بارگیری صفحه

قلق های مصاحبه دکتری از زبان دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)

سنجش امیرکبیر

قلق های مصاحبه دکتری از زبان دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)

قلق های مصاحبه دکتری ، اگر نام خود را در لیست قبول شده های کنکور دکتری دیده اید و در تب و تاب آماده شدن برای جلسه مصاحبه هستید. مطالعه این مصاحبه به همه دانشجوهایی که قصد ورود به جلسه مصاحبه دکتری دارند توصیه می شود!

از کارشناسی تا الان که دانشجوی دوره دکتری دانشگاه امیرکبیر است، حسابی با چم و خم این دانشگاه آشنا شده. آقای ساعی در آزمون دکتری سال ۹۱ رتبه ۷ را کسب کرد و الان در رشته” مهندسی مکانیک طراحی کاربردی دینامیک کنترل ارتعاشات”دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به تحصیل است.

♦ تجربه حضور در مصاحبه های کدام دانشگاه ها را داری؟
من برای مصاحبه به چهار دانشگاه رفتم؛ امیرکبیر، شریف، تهران و علم و صنعت. اولویت پذیرش دانشجو برای دانشگاه های شریف و امیرکبیر این است که متقاضی دانشجوی همان دانشگاه باشد. بررسی رزومه علمی در مرحله بعد قرار دارد. من در امیرکبیر و علم و صنعت نفر اول بودم، اما در دانشگاه تهران نفر چهارم شدم.

♦ کسانی که طی روزهای آینده مصاحبه دکتری دارند، قبل از جلسه مصاحبه، باید در مورد چه چیزهایی تحقیق کنند؟
به نظر من مصاحبه چند بعد دارد. اولین و مهمترین بعد آن علمی و رزومه ای است که فرد دارد. بچه ها باید رزومه خوبی از خودشان تهیه و سعی کنند خودشان را خوب معرفی کنند. چون در مصاحبه هر دانشگاه، ابتدا وقت می دهند تا دانشجو خودش را معرفی کند و این زمان مهمی است.
دوم این است که در مصاحبه تنها جنبه علمی یک فرد مشاهده نمی شود، بلکه جنبه های اخلاقی نیز مورد توجه قرار می گیرد.
یکی از چیزهایی که در مصاحبه می تواند به فرد کمک کند، متفاوت بودن است تا بتواند اساتید را به خود جذب کند. یعنی نباید دانشجو در جلسه مصاحبه خیلی خشک رفتار کند. چون اساتید از صبح تا عصر در جایی نشسته اند و خسته هستند، این متفاوت بودن می تواند کمک کند.

♦ چه طور می شود در جلسه مصاحبه متفاوت ظاهر شد؟
زمانی که برای مصاحبه به دانشگاه تهران رفتم، جزو نفرات آخر بودم و حالت خستگی در چهره اس اتید مشخص بود. من سعی کردم ساختار شکنی کنم و زیاد لفظ قلم صحبت نکنم، سعی کردم صمیمانه تر و خودمانی باشم.
توصیه مهم من این است که خودمان باشیم؛ نه خیلی خودمان را بزرگ کنیم و نه خیلی دست پایین بگیریم.

♦ آشنایی با اساتید چقدر می تواند موثر باشد؟
اگر قبل از زمان مصاحبه بتوانید با اساتیدی که حوزه کاریشان با شما همراستاست آشنا شوید، می تواند به شما کمک کند. یعنی قبل از اینکه مصاحبه شروع شود شما جستجو کنید که کدام اساتید زمینه کاریشان با زمینه کار شما نزدیک است و بتوانید با آنها صحبت کنید. این حتی در زمان مصاحبه هم می تواند موثر باشد. بهتر است با مقاله هایی که از این اساتید منتشر شده آشنایی قبلی داشته باشید.

♦ آیا در مصاحبه سوال درسی و علمی هم پرسیده می شود؟
در دانشگاه های مختلف فرق دارد. بعضی دانشگاه ها اصلا سوال علمی نمی پرسند؛ مثل امیرکبیر که بیشتر به رزومه افراد نگاه می کند. در دانشگاه تهران هم سوال علمی نپرسیدند. تنها نکته ای که دانشگاه تهران داشت این بود که گفتند ۵ دقیقه انگلیسی صحبت کنم.
اما در دانشگاه صنعتی شریف سه سوال علمی می پرسند که ممکن است تا حدی به موضوع پایان نامه شما هم نزدیک باشد. بعضی سوالها از درس هایی است که طی دوران کارشناسی و ارشد خوانده اید. در دانشگاه علم و صنعت هم سوال علمی نپرسیدند.

♦ اگر در جلسه مصاحبه سوالی علمی پرسیده شود که جواب آن را بلد نباشیم، چه کار کنیم؟
افرادی در مصاحبه موفق هستند که از قبل با اساتید صحبت کرده باشند. در دانشگاه شریف سوالهایی پرسیدند که شاید در یک مصاحبه مشابه، خود اساتید هم نمی توانستند جواب دهند. بچه ها از لحاظ پاسخ به سوالها در یک سطح بودند. آن چیزی که تمایز ایجاد می کرد این بود که شما قبلا دانشجوی آنجا بوده باشید و استادی شما را بشناسد و بخواهد بر این مبنا شما را انتخاب کند.
برای همین اگر شما سوالی را بلد نباشید مشکلی پیش نمی آید، چون معمولاً بچه ها در یک طیف یکسان رتبه ای، در یک سطح هستند و سوالی را که یک نفر جواب ندهد، معمولاً نفر بعد هم جواب نخواهد داد.

♦ به زبان انگلیسی اشاره کردید. تسلط به زبان خارجی چقدر می تواند موثر باشد؟
زبان پارامتر تاثیرگذاری است. شما به هر حال باید مدرک زبان را در دوره دکتری داشته باشید. اما اگر مدرک زبان معتبری در جلسه مصاحبه بیاورید، استاد راهنما احساس می کند باری از روی دوش اش برای تقویت زبان شما برداشته شده و شما این مراحل را گذرانده اید و از بقیه جلوتر هستید.
♦ آیا علت کسب نمره های پایین در آزمون دکتری هم در جلسه مصاحبه پرسیده می شود؟
رتبه ها را می پرسند. ولی من ندیدم به صورت ریز راجع به تک تک درس ها پرسیده شود. البته مدارک کامل که شامل کارنامه هم می شود را از شما می گیرند، ولی در روز مصاحبه تنها سوالی که پرسیده می شود رتبه در آزمون است.
نکته: اگر قبل از مصاحبه بتوانید با اساتیدی که حوزه کاریشان با شما همراستاست آشنا شوید، شانس موفقیت شما افزایش می یابد.

♦ پایان نامه ارشد و موضوع آن چقدر می تواند در این جلسه مهم باشد؟
خیلی مهم و موثر است. هر استادی برای خودش یک سری فیلدها دارد که روی آن کار می کند. حالا اگر دانشجویی در دوره ارشد روی فیلدهای مشابه آن استاد کار کرده باشد، خیلی تاثیرگذار است. چون این دانشجو برای بارگذاری پروژه دکترای خود به زمان کمتری، نسبت به دانشجویی که در زمینه دیگر کار کرده است، نیاز دارد.
حتی ممکن است فردی از لحاظ رتبه علمی بالاتر باشد، ولی چون در زمینه دیگری کار می کند، پایین تر قرار داده شود و فردی که از لحاظ رتبه علمی پایین تر است، به دلیل اینکه در زمینه مناسب با استاد کار می کند، بالاتر قرار گیرد.

♦ درباره وضعیت اشتغال هم پرسیده می شود؟
بیشتر درباره وضعیت مالی و خروج از کشور پرسیده می شود. چون الان عرف شده که دانشجوها حین دوره دکتری از کشور خارج می شوند؛ تمایل اساتید به گرفتن دانشجوهایی است که بدانند تا آخر دوره همراهشان خواهد بود.
درباره وضعیت مالی خانواده و درآمد هم می پرسند؛ چون دانشجوهای دوره دکتری در سن و سالی هستند که نیاز است تامین مالی شوند. بخشی از این سوالها برای این است که ببینند شما چقدر در بیرون از دانشگاه درگیر هستید و چقدر می توانید روی دوره دکترای خود وقت بگذارید.
پیشنهادم این است که بچه ها اگر خارج از دانشگاه مشغول به کار هستند این را پنهان نکنند و واقعیت را بگویند. البته با منطق این نکته را هم بیان کنند که به صورت تمام وقت به این کار مشغول نیستند.

♦ توصیه نامه استاد راهنما چقدر می تواند موثر باشد؟
اکثر دانشگاه ها توصیه نامه را می خواهند و معمولاً نیاز است شما دو توصیه نامه داشته باشید. البته چون بیشتر اساتید ایرانی دلرحم هستند و توصیه نامه های خوب و مثبتی می نویسند !! نمی توانید روی آن به عنوان یک نقطه خیلی مثبت حساب کنید. این توصیه نامه ها فقط به نوعی رزومه شما را واقعی می کند. یعنی اگر در رزومه خود گفته اید دو مقاله ISI دارید، این توصیه نامه ها ثابت می کنند که شما در بیان رزومه خود صادق بوده اید.

♦ آیا از تمایل شما برای اولویت دانشگاه ها هم پرسیده می شود؟
درباره ترتیب انتخاب دانشگاه ها پرسیده می شود و این ترتیب ها مهم است.

♦ نحوه پوشش و لباس هم تاثیر دارد؟ تیپ اسپورت یا کت و شلوار رسمی.
باید با یک تیپ نرمال به جلسه مصاحبه رفت؛ حالا چه اسپورت و چه کت و شلوار. تمیز و خوشبو بودن موثر است و قیافه هم نباید خارج از عرف باشد که البته اکثر دانشجوهای ارشد از لحاظ ظاهری و پوشش، نرمال هستند. خود من زمانی که رفتم برای مصاحبه، در حین خدمت سربازی بودم و سرم را کامل تراشیده بودم و با یک کلاه رفتم جلسه مصاحبه.

♦ در جلسه مصاحبه مخالفت کردن با نظر اساتید نکته ای منفی است؟
شما اگر بتوانید محترمانه مخالفت کنید بد نیست. مثل نمک که کمش بی نمک است و زیادش شور. یعنی هم به استاد بی احترامی نشود و هم شما بتوانید از حق خود دفاع کنید.

♦ امسال وزن آزمون و مصاحبه ۱ به ۲برابر کرده اند. این چقدر به نفع دانشجوهاست؟
با توجه به روند ایجاد شده آخرین انتخاب دست خود دانشگاه هاست. آزمون فقط افراد ورودی به مصاحبه را فیلتر می کند. ولی بعد از آن به نظر من به مصاحبه و اساتید بستگی دارد. چون تا این حد دست اساتید باز است که به یک نفر ۵۰ بدهند و به یک نفر صفر.

♦ به نظر شما که از کارشناسی تا الان در امیرکبیر بوده ای؛ قلق این دانشگاه در جلسه مصاحبه چیست؟
در دوره دکترا، مصاحبه وابسته به استادهاست؛ یعنی شما زمانی وارد می شوید که استادی شما را بخواهد. باید قبل از مصاحبه درباره اساتید تحقیق کنید. ببینید کدام اساتید در زمینه شما فعالیت می کنند و ظرفیت کدام استاد خالی است. بعد باید ببینید که در آیا در مصاحبه، دانشجوی آن استاد حضور دارد یا نه. اگر اینطور بود، بهتر است دور آن استاد را خط بکشید. به نظر من تحقیق کردن درباره اساتید از خود مصاحبه مهمتر است.

♦ این اطلاعات را چه طور می شود به دست آورد؟
این اطلاعات را می شود با صحبت با خود اساتید به دست آورد. یعنی اگر شما با خود اساتید صحبت کنید و گپی بزنید، این اطلاعات را به شما خواهند داد. به غیر از آن در اولین دانشگاه که جلسه مصاحبه اش برگزار شود، هم می توان این اطلاعات را به دست آورد. در این جلسات معمولاً همه دانشجوها هستند و می شود با گپ و گفت این اطلاعات را به دست آورد.

♦ شانس قبولی دانشجوهای غیر امیرکبیری در دانشگاه امیرکبیر چقدر است؟
اگر بخواهم واقع بینانه این را به شما بگویم، دانشگاهای شریف و امیرکبیر کمی ناسیونالیست هستند. یعنی بیشتر تمایل دارند دانشجوهای خودشان را بپذیرند. اما در دانشگاه های تهران و علم و صنعت، کمتر چنین ملاکی در نظر گرفته می شود. به همین خاطر اگر شانس ورود به دانشگاه های تهران و علم و صنعت، پنجاه ـ پنجاه باشد، در امیرکبیر و شریف ۷۰ به ۳۰ است.

برگرفته از کتاب تکنیک انتخاب رشته دکتری و مصاحبه دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

۲۰ عامل کلیدی که باعث می شود نتوانیم پارتنر زبان انگلیسی، هم آموز و هم یاور انگلیسی دلخواه مان را پیدا کنیم

نوشته بعدی

۱۲ قدم تا یک مصاحبه دکتری موفق ، روش هایی برای موفقیت در مصاحبه دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی