیک تبدیل انرژی

1 دیدگاه در “تسهیلگری(کوچینگ) تحصیلی(دانشگاهی) در آزمون ارشد و دکتری چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی