بارگیری صفحه

راهنمای تدارک و آمادگی برای مصاحبه دکتری

کارشناسی ارشد ، دکتری

راهنمای تدارک و آمادگی برای مصاحبه دکتری

۱- وقتی داوطلبین برای مصاحبه دکتری با اعضای هیأت علمی حضور می یابند، شما نیز حضور یابید. یا اینکه از داوطلبین موفق سال های گذشته آزمون دکتری (دانشجویان دکتری دانشگاه مربوطه) سؤال نمایید که در جلسه مصاحبه آنها چه گذشته است و چه فاکتورهایی تأثیرگذار بوده است. بدین طریق با سؤالات معمول و حال و هوای مصاحبه دانشگاه مورد نظر و هیأت ممتحنه آشنا خواهید شد. استفاده از تجربیات افراد سال های گذشته، تأثیر به سزایی به پیشرفت صحیح برنامه مصاحبه شما خواهد داشت در هر لحظه در حال جمع آوری اطلاعات باشید.

 

۲- سعی کنید قبل از مصاحبه در رابطه با پایان نامه تان و محصولات منتج از آن پیشرفت و توفیق قابل توجهی کسب نمایید. در این صورت مؤثرتر در جلسه مصاحبه شرکت خواهید کرد. (ممکن است پایان نامه شما مربوط چند سال پیش باشد، سرچ کنید موضوع مربوطه دچار چه تحولاتی شده و موضوع پروژه شما را چه کسانی در ایران و جهان روی آن کار کرده اند و به کجاها رسیده است و چه موضوعاتی از آن هنوز قابل تحقیق است).

 

۳- سعی کنید با تمام افراد فعال ایرانی و خارجی در زمینه موضوع فعالیت خود آشنا شوید، حتی اگر شده با ایمیل با آنها در تماس باشید و پرسش هایی را مطرح نمائید و جواب هایی را دریافت کنید. حتی در زمان جلسه می توانید مطرح کنید که با اساتید فلان دانشگاه داخلی یا خارجی و فلان نگارنده در تماس هستید (قطعاً موضوعاتی از پروژه های این اساتید برای هیأت جالب و مهم خواهد بود).

۴- قبل از حضور در محل مصاحبه کاملاً خود را برای ارائه آماده نمایید (زمان بندی مصاحبه: ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت، پوشیدن لباس رسمی و مرتب، برنامه ریزی زمانی برای ارائه کامل قابلیت های فردی و متقاعد کردن هیات ممتحنه و سایر موارد). (خونسردی خود را کاملاً حفظ کنید ممکن است جلسه نفرات قبل از شما به طول انجامد، عصبی نشدن و از کوره در نرفتن، شرط اصلی موفقیت شما در این مصاحبه است).

۵- به یاد داشته باشید که شما باید بر روی موضوع پایان نامه تان بهتر از هر شخصی آگاهی و اطلاعات داشته باشید. بنابراین فرض کنید که مخاطبان شما چیزهایی که شما در رابطه با موضوع می دانید نمی دانند (وانمود نکنید که چیزهایی که شما در رابطه با موضوع می دانید دیگران نیز می دانند). شرایط تحصیلی، دوره های گذرانده، اصطلاحات مرتبط با موضوع پایان نامه را تعریف نمایید. مبانی نظری مطالعاتتان را توضیح دهید، اینکه محققان قبلی چه چیزهایی یافته اند و چگونه مطالعه شما به دانش افزوده است. سعی کنید قبل از جلسۀ مطالب موضوع پروژه لیسانس و مخصوصاً فوق لیسانس را به صورت دسته بندی شده و مشخص بیان کنید و حتی یک سری از مطالب مهم و نتیجه گیری آن را بر روی برگه های ۴A چاپ و به هیأت ژوری بدهید.

 

۶- نسبت به مسائل اطراف خود در جلسه مصاحبه آزمون دکتری، هوشیار باشید، این هوشیاری را باید اساتید حس کنند.

 

۷- بیشتر زمان را بر روی کارهایی که در حال انجام هستید سپری نمایید. نه اینکه محوریت بحث را در رابطه با کارهای گذشته خود قرار دهید. سعی کنید موضوعات پژوهشی مورد علاقه اساتید گروه مربوطه را با مراجعه به تحقیقات گذشته شان بیابید. حتی الامکان علاقمندی های خود را برای انجام پایان نامه دکتری، به آنها نزدیک نمایید. قبل از جلسه، حتماً از سایت دانشگاهی و وبلاگ اساتید بازدید نمائید، موضوعات مورد علاقه آنها را در اینترنت جستجو کنید و روی آن موضوعات مانور دهید.

 

۸- در ۳۰ دقیقه شما به آسانی نخواهید توانست تمام بحث های پایان نامه تان را پوشش دهید، بنابراین به یاد داشته باشید که آنچه ارائه می دهید باید درنهایت اختصار باشد. تنها به نکات اصلی اشاره نمایید. (مانع و جامع بودن مطالب بسیار مهم و کلیدی است، جدی بودن در انگیزه و قبولی در آزمون مربوطه، شرط اصلی راهیابی به مقطع دکتری است)

 

۹- سعی کنید از تصاویر، نمودارهای واضح و ساده زیاد استفاده نمایید. زیرا به فهم و درک صحیح تر و سریع تر هیأت ممتحنه کمک خواهد کرد. (حتی الامکان تصاویر رنگی و گویا باشند، هزینه کنید و نگران نباشید)

 

۱۰- دقیقاً بدانید آنچه را قصد دارید بگویید. و اینکه کی و کجا باید از آنها استفاده نمایید. یعنی کار معرفی خود را سازمان یافته انجام دهید. سعی نکنید کارها را روی هوا وبدون برنامه انجام دهید. یک سازماندهی نادرست مؤثر نخواهد افتاد. (بر اوضاع مسلط باشید، شما می خواهید دکتر آینده شوید، اعتماد به نفس شرط اصلی موفقیت شماست)

 

۱۱- تمرین، تمرین، تمرین. باید سخنرانی شما روان، ملایم باشد. اعضای هیأت علمی به معرفی و ارائه مطلب شما با هدف ارزیابی توانایی شما برای تدریس می نگرند. (سعی کنید جلسه را شما بچرخانید، فراست و تیزهوشی خود را به حد اعلی برسانید، بگذارید توانایی های شما بر همگان آشکار شود. لازمه چنین مهمی، تمرین و تکرار مطالب است. )

 

۱۲- برای ارائه مطلب و معرفی خود قبل از حضور در محل مصاحبه، تمرین اضافی لحاظ نمایید و محیط را برای خود بازسازی و شبیه سازی نمایید. این به شما اجازه خواهد داد بازخورد مناسبی بدست آورید و با مخاطبان گفتگوی دوستانه تری داشته باشید. همچنین قضاوت صحیح تری از نتایج این بازخورد خواهید داشت. در مورد همه سؤالات مطرح شد مطالعه نمایید و درباره آن به طور عمیق فکر نمایید قبل از اینکه در محل مصاحبه دکتری حضور یابید. (همانند تئاتر، صحنه را بچرخانید، اساتید همانند تماشاچیان هستند، سعی کنید با چند تن از دوستان یا خانواده خود حتماً این چنین تمرینی را انجام دهید. مطمئن باشید جواب مشکل شما در زمان مصاحبه، با تمرین کردن میسور می شود.)

نکته: هوشمند و با تفکر باشید، بدانید که کجا باید حمله کرد و کجا باید عقب نشینی کرد. هئیت ژوری از خاکریزی به شما حمله می کند که آن محور ضعیف باشد. پس تمام محورهای عملیاتی خود را تقویت کنید.

 

برگرفته از کتاب تکنیک انتخاب رشته دکتری و مصاحبه دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

۲۰ عامل کلیدی که باعث می شود نتوانیم پارتنر زبان انگلیسی، هم آموز و هم یاور انگلیسی دلخواه مان را پیدا کنیم

نوشته بعدی

۱۲ قدم تا یک مصاحبه دکتری موفق ، روش هایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی