بارگیری صفحه

مربیگیری تحصیلی برای آزمون های ارشد و دکتری چیست و چه تفاوت‌هایی با مشاوره تحصیلی دارد؟

مربیگیری تحصیلی برای آزمون های ارشد و دکتری چیست و چه تفاوت‌هایی با مشاوره تحصیلی دارد؟

 

کوچینگ یا مربی گری تحصیلی (educational coaching)چیست؟

شما به عنوان  دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه سراسری ،آزاد و وزارت بهداشت ،تا حالا برایتان پیش آمده که چند ساعت مطالعه کنید و بعد حس کنید چیزی از محتوای کتاب های آزمون ارشد و دکتری یا آزمون جامع پیش درمانگاهی دامپزشکی  یا حتی آزمون حتی استخدامی نفهمیده‌اید؟ برای رسیدن به اهدافتان به یک برنامه نیاز دارید؟ همیشه با خودتان می‌گویید، چرا آنقدر وقت کم می‌آورم؟

 

کوچینگ تحصیلی یک مکالمه اختصاصی و دو نفره میان کوچ تحصیلی و دانشجویی است که می‌خواهد مهارت‌ها و عملکرد خود را بهبود بخشد. با کمک یک کوچ تحصیلی شما به عنوان داوطلب ازمون ارشد و دکتری می‌توانید مهارت‌های مدیریت زمان را فرا بگیرید، برای خود اهدافی مشخص کنید، هوشمندانه‌تر مطالعه کنید و برای آزمون‌ها کاملاً آماده باشید.

 

چرا باید یک کوچ آکادمیک(Academic coaching)  یا کوچ تحصیلی داشته باشیم؟

کوچ‌های تحصیلی به دانشجویان کمک می‌کنند تا زمان را مدیریت کرده، هوشمندانه مطالعه کنند، برای آزمون‌هایشان برنامه‌ریزی کنند و متناسب با سبک یادگیری‌شان برای آن‌ها استراتژی‌هایی طراحی کنند.

در جلسات کوچینگی می‌توانید خیلی راحت با کوچ درباره اتفاقات روی داده در کلاس درس و خارج از آن صحبت کنید و تجربیاتتان را با او در میان بگذارید. کوچ عمیقاً به حرف‌های شما گوش می‌دهد و حرف‌هایتان را جدی می‌گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهد دانشجویانی که طبق یک برنامه زمانی مداوم با کوچ تحصیلی کار می‌کنند، در امور تحصیلی موفق‌تر هستند.

 

انتخاب بین مشاوره تحصیلی و مربیگری تحصیلی تصمیم بسیار مهمی است و به خود شما بستگی دارد که دانشجو برای موفقیت تحصیلی چه نوع خدمات و حمایتی نیاز دارد.

یک مشاور تحصیلی برنامه مشخصی اغلب برای کوتاه مدت و روند تحصیل به شما خواهد داد در حالی که نه تنها در کوچینگ تحصیلی خبری از برنامه مشخص و تعریف شده‌ای برای همه نیست بلکه شما را از پتانسیل‌ها و توانایی‌های بالغعل تان آگاه می‌سازد.

تمرکز یک کوچ تحصیلی بر فرآیند یادگیری دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه های سراسری ،آزاد و وزارت بهداشت است نه مباحث درسی و تکنیک‌های آموزشی. دانشجو در نهایت با همراهی یک کوچ تحصیلی وضعیت و توانایی های خود را می‌شناسد و یاد می‌گیرد چگونه با چالش‌های تحصیلی مقابله کند.

بهترین زمان برای شرکت در جلسات کوچینگ تحصیلی

اوایل ترم کارشناسی،کارشناسی ارشد یا دکتری، برای بررسی و مرور درس‌های سال تحصیلی جدید و برنامه‌ریزی برای آن.

اواسط ترم که خوب در کلاس جا افتاده‌اید و می‌دانید در طول ترم قرار است چه کارهایی انجام دهید و چه آزمون‌ها و برنامه‌هایی در پیش دارید.

اواخر ترم برای بالا بردن تمرکزتان و انجام کارهای باقیمانده یا هر زمانی که حس می‌کنید عملکردتان خوب نیست؛درباره سیاست‌ها و برنامه‌های تحصیلی و اموزشی تان سؤالی دارید.

حس می‌کنید فشار تحصیلی مقاطع عالی و تکمیلی خارج از حد توان شما است.

می‌خواهید گزینه‌های تحصیلی را پیدا یا بررسی کنید.

و یا زمانی که بخواهید مهارت‌های زندگی و قابلیت‌های یادگیری خود را تقویت کنید،

 

به عنوان مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت استرس

مطالعه دروس دانشگاهی(لیسانس،فوق لیسانس و دکتری)

انگیزه و تمرکز

ارتباط برقرار کردن با اساتید و مدرسین

آماده شدن برای آزمون‌های ارشد ،دکتری و استخدامی

مدیریت زمان

 

در یک جلسه کوچینگی  برای ازمون های ارشد و دکتری چه اتفاقی می‌افتد؟

شما به اتفاق کوچ بر روی مباحث مورد نظرتان کار می‌کنید. کوچ با استفاده از مهارت پرسشگری قدرتمند به شما کمک می‌کند تا خودتان بهترین استراتژی‌ها و منابعی را پیدا کنید که به واسطه آن‌ها به اهدافتان می‌رسید.

افزایش آموزش پذیری و مشخص کردن مسیر تحصیلی با کوچینگ تحصیلی انجام می گیرد.

 

تفاوت کوچینگ تحصیلی و مشاوره

در نظر داشته باشید که کوچ تحصیلی و مشاور تحصیلی با هم تفاوت دارند. مشاوره تحصیلی بر روی برنامه‌ریزی درسی تمرکز دارد، در حالی که کوچینگ تحصیلی مباحث گسترده‌تری را در برمی‌گیرد؛ استراتژی‌های یادگیری، مهارت‌های مدیریت زندگی و گرفتن نمرات عالی در آزمون‌های مختلف.

اگر می‌خواهید به شکلی کاملاً اختصاصی و منحصر به فرد برای تحصیلاتتان در مقطع کارشناسی فکارشناسی ارشد و دکتری برنامه‌ریزی کنید و در مسیر درستی حرکت کنید، کار کردن با یک کوچ تحصیلی بهترین گزینه برای شما است.

مشاور تحصیلی مانند یک استاد یا منتور و در یک زمینه خاص راهنمای شما بوده و به شما راهکار می‌دهد. استاد در جایگاه الگوی فرد قرار می‌گیرد در حالی که کوچ متخصص در فرآیند کوچینگ است.

یاد گرفتن از طریق مشاوره به این صورت است که استاد همه چیز را می‌داند و مراحل را گام به گام پیش می‌برد و دانش‌پذیر هر سؤالی بپرسد او پاسخ می‌دهد. اما کوچینگ معتقد است که با پرسیدن سوالات قدرتمند از دانش‌پذیر (مراجع) می‌توان پاسخ را از خود فرد بیرون کشید.

 

تفاوت کوچینگ تحصیلی و تدریس خصوصی

اهداف و روند کوچینگ تحصیلی خیلی فراتر و عمیق‌تر از آن است که به دانشجویان ارشد،دکتری و استخدامی بگوید چه کار کنند تا درس‌هایشان را بهتر یاد بگیرند و بازدهی و راندمانشان بیشتر شود. کوچینگ تحصیلی به آن‌ها کمک می‌کند تا از پس بحران‌های بزرگ‌تر زندگی برآیند.

کوچینگ به آن‌ها کمک می‌کند تا چالش‌های تحصیلی خود را همچون سکوی پرتابی ببینند که آن‌ها را برای موفقیت در تحصیل و فراتر از آن آماده می‌کنند.

در جلسات کوچینگ تحصیلی قرار نیست کوچ …؛

به دانجوی ارشد و دکتری درس دهد.

تکالیف‌ دانشگاهی را تصحیح کند.

کمک کند تا دانشجو تکالیف دانشگاهش را انجام دهد.

برای مشکلات تحصیلی دانشجویان یک راهکار فوری ارائه دهد تا اوضاع موقتاً بهتر شود.

اگر دانشجویان می‌خواهند از جلسات کوچینگ بیشترین بهره را ببرند، باید سروقت و منظم در این جلسات شرکت کنند. به علاوه باید تمامی فعالیت‌هایی را انجام دهند که طی جلسه با کوچ بر سر آن‌ها توافق کردند.

کوچ تحصیلی قرار نیست به دانشجویان ارشد و دکتری درس دهد، بلکه او بیشتر شبیه به یک کوچ ورزشی عمل می‌کند و به دانشجویان کمک می‌کند تا در امور تحصیلی و زندگی خود به موفقیت برسند.

در واقع به آن‌ها کمک می‌کند تا برای یادگیری بهتر دروس و انجام فعالیت‌های تحصیلی‌شان رویکرد سازمان یافته و منظم‌تری را در پیش بگیرند و در همین راستا به آن‌ها انگیزه می‌دهد. کوچ تحصیلی به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری کمک می‌کند تا بهتر و راحت‌تر تمرکز کنند و در آزمون‌ها، عملکرد بهتری داشته باشند.

کوچینگ تحصیلی؛می‌تواند برای دانشجویانی مفید باشد که مهارت‌های خوبی دارند اما بی‌انگیزه هستند یا نمی‌دانند چگونه مهارت‌هایشان را به کار گیرند.

برای داوطلبان آزمون ارشد و دکتری مفید است که نظم ندارند و نمی‌توانند امور مختلف را سازماندهی کنند.

برای دانشجویانی مناسب است که می‌خواهند عادت‌ها و شیوه‌های خوب مطالعه کردن و درس خواندن را فرا بگیرند.

به دانشجویان ارشد و دکتری کمک می‌کند تا کارهایشان را اولویت بندی کنند، به موقع تکالیف خود را انجام دهند و خود را برای کنکور یا هر آزمون دیگری آماده کنند.

 

نتیجه‌گیری کوچینگ آکادمیک

کوچینگ تحصیلی فرآیند متفاوتی را نسبت به روش‌های مدرس‌ کمک آموزشی و مشاور در پیش می‌گیرد و تمرکز آن بر اهداف مهم‌تر و بلند مدت است تا صرفاً قبولی در یک امتحان و موفقیت‌های تحصیلی موقت.

برخی از کوچ‌های تحصیلی می‌توانند یک برنامه کوچینگی اختصاصی برای آماده‌سازی دانشجویان و موفقیت آنها در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت ارائه دهند. این برنامه‌ها معمولاً بین ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشند.

 

 

آیا در طول دوره خدمات مشاوره هم ارائه می شود؟

در طول مسیر کوچینگ ارشد فراز و نشیب هایی برای داوطلب اتفاق می افتد (مسائل خانوادگی، مسائل کاری و…) که موجب عدم تمرکز، ایجاد ناامیدی و خستگی می شود و گاهی داوطلب را از ادامه راه باز می دارد؛ در این صورت جلسات مشاوره ای با کوچ برگزار می شود تا داوطلب با قدرت به مسیر بازگردد.

زمان شروع و پایان دوره کوچینگ آموزشی چه زمانی است؟

از زمانی که بسته طلایی ارشد یا بسته مستقل مکسیمایزر کوچینگ آکادمیک را تهیه کنید این مهم آغاز و تا زمان انتخاب رشته و مصاحبه ادامه می یابد البته شرایطی فراهم شده است که داوطلبان بتوانند مستقلاً نیز پکیج کوچینگ مکسیمایزر تحصیلی (بسته طلایی بدون ارائه دروس پایه که در امتحان گرفته می شود) را تهیه کنند.

 

با دوره کوچینگ تحصیلی مکسیمایزر ارشد ، رتبه برتر در یک قدمی شماست.

در دوره کوچینگ ارشد و کوچینگ دکتری همه آنچه که برای دستیابی به بهترین رتبه آزمون ارشد و دکتری نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم. موشک موفقیت آماده است و تنها باید با انگیزه و تلاش خود به آن سوخت تزریق کنید؛ پس همینک با تلفن ۴۴۰۳۱۶۹۰ تماس بگیرید تا پس از دریافت مشاوره با اطمینان برای ثبت نام تصمیم بگیرید

نکته: از سال ۱۳۹۲ موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر ( www.sanjeshetakmili.ir) تمام کتب و خدمات آموزشی خود را با برند سنجش امیرکبیر ارایه نموده است.

 

نوشته قبلی

روش صحیح مطالعه برای کنکور ۱۴۰۳

نوشته بعدی

مشاوره و کوچینگ تحصیلی (educational coaching)  در مقاطع عالی و تکمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی