بارگیری صفحه

مشاوره عمومی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ (۳)

مشاوره عمومی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ (۳)

موارد زیر سوالاتی بوده‌اند که داوطلبان آزمون مقاطع تکمیلی در طی سال‌های اخیر از مشاوران سنجش امیرکبیر پرسش نموده‌اند.

 

سوال: یکی از دوستان اینجانب سال گذشته از بسته‌های ‌آموزشی آزمون دکتری شما استفاده کرده و رتبه‌ای عالی در کنکور کسب کرد، آیا من هم اگر بسته آموزشی شما را تهیه کنیم چنین نتیجه‌ای را کسب خواهم کرد؟

پاسخ: لزومی ندارد. چون دوست شما بسته را از ما تهیه کرده و در کنکور رتبه‌ای عالی کسب کرده شما نیز بتوانید. قبول شدن دوست شما براساس قابلیت‌های استعداد و پشتکار و برنامه‌ریزی او بوده است، همان‌طورکه بارها هم اعلام کرده‌ایم سنجش امیرکبیر راه را نشان می‌دهد پیمودن مسیر با شماست، بسته‌های ‌آموزشی ما ۱۰% رسیدن به هدف را برای شما تأمین می‌کند ۹۰% باقی‌مانده همت، برنامه‌ریزی شما و اجرای فرامین اعلام شده موسسه توسط شماست. بنابراین نمی‌توان از این موضوع استنتاج کرد که این نسخه برای همگان یکسان است مثال دیگر آن که دو دوست از یک رشته، دو بسته آموزشی تهیه کرده یکی در کنکور رتبه‌ای عالی کسب کرده و به دانشگاه راه پیدا کرد و دیگری ۲ سال است که پشت کنکور است. بنابراین قبول شدن در کنکور رابطه مستقیم با نحوه برنامه‌ریزی، درس خواندن، تست‌زدن و چگونگی ظاهرشدن شما در سر جلسه کنکور است، قسمتی از کار که حوصله و تجربه ما بوده تکمیل می‌باشد. این قسمت شامل بسته آموزشی به همراه پشتیبانی آن می‌باشد که نیاز شما را مرتفع می‌سازد نه خواسته شما را.

 

سوال: منظور از نیاز و خواسته داوطلب چه می‌باشد؟

پاسخ: نیاز داوطلب آن چیزی است که باعث می‌شود داوطلب در کنکور قبول شود و معمولاً (نه لزوماً) توسط مشاوران و دوستان با تجربه شما در موسسه تشخیص داده می‌شود. ولی خواسته شما آن چیزی است که شما درخواست می‌کنید. مثلاً اکثر داوطلبان جزواتی را درخواست می‌کنند که بسیار کم حجم و خلاصه بوده و با صرف وقتی بسیار اندک بتوانند بر تمام مطالب دروس مسلط شوند یا به عبارت دیگر دنبال کپسول قبولی در کنکور می‌گردند که یافت نمی‌شود.

 

سوال: من دانشجوی دانشگاه آزاد می‌باشم. آیا شانسی برای قبولی در دانشگاه دولتی به‌خصوص دانشگاه‌های تهران را دارم؟

پاسخ: قطعاً، باز هم تکرار می‌کنیم به خود شما بستگی دارد. مثال بارز آن دانشجوی فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد علوم تحقیقات در سال ۱۳۹۱، رتبه ۴ کنکور را در یکی از رشته‌ها در دانشگاه صنعتی امیرکبیر کسب کرد. یا این‌که دوستی فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد بیرجند در سال ۱۳۹۳، در اولین انتخاب خود در دانشگاه فردوسی مشهد قبول شد.

 

سوال: آیا سطح علمی دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه دولتی بالاتر از دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد است؟

پاسخ: لزوماً خیر. ولی گاهاً اتفاق می‌افتد در یک سری از رشته‌ها، داوطلبان دانشگاه آزاد موفق‌تر از داوطلبان دانشگاه دولتی هستند. ولی مبرهن و واضح است که اعتماد به نفس داوطلبان دانشگاه دولتی بالاتر از داوطلبان دانشگاه آزاد است لذا اگر دوستان دانشگاه آزاد و سایر موسسات آموزشی غیردولتی، اعتماد به نفس بالاتری داشته و پشتکار بیشتری از خود نشان بدهند مطمئناً می‌توانند با داوطلبان دانشگاه دولتی رقابت کنند.

 

سوال: من داوطلب دانشگاه آزاد یا داوطلب دانشگاه دولتی در شهرستان می‌باشم چگونه می‌توانم پایه علمی خود را تقویت کرده و به سطح داوطلبان دانشگاه‌های معتبر پایتخت (شریف، امیرکبیر، تهران، شهیدبهشتی، ایران و…) برسانم؟

پاسخ: جهت راهبری شما به این مهم، سعی شده است از جزوات آموزشی این دانشگاه‌ها، در بسته‌های ‌آموزشی استفاده شود تا داوطلبان با مطالعه این جزوات دامنه علمی خود را افزایش داده و اعتماد به نفس خود را نیز تثبیت و مستحکم‌تر سازند.

 

سوال: من دانشجوی رشته علوم انسانی هستم، در چه رشته‌هایی می‌توانم برای مقطع بالاتر شرکت کنم؟

پاسخ: شما می‌توانید تمام رشته‌های گروه‌های دیگر وزارت علوم را شرکت کنید و هیچ محدودیتی ندارید. فقط شما نمی‌توانید در رشته‌های وابسته به وزارت بهداشت (گروه تخصصی علوم پزشکی که در دفترچه وزارت بهداشت قید کرده است) شرکت کنید.

 

سوال: منظور از سرفصل‌های شورای‌عالی برنامه‌ریزی چیست؟ آیا بسته‌های ‌آموزشی شما منطبق بر این سرفصل‌ها می‌باشد؟

پاسخ: سرفصل‌های شورای‌عالی برنامه‌ریزی، سرفصل و مطالب دروسی می‌باشد که اساتید دانشگاه باید برای هر درس در دانشگاه تدریس کنند. گاهاً اتفاق می‌افتد کتابی را که اساتید برای یک درس به عنوان منبع معرفی می‌کنند تمام سرفصل‌های شورای‌عالی را پوشش ندهد به همین دلیل است که ما برای هر درس حتی‌الامکان دو یا سه جزوه و کتاب را معرفی می‌کنیم تا بتواند تمام سرفصل‌ها را پوشش بدهد. بنابراین یکی از علل حجیم بودن بسته‌های ‌آموزشی ارسالی سنجش امیرکبیر، نیاز منطبق بودن بر سر فصل‌های شورای‌عالی برنامه‌ریزی می‌باشد.

 

سوال: چرا در بسته‌های ‌آموزشی سنجش امیرکبیر بعضی از درس‌ها تا چند جزوه وجود دارد؟

پاسخ: چون عملاً طراح سوال کنکور معلوم نیست از کدام دانشگاه است، سعی شده یک درس از دیدگاه‌های مختلف (نویسنده‌های مختلف و دانشگاه‌های معتبر متفاوت) مورد بررسی قرار گیرد تا علاوه بر افزایش امکان طراحی تست از آن مجموعه، بحث مرور مطالب نیز دیده شود.

 

سوال: مگر نگارش یک درس توسط افراد گوناگون در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت است؟

پاسخ: سرفصل‌های مطالب یکسان است ولی نوع بیان مطالب، نگارش، فرمول‌بندی، دسته‌بندی و ارائه روش‌های کلیدی و پیش‌نیاز فهم مطالب متفاوت است. مثلاً دوستانی که درس ریاضی (۱) را خوانده‌‌اند این نکته را می‌دانند که مطالب این درس از نگاه مولف لیتهلد و نویسنده توماس یکی است ولی نوع ارائه مطالب و کاربردی بودن مسائل متفاوت است (مثلاً نگارش توماس روان‌تر است).

 

سوال: بعضی از موسسات اعلام می‌کنند که طراحان تست کنکور در موسسات آن‌ها تدریس می‌کند، آیا این جمله صحیح است؟

پاسخ: این جمله صحیح نیست، تست‌های کنکور معمولاً به صورت زیر طراحی می‌شوند.

سازمان سنجش به اساتیدی با تجربه از دانشگاه‌های مختلف معتبر تهران و شهرستان اعلام می‌کند که در فلان درس (مثلاً ریاضی) تعدادی تست طراحی ‌کنند. این تست‌ها به سازمان سنجش ارسال می‌شود. این تست‌ها در گنجینه سازمان سنجش دسته‌بندی می‌شوند. سپس دو سه هفته قبل از کنکور تعدادی اساتید دیگر و معتمد سازمان سنجش به گنجینه سازمان سنجش دعوت شده و وظیفه آن‌ها انتخاب تست‌های ارسال شده است و در مدت انتخاب تست‌ها تا زمان کنکور، این اساتید در قرنطینه سازمان سنجش می‌باشند. پس لزوماً به جز سازمان سنجش، افراد دیگری به این سوالات دسترسی ندارند و این مهم توسط حفاظت آزمون سازی سنجش پیگیری و راهبری می‌شود.

 

سوال: موسسه سنجش امیرکبیر تنها موسسه‌ای است که جزوات دانشگاهی را توصیه می‌کند. چرا؟ بهتر نیست کتب مرجع را خواند؟

پاسخ: بعضی از رشته «جزوه محور» هستند و بعضی از رشته‌ها «کتاب محور» و بعضی از رشته‌ها «ترکیب جزوه و کتاب محور» است.

علت پیشنهاد جزوات دانشگاهی دو دلیل دارد: اولاً شما بدانید که در دانشگاه‌های معتبر چه مطالبی و با چه شیوه‌ای ارائه می‌شود و شما با خواندن آن‌ها به سطح معلومات دانشجوی آن دانشگاه‌ها برسید. ثانیاً جزوات دانشگاهی معمولاً طوری نگارش می‌شود که استاد مربوطه با توجه به مطالب و سرفصل‌های ارائه شده و خواندن کتب و جزوات متعدد در زمینه آن درس و آشنایی با نقاط ضعف و قوت آن کتب و جزوات، سعی می‌کند جهت پوشش‌دهی و بیان راحت مطالب و هضم بهتر توسط دانشجویان، مطالب را از جزوات و کتب متعدد گلچین کند یا به عبارت دیگر، یک جزوه دانشگاهی ترکیبی از چند کتاب و جزوه و تجربیات استاد درس مربوطه می‌باشد.

 

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

 

جدیدترین اخبار آزمون دکتری و آزمون کارشناسی ارشد

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

۴۰ تجربه از رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی ارشد و دکترا

نوشته بعدی

چگونه برای آزمون دکتری و ارشد ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۲)؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی