بارگیری صفحه

مشاوره عمومی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ (۵)

کارشناسی ارشد ، دکتری

مشاوره عمومی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ (۵)

موارد زیر سوالاتی بوده‌اند که داوطلبان آزمون مقاطع تکمیلی در طی سال‌های اخیر از مشاوران سنجش امیرکبیر پرسش نموده‌اند.

 

سوال: سر فصل دروس  آزمون کارشناسی ارشد و دکتری را از کجا می‌توانم تهیه کنم؟

پاسخ: شما می‌توانید از طریق سایت سنجش امیرکبیر دات کام به سرفصل‌های شورای‌عالی برنامه‌ریزی وزارت‌علوم و دانشگاه آزاد دست پیدا کنید.

 

سوال: فرق اساسی کنکور سراسری با امتحانات پایان ترم چه می‌باشد؟

پاسخ: فرق اساسی کنکور سراسری با امتحانات پایان ترم عبارتند از:

تفاوت اول: آن است که در امتحانات پایان ترم شما هر درس را قبل از امتحان آن درس می‌خوانید و بعد، این درس تعطیل می‌شد و نوبت به درس بعدی می‌رسید، ولی کنکور امتحانی است که از تمامی دروس به‌عمل می‌آید آن هم در یک زمان محدود.

 

تفاوت دوم: آن است که برای امتحانات پایان ترم موضوع درسی و حجم کار لازم برای به‌دست آوردن تسلط، بسیار کم است ولی در کنکور تنوع موضوعی و حجم کار لازم، برای بدست آوردن تسلط زیاد است (حدود ۳۰ کتاب) بنابراین مدت زمانی که لازم است تا آمادگی لازم برای کنکور بدست‌ آید، خیلی بیشتر از امتحانات پایان ترم است و همچنین نحوه این کسب آمادگی نیز متفاوت است.

 

تفاوت سوم: آن است که شما در امتحانات پایان ترم به سوالات تشریحی پاسخ می‌دادید ولی در کنکور سراسری باید به سوالات چند گزینه‌ای پاسخ بدهید. این سه تفاوت آنقدر مهم است که می‌بایست اصولاً به گونه‌ای دیگر و متفاوت با آنچه که تا به‌حال برای درس خواندن فکر می‌کردیم و برنامه‌ریزی می‌کردیم، فکر کنیم و برنامه‌ریزی کنیم. توجه نکردن به این سه تفاوت، آغازی است برای بسیاری از اشتباهات کنکوری‌ها که باعث می‌شود علی‌رغم زحمت کشیدن بسیار نتیجه مطلوب نگیرند.

این سه تفاوت اساسی را داشته باشید تا ببینیم برای کسب آمادگی برای شرکت در کنکور سراسری چه باید کرد.

ابتدا شروع به گفتن اصولی می‌کنیم که رعایت آن‌ها برای داوطلبان کنکور لازم است. این اصول همیشه باید مدنظر شما باشد که تا آنجا که ممکن است به بیراهه نروید و برای عبور از دیوار با چشمانی بازتر حرکت کنید.

 

سوال: رتبه‌های برتر سال‌های قبل برای قبولی آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری چه فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند؟

پاسخ: علاوه بر اعتمادبه‌نفس بالا موارد زیر را انجام داده‌اند:

۱- رعایت نظم و برنامه‌ریزی صحیح به ‌کمک مشاور.

۲- استفاده بهینه از خدمات آموزشی نظیر: کلاس، کتاب‌های کمک‌آموزشی و آزمون‌های آزمایشی.

۳- جمع‌آوری و مرور نکات آموزشی را به‌طور منظم و پیوسته انجام داده‌‌اند.

۴- در آزمون‌های آزمایشی، به‌صورت مستمر شرکت نموده و پس از هر آزمون، اشکالات خود را استخراج و رفع‌ کرده و البته هدف خود را آشنایی با محیط آزمون، روش تست‌زدن، پیداکردن نقاط ضعف و تبدیل آن‌ها به نقاط قوت، تنظیم وقت در آزمون و حذف استرس اعلام کرده‌‌اند.

 

سوال: برخی مؤسسات و مشاورین آن‌ها، با عنوان‌کردن جملاتی چون: «اساتید ما طراح سؤالات آزمون هستند!» سعی در توجیه و ترغیب داوطلب برای استفاده از خدمات آموزشی آن‌ها‌ را دارند، آیا چنین گفته‌ای صحت دارد؟

پاسخ: خیر، زیرا:

۱- طراحان آزمون‌های وزارت علوم، نباید با هیچ مؤسسه‌ای همکاری داشته باشند.

۲- طراحان آزمون‌های وزارت علوم، قبل و در زمان همکاری با وزارت علوم به‌هیچ‌وجه نباید هیچ کتاب تستی تألیف‌کرده باشند.

سوال: برای صعود به قله‌های موفقیت تحصیلات تکمیلی، توشه کوله‌پشتی ما باید شامل چه موارد می‌باشد؟

پاسخ:

 

۱- توکل به خدا ۴- در متن باشید نه در حاشیه ۷- منبع‌شناسی آزمون
۲- ضرورت تغییر ۵- تصویرسازی مثبت ۸- مهارت‌های کنکور
۳-برعهده‌گرفتن تمام مسئولیت کار ۶- پای‌بندی به اهداف ۹- سنجش شخصی و گروهی

 

 

سوال: به عنوان مشاور چند توصیه ساده ولی کاربردی اعلام کنید؟

پاسخ:

۱- از دانشگاه‌هایی که قصد تحصیل در آن را دارید حتماً بازدید کنید.

۲- برای شاغلان که زمان کم دارند توصیه می‌شود درس‌های خود را در منزل خلاصه‌برداری کنند سپس خلاصه‌ها را در قالب یک یا ۲ ورق نوشته و به محل کار خود برده و از اوقات استراحت برای حفظ و یادگیری مطالب استفاده شود.

۳- روش کدینگ به عنوان روشی کارآمد برای از برکردن زبان انگلیسی می‌باشد حتماً این روش را فرا بگیرید.

۴- سعی کنید اگر تغییر رشته‌ای هستید، حتماً درس‌هایی را که برای اولین بار است مطالعه می‌کنید از کسی که این درس (درس‌های جدید) را می‌داند بخواهید برای شما توضیح بدهد.

 

سوال: من سال گذشته از سیستم‌های آموزشی سنجش امیرکبیر استفاده کردم و در رشته مورد نظرم قبول شدم چگونه می‌توانم قدردانی خودم را نسبت به موسسه سنجش امیرکبیر ابراز کنم؟

پاسخ: دوست عزیز همانطور که بارها گفته‌ایم ما ۱۰% کار هستیم و ۹۰% به تلاش، کوشش و برنامه‌ریزی شما بستگی دارد. ما در سنجش امیرکبیر راه را نشان می‌دهیم، پیمودن مسیر با شماست. همین اندازه که در گفتار خود صادق بوده‌اید و این قبولی و صداقت را به ما انتقال داده‌اید ما از شما تشکر می‌کنیم. قبولی شما در رشته مورد نظرتان علاوه بر خوشحالی شما، باعث خوشحالی ما نیز می‌شود. فقط انتظاری که داریم این است دوستانی که مجموعه بسته‌های آموزش سنجش امیرکبیر را مطالعه کرده و جواب گرفته‌اند، بعد از قبولی در کنکور به ما اطلاع‌رسانی کنند تا ما بتوانیم راهنمایی‌های لازم را در مقطع بالاتر به آن‌ها گوشزد کنیم. همچنین انتظار داریم که نقاط ضعف و قوت ما را اعلام کنند تا بتوانیم سال بعد بهتر از امسال به داوطلبان خدمات ارائه کنیم. در ضمن در صورت امکان کارنامه خود را برای ما ایمیل کنند تا داوطلبان سال بعد بتوانند از اطلاعات آن استفاده کنند.

در نهایت با قبولی داوطلبان، ما نیز در خوشحالی آن‌ها سهیم هستیم. پسندیده است دوستان به مناسبت این قبولی و عنایتی که خداوند در حق آن‌ها نموده است و شرایط را به سویی منتهی کرده تا برآیند نیروهای طبیعت همسو با هدف داوطلب باشد کمکی را هر چند اندک به سازمان‌های خیریه مثل سازمان حمایت از کودکان سرطانی محک، سازمان حمایت از بیماریهای خاص، سازمان حمایت از بیماری‌های کلیوی، مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست، اداره بهزیستی و هر سازمان خیریه دیگری … واریز کنند. امید است که دعای این نیازمندان همیشه پشت و پناه شما باشد.

 

سوال: من در آزمون سال گذشته بنا به‌دلایلی شکست خوردم و قبول نشدم چه کار کنم که امسال بتوانم به هدفم(قبولی کنکور) برسم؟

پاسخ:

۱) ۹۹% شکست‌ها از کسانی ناشی می‌شود که عادت دارند عذر و بهانه بیاورند ولی اگر تمام مسئولیت مسأله را از همین اول برعهده بگیرید و نسبت به تمام شرایط و جوانب کار احساس مسئولیت داشته باشید همه شرایط به نفع شما خواهدبود و نسیم پیروزی به‌سمت شما وزیدن خواهدگرفت.

۲) داوطلبی که می‌خواهد موفق باشد، باید هرچه سریع‌تر خود را در فضای درس‌خواندن قراردهد و از مشغله‌های ذهنی حاشیه‌ای و غیرضروری اجتناب کند.

۳) شما در برنامه‌ریزی درسی‌تان باید حداقل بیش از ۷۰ درصد وقتتان را به درس اختصاص دهید و ۳۰ درصد باقی‌مانده را به استراحت، تفریح، خانواده و¼؛ درنتیجه باید فعالیت‌های غیرضروری را حذف کنید و زمانی‌که تصمیمی جدی برای درس‌خواندن گرفتید سراغ مطالعه بروید.

۴) در دوران درس خواندن و حتی آزمون دادن و قبل از شروع جلسه آزمون لطفاً تحت تأثیر حرف‌های داوطلبین مضطرب و پراسترس قرارنگیرید و سعی کنید برخود مسلط باشید.

۵) هیچ‌گاه کار امروز را به فردا موکول نکنید. اکنون که تصمیم خود را گرفته‌اید کار را به تأخیر نیاندازید. برای موفقیت، پشتکار اصلی ضروری است، نه ضریب هوشی.

 

سوال: امسال می‌خواهم در کنکور تحصیلات تکمیلی سراسری شرکت نماییم با توجه به این‌که متأهل هستم در صورت قبولی در شهرستان می‌توانم انتقالی بگیرم یا خیر؟

پاسخ: برای دکتری سراسری بسیار ضعیف و بعید ولی برای کارشناسی ارشد سراسری شانس کمی دارید برای دانشگاه آزاد این شانس بیشتر می شود. ولی روی هم رفته سعی کنید شهرهایی را انتخاب کنید که نزدیک محل سکونتتان باشد و نیاز به انتقالی نداشته باشید ولی در صورتی که در شهرستان قبول شوید می‌توانید به علت شاغل بودن همسرتان پس از گذشت حداقل یک ترم درخواست انتقالی داده و برای پذیرفته شدن در صورتی که واحد دانشگاهی محل سکونتتان رشته مورد نظر را داشته باشد پرونده شما، مورد بررسی قرار می گیرد.

 

سوال: شما به عنوان مشاور چه توصیه‌ای به دانشجویان سال دوم و سوم لیسانس دارید؟

پاسخ:

۱) دانشجویان سال دوم و سوم دانشگاه حتما در کنکور سراسری و آزاد شرکت کنند ولی انتخاب رشته نکنند این آزمون بهترین محک استاندارد برای داوطلبان کنکور است. لذا لازم است که آزمون‌ را کاملاً جدی بگیرند، فرض کنند که دقیقاً سرجلسه‌ی اصلی هستند.

۲) بعد از آزمون حتماً آن آزمون را تحلیل کنند و نکات مهم و مشکل‌دار بنویسند این مطالب را درشت در اتاق بچسبانند.

۳) یک دفتر یا یک مجموعه از برگ‌های سفید را به صورت جداگانه برای نوشتن نکته‌هایی که از تست‌های سال گذشته استنباط می‌شود در نظر بگیرند تکرار این نکات باعث یادگیری بهتر مطلب می‌شود با توجه به این‌که هر ساله حداقل ۳۰% مطالب عیناً تکرار می‌شود این روش کمک بزرگی در موفقیت دوستان دارد.

۴) بازدید از دانشگاه مربوطه، دانشکده مربوطه، صحبت با دانشجویان و اساتید دانشکده تأثیر بسیار زیادی در تحریک دوستان برای فعالیت هدفمند، بر قبولی در آن دانشگاه را دارد.

۵) اگر شهرستان دور از مرکز هستید و دسترسی به دانشگاه مورد علاقه خود را ندارید، می‌توانید از طریق سایت آن دانشگاه بر دانشکده موردنظر وارد و شرح فعالیت و زمینه‌کاری اساتید را ببینید.

 

 

 

 

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

۴۰ تجربه از رتبه‌های برتر آزمون کارشناسی ارشد و دکترا

نوشته بعدی

چگونه برای آزمون دکتری و ارشد ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۲)؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی