بارگیری صفحه

مشاوره و کوچینگ تحصیلی (educational coaching)  در مقاطع عالی و تکمیلی

مشاوره و کوچینگ تحصیلی (educational coaching)  در مقاطع عالی و تکمیلی

امروزه افراد زمان زیادی را صرف تحصیل و مطالعه دروس آموزشی می‌کنند، بنابراین برای اینکه زحمات آن‌ها به هدر نرود باید از برنامه‌ریزی دقیق، مدیریت زمان درست، هدف‌گذاری و تصمیم‌گیری برای آینده خود برخوردار باشند.

اما این موارد را نمی‌توان از خود فرد انتظار داشت و اگر به خود آن‌ها واگذار کنیم، ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشد.

بنابراین برای تحقق این امر باید از یک کوچ تحصیلی داوطلبان آزمون ارشد و دکتری استفاده کرد؛

اما کوچ تحصیلی کیست و کوچینگ تحصیلی و آموزشی به چه کسی گفته می‌شود؟

هدف سنجش امیرکبیر از تهیه این مطلب بررسی و یافتن جواب برای دو سؤال مطرح شده است.

کوچینگ را می‌توان فرایندی در نظر گرفت که بین کوچ و مراجعه‌کننده در یک فرایند فکری انجام می‌شود که پتانسیل بسیاری از کارها در شخص مراجعه‌کننده توسط کوچ آموزشی به وجود می‌آید و باعث می‌شود فرد به مهارت‌های بیشتری دست پیدا کند و درزمینه مدنظر که در آن مهارت دارد، موفق عمل کند.

حال اگر بخواهیم این کوچ را به تحصیلات دانشجو ارتباط دهیم باید گفت نقش کوچ تحصیلی و آموزشی در موفقیت وی نقش کلیدی به‌حساب می‌آید.

زیرا می‌تواند به کمک کوچ تحصیلی راه درست فکری را برای دروس خود پیداکرده و در تمامی مراحل امتحانات اعم از دانشگاه، بیرون از دانشگاه یا حتی کنکور موفقیت لازمه را کسب کند.

پس اگر بخواهیم تعریف دقیقی از کوچ تحصیلی و آموزشی داشته باشیم باید بگوییم فردی است که به کمک تجربه‌ای که دارد راه درست را از غلط برای دانشجو مشخص می‌کند.

مربی‌ها به دانشجویان خود کمک می‌کنند تا مسیر پیشرفت خویش را با به‌کارگیری قدرت خیال و تفکر خودشان و بدون هیچ مانعی، پیدا کنند.

مربی‌گری با آموزش دادن تفاوت دارد. چراکه در آموزش مطالبی به افراد ارائه می‌شود که جنبه عمومی دارند و برای هر فردی به‌صورت فردی پاسخگو نمی‌باشند طور کلی یکی از انواع کوچینگ که شاید تعریف آن‌چنان روشنی برای آن وجود نداشته باشد کوچینگ تحصیلی است.

معمولاً کوچینگ تحصیلی یک مکالمه خصوصی و دونفره بین یک کوچ تحصیلی و یک دانشجو یا دانشجویی است که می‌خواهد مهارت‌ها و عملکرد خودش را بهبود ببخشد.

با کمک این کوچ می‌توانید مهارت‌های مدیریت زمان را یاد بگیرید، برای خود هدف‌هایی روشن مشخص کنید، هوشمندانه‌تر مطالعه کنید و برای آزمون‌هایتان کاملاً آماده‌باشید.

این نوع کوچینگ به دانشجو کمک می‌کند تا بتواند با شناخت کامل از خود و با مشخص کردن هدف‌های زندگی آینده و نیز با توجه بر آنچه از خودشناسی خود به دست آورده است. دوره تحصیل خود را با موفقیت سپری کرده و مناسب‌ترین رشته تحصیلی را برای خود انتخاب کند.

داشتن انگیزه مهم‌ترین موضوع برای موفقیت در هر کاری است.

دانشجویانی که در آستانه انتخاب رشته و گرایش برای کنکور ارشد و دکتری هستند یا حتی دانشجویانی که می‌خواهند در دروس خود موفقیت‌های لازمه را به دست بیاورند نیازمند داشتن تمرکز کافی هستند تا بتوانند مسیر موفقیت خود را در عرصه تحصیلی مستحکم کنند.

کوچ تحصیلی فردی است باتجربه که به کمک تجربه و علمی که دارا است، می‌تواند راهنمای مسیر موفقیت دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه های سراسری،آزاد و وزارت بهداشت باشد

نام کوچ تحصیلی همیشه همراه دانشجویان است و برای ارائه راه‌حل‌های منطقی در شرایط بحرانی فرد موردنظر ایفای نقش می‌کند.

این شخص فردی خبره در کار موفقیت تحصیلی است که برای امور مختلف ازجمله انتخاب رشته و گرایش در مقاطع عالی و تکمیلی و در شرایط روحی بد دانشجو می‌تواند کمک‌حال وی باشد.

کوچ تحصیلی در انتخاب رشته و گرایش تحصیلی، که مربوط به دانشگاه در مقاطع عالی و تکمیلی است، نقش بسیار پررنگی دارد.

زیرا دانشجو باید قبل از ورود به محیط آموزشی جدید چه استعدادهایی را دارد که می‌تواند زندگی او را تغییر دهد.

اینجاست که نقش کوچ تحصیلی بسیار مهم می‌شود. دانشجو از خود می‌پرسد برای من چه رشته یا گرایشی مناسب است؟ آیا تغییر رشته و گرایش بدهم یا در رشته خودم گرایش دیگری را انتخاب کنم؟دنبال استعدادها و علایقم بروم یا دنبال گرایش و رشته ای بروم که بازار کار خوبی دارد یا اینگه اصلا برای تحصیل به خارج از کشور بروم یعنی مهاجرت تحصیلی را انتخاب کنم؟

رشته فنی برای من آینده شغلی مناسبی را دارد یا خیر؟ و در اینجاست که به ابهام زیادی برمی‌خورد و این اهمیت نقش کوچ تحصیلی در انتخاب رشته را نمایان می‌کند.

همین موضوع برای دانشجویانی که می‌خواهند به مقطع بالاتر ورود کنند هم وجود دارد. دانشجو از خود می‌پرسد من می‌توانم در رشته موردعلاقه خود تحصیل کنم یا تغییر رشته و گزایش بدهم؟

اصلاً رشته موردعلاقه من چیست؟ و هزاران هزار چرای دیگر در ذهن او شکل می‌گیرد.

در اینجاست که کوچ تحصیلی با کمک سنجش‌های علمی و فرآیندهای کاربردی برای شناخت دانشجوی موردنظر وارد میدان می‌شود و می‌تواند او را در خصوص رشته کارآمدتر راهنمایی کرده و در مسیر مطمئن تحصیلی قرار دهد.

پس نقش کوچ تحصیلی در انتخاب رشته و گرایش او یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر مسیر تحصیلی دانشجو و به طبع برای خانواده است.

یک کوچ آموزشی داوطلبان آزمون ارشد و دکتری ، مانند کسی است که آینه‌ای در برابر شما گرفته. به این شیوه، او درون شمارا به خودتان نشان می‌دهد.

هدف یک کوچ از این کار نمایاندن زوایای پنهان وجود شما به خودتان است. او خوب می‌داند که دلیل سرگردانی شما چیست و در جهت رفع این مشکل آموزش دیده.

دلیل ناکامی‌های ما، همیشه عدم لیاقت یا نبود استعداد نیست. در بیشتر مواقع، عدم آشنایی با توانایی‌های درونی و ناکارآمدی در استفاده از آن‌ها است که منجر به این امر می‌شود.

به بیان ساده، حافظ می‌فرماید: فکر هر کس به‌قدر همت او است. یعنی اگر توانایی انجام کاری را نداشتیم، هیچ‌وقت رؤیای آن را در سر نمی‌پروراندیم.

پس مشکل کجا است؟ چرا هنوز نمی‌توانیم درست تصمیم بگیریم و راه مناسب را برویم؟ چرا هر بار به در بسته می‌خوریم و شوق اولیه خود را زود از دست می‌دهیم؟

یک مربی کوچ به شما کمک می‌کند به پاسخ تمام این سؤالات برسید.

بتوانید تمام آن‌ها را پشت سر بگذارید و در راه درست قرار گیرید. راهی که انتهایش، موفقیت است. کافی است یک مربی خوب پیدا کنید و همکاری لازم را با او انجام دهید.

در این مسیر، مربی کوچینگ تحصیلی با انجام کارهایی شمارا تشویق به کشف مسیر می‌کند.

او دلسوزانه کنار شما است. تنها به شما فکر می‌کند و هدف او، پیشرفت و تعالی شخص شما است.

طرح مساله راجع کوچینگ اکادمیک

سؤالی که خیلی از دانشجویان با آن درگیر هستند این است که اصلاً چرا باید درس بخونم؟

جواب به این سؤال از دو دیدگاه اهمیت دارد.

دیدگاه اول: اولین مورد این است که اگر جواب به این سؤال را ندانیم عملاً درس خواندن برای ما خسته‌کننده می‌شود و بعد از شروع احساس بدی پیدا می‌کنیم. چون‌که فکر می‌کنیم کار بیهوده‌ای انجام می‌دهیم و این کار در نتایج ما تأثیری ندارد.

دیدگاه دوم: دیدگاه دیگر این است که ما باید چرایی انجام هر کاری را بدانیم. اگر تابه‌حال به نتیجه خوبی نرسیدید و فکر می‌کنید نمی‌توانید خودتان را برای درس خواندن آماده کنید و نتیجه بگیرید احتمال دلیل (چرایی) قوی ندارید.

گوته می‌گوید:” اگر چرایی را بدانید با هر چگونگی خواهید ساخت.”

پس قبل از انجام هر کاری دلیل یا چرایی انجام کار را بدانید و بعد از آن سراغ نتیجه بروید یکی از دغدغه‌هایی که معمولاً دانشجویان با آن درگیر هستند بحث انتخاب رشته و گرایش است. انتخاب رشته و گرایش بعد از کنکور از مهم‌ترین دغدغه‌ای است که دانشجویان با آن درگیر هستند.

یکی از افرادی که در انتخاب رشته می‌تواند خیلی مؤثر باشد و اثرگذار باشد کوچ آموزشی و تحصیلی است.

سؤالی که خیلی از دانشجویان می‌پرسند این است که آیا مشاور آموزشی همان کار کوچ آموزشی و تحصیلی را انجام نمی‌دهد؟

خیر، کوچ آموزشی معمولاً سراغ تحلیل شخصیتی افراد می‌رود و سعی می‌کند نقاط قوت و ضعف دانشجو را بررسی و تجزیه تحلیل کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.

همچنین سراغ لایه‌های زیرین دانشجویان ارشد و دکتری می‌رود تا بتواند به بهترین نتیجه دست پیدا کند.

مشاور آموزشی داوطلبان آزمون ارشد و دکتری معمولاً فقط سراغ مباحث و مطالب آموزشی می‌رود و دانشجو را از طریق مطالب درسی بررسی می‌کند و این نوع مطالب برایش اهمیت دارد.

سالانه چقدر فارغ‌التحصیل در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس حتی دکتری!!! می‌بینم که می‌خواهند دوباره در کنکور شرکت کنند تا رشته خودشان را تغییر بدهند.

کوچ آموزشی به دانشجو کمک می‌کند تا چندین سال از عمرشان را ذخیره کنند و بهترین سال‌های زندگی‌شان را هدر نرود.

کوچ تحصیلی چگونه بحران‌های درسی را مدیریت می‌کند؟

ابتدا لازم است بدانید کوچ تحصیلی چه کسی است تا بتوانید به معنی درست کوچینگ تحصیلی و آموزشی بپردازید؛ فردی که کوچ کننده تحصیلات است، اعتقاد دارد که افراد می‌دانند چگونه باید با مشکلات درسی‌شان کنار بیایند اما گاهی در این مسیر دچار شک و تردید می‌شوند و به یک فرد نیاز دارند تا آن‌ها را کمک کنند و به‌وسیله آن فرد بتوانند به جواب سؤال و راه درست تحصیلی که در پیش دارند، برسند.

کوچ تحصیلی داوطلبان آزمون ارشد و دکتری تمام تلاش خود را می‌کند تا دانشجو به درجات عمیق‌تری از فکر کردن در خصوص کسب علم ترغیب شود که بتواند مطالب جدیدی را یاد گرفته و اطلاعاتی دراین‌باره کسب کند؛ نه اینکه کوچ به او چیزی را مستقیماً یاد بدهد؛ نکته دیگری که می‌توان از دلایل موفقیت کوچ‌های تحصیلی در نظر گرفت، این است که آن‌ها بر روی اهداف آینده و فرصت‌هایی که پیش رویشان است، تمرکز می‌کنند که می‌تواند یک مورد از مهم‌ترین آن‌ها کسب موفقیت در کنکور باشد نه بر روی مشکلات پیشین، چراکه معتقدند مهم‌ترین لحظه حال است، از همین جهت همیشه روبه‌جلو حرکت می‌کنند و به موفقیت نیز می‌رسند.

یک کوچ یا مربی تحصیلی و آموزشی داوطلبان آزمون ارشد و دکتری معتقد است که توانایی و استعداد افراد در درس خواندن از چیزی که خودشان گمان می‌کنند، بیشتر است و تنها به یک محرک نیاز دارند تا حس درس خواندن هدفمند را در آن‌ها به وجود آورد، کوچ در تحصیلات و موارد بحران‌های درسی به دانشجو کمک می‌کند تا پله‌پله به جایگاه بالاتری در علم دست پیداکرده و درنهایت درجایی بایستد که خودش و کوچش می‌خواهند و آن هم به‌طورقطع موفقیت حداکثری در جایگاه‌های علمی است.

ویژگی‌های کوچینگ تحصیلی چیست؟

کوچینگ تحصیلی یا کوچینگ آکادمیک را می‌توان یک عملکرد مکالمه محور دانست که مربی تحصیلی در آن با دانشجو(مراجع)(کلاینت)(کوچی) مراجعه‌کننده شروع به صحبت می‌کند و اهدافی را نیز در این راستا تعیین می‌کنند، اهدافی که در این مرحله بررسی می‌شود، باید

SMART باشد یعنی هدف درسی صریح و مشخص باشند.،

M: measurable، موفقیت تحصیلی قابل‌اندازه‌گیری باشند.

A: achievable، کسب رتبه‌های مطابق با توانایی‌های درسی دست‌یافتنی و لمس کردنی باشند.

R: realistic، هدف درسی انتخاب باید واقع‌گرایانه باشند.

T: timely، از یک چهارچوب زمانی و برنامه‌ریزی درسی مناسب برخورد دار باشند

در کنار اهداف تحصیلی که تعیین‌شده است، کوچ(یاور)(ره یار)(تسهیلگر)(مربی) به دانشجو مراجعه‌کننده کمک می‌کند تا شرایط را رؤیایی فرض نکند، بلکه منطق را در ادامه تحصیلات خود به کار ببرد و سختی‌های راه را در نظر داشته باشد، سپس به او شیوه و روش‌هایی که می‌توان یک مدیریت درست بر تحصیلات خود را داشته باشد معرفی می‌کنند.

برنامه‌ریزی کوچینگ تحصیلی برای دانشجو چگونه است؟

تا اینجای کار فهمیدیم که کوچینگ تحصیلی نیز به معنی انجام اقداماتی در جهت به حداکثر رساندن عملکرد تحصیلی دانشجوانی است که به پیش کوچ مراجعه کرده‌اند، و اینکه شیوه کوچینگ تحصیلی به افراد کمک می‌کند که یک موضوع را یاد بگیرند نه اینکه قصد آموزش را داشته باشد.

کوچینگ تحصیلی داوطلبان آزمون ارشد و دکتری را می‌توان مکالمه و ارتباط بین یک مربی تحصیلی و فردی که در حال آموزش است، دانست، این مکالمه و ارتباط که بین این دو فرد صورت می‌گیرد، در جهت افزایش مهارت‌های فرد آموزنده و بهبود شرایط تحصیلی است.

چراکه یک کوچ تحصیلی برای او برنامه مناسبی می‌ریزد یا زمان‌بندی کارهای او را به‌گونه‌ای انجام می‌دهد که بهترین حالت ممکن باشد و فرد علاوه بر آموزش‌های لازم به دیگر امور خود نیز برسد.

همچنین به فرد نحوه صحیح مطالعه را با بازدهی بالا یاد می‌دهد و موارد دیگری که تأثیر مثبتی بر زندگی فرد دارد را موردبررسی قرار می‌دهد.

کوچ تحصیلی چه صحبتی با دانشجو دارد؟

دانشجو در جلساتی که با مربی تحصیلی خود دارد، بر روی موضوعاتی که بر روی آن‌ها مشکل داشته یا باعث چالش‌های زیادی برای عدم موفقیت در تحصیلات است به بحث می‌پردازد و ازآنجایی‌که یکی از مهارت‌های مربی تحصیلی، پرسش سؤالات چالش‌برانگیز است، شما به‌راحتی متوجه نقاط ضعف خود شده و در همان جلسه به برطرف کردن آن‌ها اقدام می‌کنید تا مشکلات روی یکدیگر انباشته نشوند و تأثیر معکوس و منفی بر روند آموزشی شما نگذارد.

این صحبت کردن با مشاور تحصیلی که به نام کوچ تحصیلی شما شناخته می‌شود می‌تواند راجع به تأثیر علم بر آینده شما، مشکلات درسی فعلی، چالش‌هایی که از سوی خانواده برای تحصیلات ایجاد می‌شود، رقابت دوستان و نزدیکان در کسب موفقیت‌های تحصیلی مانند معدل بالا یا رتبه کنکور خوب، برنامه‌ریزی روزانه درسی، حل مشکلات شخصی که مانع تمرکز روی درس می‌شود، آینده شغلی رشته انتخابی و…. باشد.

یک کوچ و فرایند کوچینگ چه تغییری را در دانشجویان به وجود می‌آورد؟

ازآنجایی‌که کوچ با افراد، یک ارتباط فعال برقرار می‌کند، می‌تواند به‌مرور و گذشت زمان، تأثیر زیادی بر افراد بگذارد و حس‌هایی را در وجود آن‌ها به وجود آورد که فرد احساس ارزشمندی و مهم بودن کند، در رابطه با این احساسات می‌توان به مواردی چون:

۱- دادن اعتمادبه‌نفس به دانشجو

۲- ایجاد حس امنیت در زمان حضور پیش کوچ

۳-ایجاد حس رازداری میان کوچ و فرد محصل که یکی از اصلی‌ترین احساس‌هایی به‌حساب می‌آید که باید شکل بگیرد تا فرد بتواند مشکلاتش را بدون ترس بیان کند.

۴-ایجاد حس اطمینان برای موفقیت در ادامه راه

کوچ تحصیلی خوب چگونه زندگی دانشجوی ارشد و دکتری را تغییر می‌دهد؟

کوچینگ تحصیلی را می‌توان یکی از روش‌هایی در نظر گرفت که باعث می‌شود فرد در مسیر راحت‌تری برای موفقیت قرار گیرد و زمان کمتری را اتلاف کارهای بیهوده کند. درنتیجه:

۱- در کوچینگ تحصیلی، فعالیت ذهنی فرد افزایش پیدا می‌کند و دانشجو در این شرایط باید خودش ایده‌های ذهنی‌اش را شکل دهد و این موضوع باعث می‌شود که فرد احساس بهتری پیدا کند.

۲- کوچ‌های تحصیلی در تلاش هستند که در وجود دانشجویانخود توانایی استدلال و فکر کردن منطقی را به وجود آورند.

۳- کوچینگ تحصیلی را می‌توان یک فرایند انعطاف‌پذیر دانست که در آن کوچ آموزشی، روش‌هایی را برای تغییر وضعیت فرد در نظر می‌گیرد و می‌تواند در هر زمان که حس کرد شیوه خود را تغییر دهد و از یک شیوه کارآمدتر استفاده کند

در کوچینگ تحصیلی یا آموزشی ما ۳ مرحله را مشخص می‌کنیم

۱ – نقطه‌ای که در آن حضور دارید.

۲ – نقطه یا هدفی که قرار است به آن برسید.

۳-  روش رسیدن به آن نقطه.

در طی این فرآیند هر فردی می‌تواند به نقطه مطلوب خودش برسد.

آیا در طول دوره خدمات مشاوره هم ارائه می شود؟

در طول مسیر کوچینگ ارشد فراز و نشیب هایی برای داوطلب اتفاق می افتد (مسائل خانوادگی، مسائل کاری و…) که موجب عدم تمرکز، ایجاد ناامیدی و خستگی می شود و گاهی داوطلب را از ادامه راه باز می دارد؛ در این صورت جلسات مشاوره ای با کوچ برگزار می شود تا داوطلب با قدرت به مسیر بازگردد.

زمان شروع و پایان دوره کوچینگ آموزشی چه زمانی است؟

از زمانی که بسته طلایی ارشد یا بسته مستقل مکسیمایزر کوچینگ آکادمیک را تهیه کنید این مهم آغاز و تا زمان انتخاب رشته و مصاحبه ادامه می یابد البته شرایطی فراهم شده است که داوطلبان بتوانند مستقلاً نیز پکیج کوچینگ مکسیمایزر تحصیلی (بسته طلایی بدون ارائه دروس پایه که در امتحان گرفته می شود) را تهیه کنند.

با دوره کوچینگ تحصیلی مکسیمایزر ارشد ، رتبه برتر در یک قدمی شماست.

در دوره کوچینگ ارشد و کوچینگ دکتری همه آنچه که برای دستیابی به بهترین رتبه آزمون ارشد و دکتری نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهیم. موشک موفقیت آماده است و تنها باید با انگیزه و تلاش خود به آن سوخت تزریق کنید؛ پس همینک با تلفن ۴۴۰۳۱۶۹۰ تماس بگیرید تا پس از دریافت مشاوره با اطمینان برای ثبت نام تصمیم بگیرید

نکته: از سال ۱۳۹۲ موسسه سنجش تکمیلی امیرکبیر ( www.sanjeshetakmili.ir) تمام کتب و خدمات آموزشی خود را با برند سنجش امیرکبیر ارایه نموده است.

نوشته قبلی

چرا باید یک کوچ  آکادمیک یا تحصیلی در مقاطع عالی و تکمیلی داشته باشیم؟

نوشته بعدی

منابع آزمون دکتری مهندسی مکانیک تبدیل انرژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی