بارگیری صفحه

راهبردها و رهنمودهایی برای قبولی در دکتری

کارشناسی ارشد و دکتری

راهبردها و رهنمودهایی برای قبولی در دکتری

قبولی در دکتری ، دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک می گوید چون دوستان متعددی در مورد ورود به دوره دکتری سوال داشته اند. سعی کردم دانسته های محدود خودم را تدوین کنم. امید که درست باشد و به کار آید.

راهبرد اول: دروس مشترک
سعی کنید مطالعه دروسی که در امتحانات دوره دکتری همه دانشگاه ها و همه رشته ها مشترک است از هم اکنون آغاز کنید. به عنوان مثال این دروس در رشته مدیریت عبارتند از:
زبان انگلیسی عمومی
زبان انگلیسی تخصصی
آمار و احتمال
تئوری های مدیریت
این دروس تا آنجا که اطلاع دارم در تمام رشته های مدیریت امتحان گرفته می شود، فلذا از همین الان می توانید خواندنش را شروع کنید. در مورد بقیه رشته ها (جامعه شناسی، اقتصاد، مکانیک و…) هم به همین ترتیب است.
رهنمود: حواس تان باشد عنوان دروس شما را گول نزند: ممکن است عنوان درس این باشد: تئوری های مدیریت. اما محتوای امتحان (اگر در رشته سیاست گذاری شرکت کرده اید) این باشد: تئوری های مدیریت دولتی و سیاست گذاری! این فاجعه ای بود که اتفاق افتاده است.
رهنمود: برخی از دروس هستند که اگر در آن قوی باشید، چون عموما در آن ضعیف هستند، بسیار به نفع شما است. مثلاً در رشته مدیریت، اقتصاد خرد و کلان و اقتصاد مدیریت بسیار مزیت بخش است.

راهبرد دوم: تنوع رشته و دانشگاه

فقط روی دانشگاه خود و همچنین فقط روی رشته خود متمرکز نشوید. فواید رفتن به دیگر دانشگاه ها عبارتند از: توسعه شبکه علمی، حرفه ای و اجتماعی شما، توسعه منابع اطلاعاتی، آشنا شدن با دیگر مکاتب فکری بومی،. . . و فواید رفتن به دیگر رشته ها: امکان تعریف تزهای جالب و موثر، توسعه دید علمی و حرفه ای شما، امکان پل زدن بین دو رشته و استفاده از ممتاز بودن در بین فارغ التحصیلان
رهنمود: اگر در یک رشته تسلط دارید می توانید به رشته دیگر بروید و بین رشته ای کار کنید.
رهنمود: عنوان رشته ها نباید شما را گول بزند: به عنوان مثال سه عنوان مدیریت استراتژیک، سیاست گذاری بازرگانی و سیاست گذاری بخش خصوصی هر سه معادل رشته Strategic management هستند و فرقی ندارند.

راهبرد سوم: رشته های جدید
رشته های جدید، غیرنرمال و غیر معروف را بیابید، به عنوان مثال رشته مدیریت رسانه رشته ای است که جدیدالتاسیس است و این گونه رشته ها چند فایده دارند.
رقابت در آنها کمتر است و احتمال موفقیت بیشتر.
امکان اینکه بعداً هیات علمی شوید بیشتر است. (بسته به رشته)
در این رشته فرصت های رشد و کار و ترجمه و تالیف و … زیاد است. و البته این رشته ها نقاط ضعفی هم دارند. سبک سنگین کردن و موازنه این موارد با شما!

دکتری

راهبرد چهارم: منابع درسی دوره دکتری
در ضمن باید بگویم که در هر دانشگاهی که می خواهید امتحان بدهید حتماً حتماً باز هم تاکید می کنم حتماً منابع و جزوات طراح احتمالی سوالات را بیابید حتی اگر خیلی به زحمت افتادید. این موضوع علی الخصوص در مورد دروس صادق است: مثلاً در رشته مدیریت تئوری ها و روش تحقیق و رفتار سازمانی و درس تخصصی رشته. اما این نکته در مورد درس های اقتصاد و آمار و احتمال و ریاضی زیاد صادق نیست.

یادآوری: برخی از دانشگاه ها عدالت آموزشی یعنی امکان دسترسی برابر به فرصت های آموزشی را رعایت می کنند اما برخی نه! به عنوان مثال برخی دانشگاه ها از جزواتی سوال می دهند که اصلا در دسترس عموم نیستند. (مانند روش تحقیق رشته مدیریت تربیت مدرس) اما برخی از دانشگاه ها (دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی) از کتاب های کاملاً مشخص در دسترس عموم سوال می دهند. حتی شنیده ام که در سال های گذشته طراحان سوال نیز از بیرون بوده اند. برخی از دانشکده ها نیز در گرفتن دانشجویان خیلی مصر هستند که از دانشکده خودشان بگیرند و برخی نه! شناخت این مساله هم علی الخصوص در جلسه مصاحبه حضوری مهم است.

راهبرد پنجم: گنجینه تجربیات پیشینیان
با بچه های قبول شده دوره¬ های پیشین حتماً تماس بگیرید. هم برای تعیین منابع و هم برای مصاحبه!

راهبرد ششم: شناخت نوع دروس و نوع برنامه ریزی درسی
برخی از درس ها با یک برنامه فشرده چند روزه قابل حصول هستند (روش انفجاری) اما تسلط بر برخی دروس باید حتماً در یک دوره زمانی بلند به دست آیند. (تدریجی) شناخت این درس ها و برنامه ریزی متناسب با آنها بسیار مهم است. مثلاً زمان تخصصی و عمومی را نمی توان در یک هفته ردیف کرد. در صورتی که زمان کمی دارید از کلاس های کنکور استفاده کنید. علی الخصوص در دروسی که دسترسی به منابع معتبر ندارید، یا اینکه جغرافیای موضوعی درس برای شما آشنا نیست.

راهبرد هفتم: داشتن مقاله علمی پژوهشی!
برای قبول شدن در دکتری، داشتن مقاله علمی پژوهشی بسیار مهم و راهگشا است. نه اینکه کسی که نداشته باشد نتواند در دکتری قبول شود اما اگر داشته باشی بسیار مزیت بخش است. لذا تبدیل پروژه فوق لیسانس به مقالات علمی پژوهشی بسیار کلیدی است. پس در تعریف تز خود باید حواستان جمع باشد که کارتان به مقالات علمی پژوهشی قابل تبدیل باشد. البته در جای دیگری نوشته¬ام که خیلی با جریان علمی پژوهشی کشور موافق نیستم و آن را حماقت علمی نهادینه شده می دانم. برای آشنایی با تیپ مقالات علمی پژوهشی از سایت SID. ir دیدن کنید. تاکید می کنم مقالات علمی پژوهشی و نه علمی ترویجی و یا علمی هویجی! هر چند که اگر می خواهید تغییر رشته بدهید و در رشته جدیدی دوره دکتری را شروع کنید، حتی داشتن مقالات ترجمه ای در مجلات خوب و مقالات علمی هویجی هم بد نیست!

راهبرد همیشگی:
خلوص و توکل بر خداوند و تسلیم در برابر هرچه در مقابل تلاشهایمان به ما داده می شود. این راهبرد غیر قابل مقایسه با تمام این راهبردها است. در نهایت پیشاپیش موفقیت شما را تبریک می گویم:
حال که وارد دوره دکتری شده¬ اید باید به فکر فرجام موفقیت آمیز آن نیز باشید. .

برگرفته از کتاب تکنیک انتخاب رشته دکتری و مصاحبه دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

۲۰ عامل کلیدی که باعث می شود نتوانیم پارتنر زبان انگلیسی، هم آموز و هم یاور انگلیسی دلخواه مان را پیدا کنیم

نوشته بعدی

۱۲ قدم تا یک مصاحبه دکتری موفق ، روش هایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی