بارگیری صفحه

توصیه های مهم روانشناسی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۲

سنجش امیرکبیر

توصیه های مهم روانشناسی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۲

 

توصیه های مهم روانشناسی کنکور ۱۴۰۲ (باقی مانده)

J 29- برای سازماندهی و جمع‌بندی مطالب باقی‌مانده توجه شما را به شش عامل یادگیری موفقیت‌آمیز جلب می‌کنیم.

۱) کنجکاوی: (Curiosity) تلاش برای یافتن پاسخ سؤالات و اشکالات جزئی که ممکن است درپاسخ به تست‌های کنکور نیز اختلال ایجاد کند.

 

۲) اعتماد: (Confidence) خودباوری مثبت شرایط اساسی برای قبول مسئولیت‌های بزرگ می‌باشد اعتماد به نفس کاذب و خود‌باوری مثبت با هم فرق دارند. منظور از خودباوری مثبت حالتی است که در آن با توکل به خدا و استعانت از نیروها و استعدادها و نعمت‌های الهی، انسان بتواند به خودش نیز اعتماد کند و در راستای این اعتماد، اقدامات مؤثر، مثبت و سازنده‌ای در جهت تحقق اهداف خود انجام دهد.

 

۳) تعهد: (Commitment) تعهد باید واقعی باشد. تعهد واقعی یکی از مشخصه‌های افرادی است که به اهداف خود نائل می‌شوند. تعهد با دقت، انرژی و علاقه حمایت می‌شود. انرژی‌های خود را با شیوه‌های مؤثر و مثبت، به گونه‌ای توزیع کنید که در ادامه راه توفیق حصول نتیجه، نصیبتان گردد.

 

۴) تمرکز: (Concentration) تمرکز یعنی یادگیری چگونگی کنار آمدن با سرمایه این لحظه. در راستای اهداف خود تمرکز داشته باشید. مطالعه با تمرکز یعنی مطالعه‌ای که هدایتگر درونی شما، با حالات مثبت و جستجو گرانه در این لحظه به دنبال حصول نتیجه همان لحظه باشد یعنی عالی‌ترین شکل اجرای وظایف.

 

۵) یقین (Conviction) یقین، باوری است که شما می‌توانید کاری را انجام دهید. تصویری از خود می‌سازید و انتظاری که از خود دارید و آن را در ذهن خود تکراری می‌کنید زمینه‌‌ساز موفقیت شماست. انتظار داشته باشید که در حد و اندازه خودتان در کنکور ظاهر شوید این انتظار، کاملاٌ معقول و منطقی است. خیلی هوشیارانه و خلاق ذهن خود را برای موفقیت آماده سازید.

 

۶) تجلیل: (Celebration) گاهی اوقات لازم است به گذشته خود برگردید و از خود به خاطر موفقیت‌ها و کارهای کوچکی که انجام داده‌اید تمجید کنید. این عمل احساس مثبتی را ایجاد می‌کند که برای پیشبرد و تدوام امر یادگیری به شما آرامش، پشتکار و دلگرمی می‌بخشد.

 

J 30-داوطلبان سنجش امیرکبیر طبق اصل پارتو (Pareto Principle) یا قاعده ۲۰/۸۰٫ ۸۰% از نتایجی که می‌گیریم مربوط به ۲۰% فعالیت‌هایمان است. ۸۰% از نتایج مورد انتظار شما در ۲۰% باقیمانده زمان قابل حصول است البته اگر سازماندهی خوبی داشته باشید.

 

J 31- در رابطه با هر درسی به‌طور دقیق، اشتباهات رایج در آن موضوعات را شناسایی کنید و در فرصت‌هایی که به عنوان کنکورهای آزمایشی به دست می‌آورید نسبت به حذف آن اشتباه اقدام کنید تا سرعت شما در پیدا کردن تست‌های صحیح، افزایش یابد.

 

J 32- از تمرین‌های تجسم کنکور در فرصتهای باقیمانده استفاده کنید. روزی حداقل ۳ مرتبه هر مرتبه حدوداٌ ۵ الی ۱۰ دقیقه، خودتان را در وضعیتی تجسم کنید که در جلسه آزمون، با آرامش و خونسردی همراه با تسلط نشسته‌اید و کاملاٌ ماهرانه و با مدیریت زمان فوق العاده قوی و مؤثر مشغول بهره‌گیری بهینه از آموخته‌های خود هستید و در عالی‌ترین وضعیت روحی و روانی قرار دارید. با سرعت انتقال فوق‌العاده زیاد و حضور ذهن کامل، در حالیکه خود را به خدا سپرده‌اید و هر لحظه حالتان بهتر می‌شود و با رعایت کلیه قواعد و تکنیک‌های تست‌زنی آزمون را برگزار می‌کنید. در آن لحظه، شما کاملاٌ واقع‌بین هستید و در همان لحظه حضور دارید و این احساس، موجب دلگرمی و بارش انرژی ذهنی مثبت می‌شود. سازماندهی مطالب، کلید طلایی حافظه شما در کنکور به شمار می‌آید.

 

J 33- دروس عمومی را با تکرارهای سبک و منظم، به حافظه خود بسپارید. یادگیری تدریجی قدرت حافظه را افزایش می‌دهد.

 

J 34- تفکر مثبت و منطقی و دید واقع بینانه نسبت به آن‌چه هستید از عوامل مهم موفقیت بشمار می‌رود نقطه‌ای را که الان در آن قرار دارید(از نظر کمیت و کیفیت تحصیلی خود) کاملاً شناسایی کنید.

 

J 35- از کلیه پیام‌های منفی و مخرب و زهرآلود (که به‌طور اشتباه از آن‌ها تعبیر به واقع‌بینی می‌شود) به ذهن جداً خودداری کنید.

 

J 36- واقعاً خودتان را به خدا بسپارید و در آغوش امن و مطمئن او سریع و دقیق به حرکت خودتان ادامه دهید. مطمئن باشید او به کمک شما خواهد آمد، به‌شرط آ‌ن‌که شما بخواهید و کمک‌های خدا را جذب کنید.

 

 

 

آیا شما نیز تمایل دارید رتبه برتر کارشناسی ارشد و دکتری  سال آینده از آن شما باشد؟ !

سومین قدم برای قبولی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن اعتماد به نفس بالا، کنترل استرس و انجام تجسم خلاق است.

مشاوره روانشناسی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

موارد زیر سوالاتی بوده‌اند که داوطلبان کنکور مقاطع تکمیلی در طی سال‌های اخیر از مشاوران سنجش امیرکبیر پرسش نموده‌اند.

سوال: هرچه به زمان برگزاری کنکور تحصیلات تکمیلی نزدیک‌تر می‌شوم احساس می‌کنم که مطالب را فراموش کرده‌ام و این باعث می‌شود که تمام زمان و انرژی‌ام صرف فکر‌های منفی شود و نتوانم درس بخوانم. شما به عنوان مشاور چه توصیه هایی دارید؟

پاسخ: فراموشی امری طبیعی است که برای همه افراد اتفاق می‌افتد. لذا برای جلوگیری از این معضل می‌توانیم با دوره‌های مناسب دروس ،از شدت آن جلوگیری کنیم. به طور مثال اگر از آزمونی که داده‌ایم تا آزمون بعدی ۲ هفته فرصت باقی است، ۱ هفته و نیم به مطالعه و بقیه آن را به دوره مطالب یاد گرفته شده در این دو هفته می‌پردازیم. در دروس خواندنی به دوره حاشیه نویسی‌ها و برجسته سازی‌ها و در دروس تحلیلی به دوره خلاصه ‌نویسی‌ها و همچنین تست‌های مارک دار خود می‌پردازیم.

 

سوال: نمی‌دانم چرا زمانی که با دوستانم هستیم و راجع به ادامه‌ی تحصیل، کسب رتبه‌ و انتخاب دانشگاه معتبر صحبت می‌کنیم همان لحظه تصمیم جدی برای درس خواندن می‌گیرم ولی زمانی که شروع به مطالعه می‌کنم دچار سستی و تنبلی می‌شوم. شما به عنوان مشاور چه راه حلی را توصیه می کنید؟

پاسخ: انگیزه کافی در شما وجود دارد ولی به علت یک سری از عوامل درونی و بیرونی با مشکل مواجه شده اید. لذا یکی از عوامل زیر باعث می‌شود که شما هنگام مطالعه دچار سستی و تنبلی شوید:

۱ـ نداشتن هدف و تصمیم جدی برای درس خواندن

۲ـ نداشتن برنامه‌‌ریزی درسی مناسب با توجه به امکانات موجود

۳ـ ترس از شکست خوردن: فکرهای منفی مانع این می‌شود که مطالعه خوبی انجام دهید و شما را از هدف دور می‌کند.

۴- عدم پشتکار و اراده، اگر در یک آزمون نتیجه‌ی مطلوب نگرفتید با تلاش دو چندان در آزمون بعدی دوباره خود را بسنجید.

۵- نداشتن مشاور که بتواند ایجاد علاقه و رقابت را در شما تقویت نماید.

 

سوال: بعد از یک ساعت درس خواندن دچار افسردگی می‌شوم و فکرهای مختلف به ذهنم هجوم می‌آورد و کاملاً از درس، ناامید می‌شوم شما به عنوان مشاور چه راه هایی را توصیه می کنید؟

پاسخ: هر زمانی که احساس خستگی و افسردگی کردید یک محیط آرام را انتخاب کنید و برای ۱۰ دقیقه چشمان را بسته و به هیچ چیز فکر نکنید و بعد از آن یک لیوان آب خنک بخورید و چشم انداز روشنی را که بعد از ادامه تحصیل و موقعیت شغلی عالی کسب می کنید مشاهده کنید.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

مشاوره روش‌های مطالعه در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱

نوشته بعدی

تست زنی کنکور ارشد و دکتری ۱۴۰۳ از دیدگاه سنجش امیرکبیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی