بارگیری صفحه

مشاوره  سنجش امیرکبیر در زمینه آزمون های آزمایشی ارشد و و دکتری (۱)

سنجش امیرکبیر

مشاوره  سنجش امیرکبیر در زمینه آزمون های آزمایشی ارشد و و دکتری (۱)

 سوال: آیا می‌توانم به‌طور مجزا در آزمون‌های آزمایشی  سنجش امیرکبیر شرکت کنم؟

پاسخ: بله می‌توانید به‌طور مجزا در آزمون‌های موسسه شرکت کنید.

 

سوال: چگونه می‌توان سرعت تست‌زنی را افزایش داد؟

پاسخ: حل تست‌های کنکور در زمانی کمتر از زمان مشخص شده در کنکور می‌باشد این روش به‌طور کامل در جزوه برنامه‌ریزی توضیح داده شده است.

 

سوال: سر جلسه کنکور بهتر است با کدام درس شروع کنم؟ آیا شما توصیه می‌کنید تست‌ها را به ترتیب دروسی که در دفترچه کنکور است بزنیم؟

پاسخ: برخلاف بسیاری از مشاوران که معتقدند دروس را به همان ترتیبی که در کنکور می‌آید باید زده شود. ما معتقدیم شما باید با درسی شروع کنید که تسلط بیشتری روی آن دارید و بعد از ایجاد اعتماد بنفس نسبی و تسلط بر اوضاع به سراغ درس بعدی بروید (با هر درسی که شروع می‌کنید ابتدا سراغ تست‌های آسان آن درس بروید و بعد از اتمام و حل تست‌های آسان آن درس به سراغ تست‌های آسان درس بعدی بروید)

 

‌سوال: برای قبولی در رشته مورد نظرم در دانشگاه کارشناسی ارشد و دکتری  سراسری و آزاد چه درصدها یا ترازی را باید کسب کنم؟

پاسخ: شما برای قبولی در رشته خود باید حداقل درصدها و تراز داوطلب سال گذشته را کسب کنید ولی چگونه می‌توان به این درصدها و ترازها دست یافت، سنجش امیرکبیر یک سری کارنامه از داوطلبان قبول شده سال‌های گذشته را در آرشیو خود دارد که آن‌ها را برای داوطلبینی که از بسته‌های سنجش امیرکبیر دریافت می‌کنند ارسال می‌کند.

 

سوال: سر جلسه کنکور به علت تنگی وقت و کمبود زمان بهتر است تست کدام درس را نزنم؟

پاسخ: اگر مدیریت زمان ارائه شده توسط سنجش امیرکبیر را درست متوجه شده باشید و به کار ببرید مطمئناً سر جلسه کنکور با کمبود زمان مواجه نمی‌شوید. ولی با فرض این که مطلب مدیریت زمان را انجام نداده‌اید باز توصیه می‌شود درسی را حذف نکنید بلکه از هر درس، تست‌های آسان را انتخاب کرده و سپس سراغ درس بعدی بروید.

 

سوال: آیا خواندن تست  برای آزمون کارشناسی ارشد و  آزمون دکتری به تنهایی را توصیه می‌کنید (مثلاً تست‌های سال‌های گذشته) و با توجه به خواندن تست‌ها، درس را فهمید؟

پاسخ: این روش توصیه نمی‌شود این روش هنگامی توصیه می‌شود که داوطلب وقت برای خواندن دروس ندارد مثلاٌ دو هفته قبل از کنکور است در این صورت داوطلب برای این‌که بتواند به صورت کلی بر کل مطالب کنکور احاطه نسبی داشته باشد می‌تواند از این روش استفاده کند.

نکته: این روش بیشتر برای آزمون‌های دانشگاه آزاد که از سوال‌های شبیه‌ به‌هم استفاده می‌کند توصیه می‌شود.

 

سوال: کنکور آزمایشی کدام موسسه را انتخاب کنم؟

پاسخ: هر موسسه‌ای معمولاً سعی دارد بهترین آزمون را به داوطلب خود ارائه کند ولی بعضی موسسات با تبلیغات کاذب مثل اعلام جامعه آماری غیرواقعی و. . . سعی می‌کنند داوطلب را به سوی خود جذب کنند ولی آنچه مهم است، کنکور موسساتی مناسب است که سوالات آن آزمون براساس میزان سختی و آسانی و همچنین مفهومی بودن و مشابه بودن با کنکورهای سال گذشته مطرح شده باشد. ولی به هر حال ما شرکت در کنکورهای آزمایشی را از هر موسسه‌ای، به شما پیشنهاد می‌کنیم. زیرا آنچه مهم است ارزیابی نقاط ضعف و قوت داوطلب است.

 

سوال: کدام اساتید، طراح سوالات کنکور هستند؟

پاسخ: اساتید هیات علمی که در سطح علمی بالائی قرار دارند براساس انتخاب Random سازمان سنجش به عنوان طراح تست برگزیده می‌شوند و اصولاً در هر دانشگاهی مشخص است که چه استادی می‌تواند طراح تست باشد.

 

سوال: آیا جزوات کسانی که طراح سوالات کنکور هستند می‌تواند مفید باشد؟

پاسخ: بله، چون مطالب کنکوری چیزی خارج از رفرنس‌ها و جزوات دانشگاهی نیست، با توجه به این‌که طراح سوالات کنکور که در دانشگاه تدریس می‌کنند معمولاً اساتید فرهیخته‌ای هستند جزاوت این اساتید جزء کاملترین جزوات می‌باشد که علاوه بر آمادگی کنکور برای امتحانات پایان ترم داوطلبان و همچنین کسانی که قصد تدریس دارند بسیار مفید است.

 

سوال: سوال استاندارد چه نوع سوالی است؟

پاسخ: سوالی که فقط دارای یک جواب صحیح باشد و چند منظوره بیان نشده باشد.

 

سوال: چرا بعضی از سوالات کنکور چند جواب صحیح دارد؟

پاسخ: معمولاً سوالاتی که استاندارد نیستند چند جواب صحیح دارند، در این حالت باید صحیح‌ترین گزینه را انتخاب کرد که کار بسیار مشکلی می‌باشد چون که داوطلب باید بر کل مطالب احاطه کامل داشته باشد.

 

سوال: برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

پاسخ:

۱- شرکت در چند آزمون آزمایشی برای یادگرفتن درس‌ها به تنهایی کافی نیست.

۲- هدف خود را در آزمون‌های موضوعی (مرحله‌ای)، پیدا کردن نقاط ضعف و نواقص علمی خود و ایجاد عادت‌های امتحانی قرار دهید، به عبارت دیگر با گرفتن کارنامه، در پی درصدها و رتبه نباشید.

۳- از شرکت در آزمون‌های متعدد و گوناگون پرهیز کنید چرا که اگر تعداد آزمون‌ها زیاد باشد، شما حساسیت و جدیت خود را نسبت به آن‌ها از دست می‌دهید.

۴- آزمون‌های زیادی که در فواصل زمانی کوتاه برگزار می‌شوند، عملاً فرصت برنامه‌ریزی مناسب را از شما می‌گیرند.

۵- دفترچه سوالات و پاسخ‌های تشریحی هر آزمون را نگهداری کنید تا در هنگام مرور مطالب، مجدداً به آن‌ها رجوع نمائید و نسبت به پاسخگویی سوالاتی که قبلاً در آن‌ها دچار مشکل بوده‌اید اقدام کنید.

۶- در آزمون‌هایی شرکت کنید که سوالات آن‌ها هدفدار باشد، یعنی سوالات پیچیده، دو پهلو و سخت و دشوار نداشته باشد.

 

سوال: «من از یک تقویم تنظیم برنامه و فهرست، استفاده می‏کنم؛ آیا کافی نیست»؟

پاسخ: این روشی است که اغلب افراد بدان توسل می‏جویند که می‏تواند باتلاقی فرو برنده باشد. تقویم به شما می‏گوید که امروز در کجا هستید و چه باید بکنید؛ اما در مورد آینده، چیزی نمی‏تواند انجام دهد و تقریباً غیرممکن است که چیزی از گذشته را یادآور شود.

 

سوال: دانشجو چه زمانی باید جلسه کنکورهای آزمایشی را ترک کند؟

پاسخ: دانشجویان بهتر است تا آخرین دقیقه‌ای که زمان دارند در جلسه کنکورهای آزمایشی حضور داشته باشند تا در آزمون اصلی دچار مشکل نشوند. اینکه بعضی دانشجویان تصور می‌کنند که آزمون‌ها “آزمایشی” هستند و اهمیت چندانی ندارند و می‌توانند در حالی که هنوز سوالات را کامل پاسخ نداده‌اند جلسه را ترک کنند باعث کاهش انگیزه آن‌ها می‌شود. دانشجویان می‌بایست هر یک از آزمون‌های آزمایشی را مثل خود کنکور اصلی جدی بگیرند و تا آخرین دقیقه در جلسه آزمون باقی بمانند. به علاوه باقی ماندن در جلسه آزمون باعث می‌شود که دانشجویان به چندین ساعت نشستن در یک جا عادت کنند و در آزمون اصلی دچار خستگی و کسالت نگردند.

 

سوال: اگر در انتخاب گزینه درست شک کردیم، چه باید بکنیم؟

پاسخ: اگر در انتخاب گزینه درست شک داریم می‌توانیم با روش پیدا کردن و رد کردن گزینه‌های نادرست تا حدودی به گزینه صحیح نزدیک شویم. توصیه می‌گردد که اگر داوطلبی بین سه گزینه شک داشت به هیچ وجه سوال را پاسخ ندهد به این دلیل که احتمال خطا و نمره منفی زیاد است. اما اگر داوطلبی بین دو گزینه از چهار گزینه شک داشت (به عبارت دیگر داوطلب بتواند دو گزینه غلط را پیدا و رد کند) تصمیم با خود اوست که سوال را جواب دهد یا نه. در چنین حالتی ریسک پنجاه پنجاه است و داوطلب باید پیامد پاسخ دادن و یا ندادن سوال را بپذیرد. اما در موارد پنجاه پنجاه به نظر می‌رسد که پذیرفتن ریسک و پاسخ دادن به سوال ارجحیت بیشتری داشته باشد چرا که اگر داوطلب گزینه صحیح را انتخاب کند ۳ نمره مثبت دریافت می‌کند و اگر احیاناً گزینه غلط را انتخاب نماید ۱ نمره منفی دریافت می‌کند. بنابراین در موارد پنجاه پنجاه پاسخ دادن و پذیرفتن ریسک بهتر از پاسخ ندادن است. این مورد را برای تعدادی از تست‌ها می‌توان انجام داد مثلاً اگر به ۱۲تست برخورد کردید که ۲گزینه آن حذف شده است شما می‌توانید نصف آن‌ها یعنی ۶ تست‌ را با این روش حل کنید.

 

سوال: بهترین شیوه برای تست‌زدن در ازمون های کارشناسی ارشد و دکتری چیست؟

پاسخ: شاید بهترین شیوه برای تست‌زدن مراجعه به سوالات کنکورهای سراسری سا‌‌ل‌های قبل باشد. بدین ترتیب داوطلبان با نحوه و چگونگی سوالات آزمون‌های سراسری آشنا می‌شوند و در عین حال می‌توانند مطالعه بهتر و پربارتری داشته باشند(زیرا که بدین طریق می‌دانند در سوالات سا‌‌ل‌های قبل چه مباحث و نکاتی اهمیت بیشتری داشته‌اند و چه نکاتی را باید با دقت بیشتری مطالعه کرد.)

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

نوشته قبلی

آخرین توصیه های سنجش امیرکبیر به داوطلبان امتحان کارشناسی ارشد و دکتری

نوشته بعدی

ده فرمان موفقیت در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی