بارگیری صفحه

معرفی ابزارها و خدمات آموزشی ارشد و دکتری سنجش امیرکبیر

معرفی ابزارها و خدمات آموزشی ارشد و دکتری سنجش امیرکبیر

معرفی ابزارها و خدمات آموزشی ارشد و دکتری ، در این ۲۱سال اخیر (از سال ۷۸ تاکنون) هنگامی که دانشجویان کارشناسی و ارشد گرامی جهت مشاوره به ما رجوع می‌کنند غالباً اولین سوالشان این است: «چگونه و طبق چه برنامه‌ای درس بخوانیم تا حتماً در شهر دلخواه خود قبول شویم؟» گاهی اوقات نیز اصرار زیادی به گرفتن کلاس خصوصی می‌کنند! در بعضی موارد نیز مبالغی زیاد جهت این‌که قبولی آن‌ها را تضمین کنیم پیشنهاد می‌کنند!!

عزیزانی که در این سال‌ها ما را می‌شناسند به‌خوبی می‌دانند که صداقت، وجدان‌ کاری، تجربه، مطالعه و کار شدید، برنامه‌ریزی دقیق برای داوطلبان، آزمون‌های منظم و کتاب‌های مناسب، عامل اصلی موفقیت و قبولی‌های بالای دانشجویان بوده است. هدف اصلی ما این بوده است که تمامی داوطلبان مستعد و کوشا، در هر کجای ایران با هر بودجه‌ای بتوانند در دانشگاه قبول شوند و این‌گونه نباشد که دانشجویی به‌خاطر نبودن منابع و مراجع و نیز به علت مسائل مادی به آنچه حق او بوده است و برای آن تلاش کرده، نرسد. لذا برنامه‌ریزی جامع و طبقه‌بندی شده‌ای را برای هر دسته از داوطلبان (از جنبه‌های استعدادی– مادی- زمانی و غیره) انجام داده‌ایم که چهارچوب کلی آن را در این کتاب شرح می‌دهیم.

در این‌سال‌ها هیچ‌گاه قبولی هیچ‌ فردی را در آزمون ارشد و دکتری  تضمین نکرده‌ایم چرا که:

قانون اول: «وظیفه ما نشان دادن راه و وظیفه دانشجو پیمودن آن است».

اولین توصیه ما به شما این است که هیچ‌گاه به دنبال فرد یا موسسه‌ای نباشید که قبولی شما را با دریافت مبالغ هنگفت تضمین کند چرا که با این عمل تنها خود را گول زده و جیب دیگران را پر کرده‌اید. اگر قدری با وجدان خود خلوت کنید تایید خواهید کرد که علم ماده‌ای نیست که با تزریق آمپول وارد ذهن شما گردد و قبولی در هر آزمونی در زندگی، در نهایت تنها به اراده و تلاش خود شما بستگی دارد. دیگران نمی‌توانند به‌جای شما فکر کنند یا عمل کنند. نتیجه خوب یا بد اعمال شما به خود شما برمی‌گردد و تنها خود مسئول اعمالتان هستید.

فردی که در پی‌ گرفتن تضمین قبولی از دیگران می‌باشد، در واقع از نظر روانی، شجاعت برخورد با مشکلات و آزمون‌های زندگی در او کم شده است. این فرد برای رفتن به میدان مسابقه به جای این‌که به تمرین و تلاش بپردازد، به دنبال این است که یک نفر مرتب به او بگوید که «تو حتماً قبول می‌شوی!» «من پشتیبان تو هستم!». اتفاقاً این طرز تفکر نتیجه‌ای برعکس می‌دهد، چرا که این شخص با گول‌زدن خود می‌خواهد به ذهنش تلقین کند که چون مبلغ زیادی برای تضمین داده پس حتماً قبول می‌شود و همین تفکر غلط باعث می‌گردد که تلاش واقعی خود را نکند. از طرف دیگر اگر هم در کنکور قبول نشود تمام گناهان را به گردن شخص تضمین‌کننده می‌اندازد و خود را عاملی در پدیدآوردن این وضعیت نمی‌داند (محلی برای فرار از قبول شکست!) آیا شما دوست دارید چنین شخصیتی داشته باشید؟! پس:

قانون دوم: «به دنبال کلاس‌های خصوصی، گران‌قیمت و تضمینی نباشید، این‌ها عامل اصلی در موفقیت نیست».

ما بدون پیش‌شرط به شما نمی‌گوییم «حتماً در فلان دانشگاه قبول می‌شوید» بلکه می‌گوییم «اگر این برنامه‌ها را انجام بدهید حتماً در آن دانشگاه قبول می‌شوید».

ابزارهای آموزش برای آزمون ارشد و دکتری

۳ ابزار اصلی جهت آموزش عبارتند از:

۱- منابع آموزشی اعم از کتاب‌ها، جزوات آموزشی، CD و غیره

۲- آزمون‌های منظم

۳- مشاوره و برنامه‌ریزی

در بین ابزارهای فوق مهم‌ترین آن‌ها کتاب‌ها و جزوات آموزشی است چرا که همه داوطلبان به این ابزار نیاز داشته و می‌بایست آن‌ها را مطالعه کنند و ممکن است داوطلبی بدون شرکت در کلاس‌های حضوری، تنها با خواندن مجموعه کتاب‌های ما و شرکت در آزمون‌های منظم دوره‌ای در کنکور قبول شود.

در این کتاب به معرفی این ابزارها و نحوه استفاده مناسب از آن‌ها با برنامه‌ریزی مناسب می‌پردازیم.

۱- ویژگی کتب و جزوات آموزشی ارشد و دکتری

با توجه به اهمیت کتاب در امر آموزش، در سال گذشته مولفان برتر موسسه وقت و هزینه زیادی را صرف تالیف و انتشار کتاب‌های ویژه کنکورهای ارشد و دکتری کرده است. در سری کتاب‌های درس و کنکور موسسه ابتدا مطالب هر فصل به‌طور خودآموز و البته کامل به همراه مثال‌های متعدد تدریس شده و در ضمن نکات ریز کنکوری نیز بیان شده‌‌اند. و در آخر هر فصل تست‌های کنکوری و تألیفی طبقه‌بندی شده مربوط به آن فصل با جواب تشریحی و خودسنجی با جواب کلیدی آورده شده است. با اطمینان می‌توان گفت که مطالعه و یادگیری کتب مذکور برای قبولی در کنکور کفایت می‌کند.

۲- ویژگی آزمون‌های ارشد و دکتری

از ۶سال پیش که همگام با جزوات و کتاب‌ها سیستم آزمون‌ها را آغاز کردیم درصد قبولی دانشجویان به طرز چشمگیری افزایش یافت. آزمون‌ها به ۳صورت برگزار می‌شوند:

۱- آزمون‌های آنلاین (اینترنتی)

۲- آزمون‌های مکاتبه‌ای

۳- آزمون‌های حضوری

شرکت در آزمون‌ها برای تمام داوطلبان موسسه کاملاً الزامی و اجباری است همچنین افراد خارج از موسسه نیز می‌توانند در آزمون‌ها شرکت کنند. مزایای شرکت در آزمون‌ها عبارت است از:

۱- داوطلب مرتباً در یک دوره متناوب (با تناوب تقریبی ۲ هفته) خود را می‌آزماید و متوجه می‌شود که آیا به درستی مطالب و موضوعات برنامه درسی ۲ هفته اخیر را فراگرفته است یا خیر. بسیار اتفاق می‌افتد که دانشجو فکر می‌کند درس یا مطلبی را به خوبی فراگرفته است ولی با دادن آزمون متوجه می‌شود که این‌گونه نبوده است و باید در آن مبحث تمرین بیشتری کند.

۲- داوطلب در هر ۲هفته سطح اطلاعات خود را با رقیبان می‌سنجد و متوجه می‌شود در مسیر حرکتی خود، آیا نسبت به سایرین پیشرفت داشته است یا پسرفت. همانطور که می‌دانید در کنکور بیش از آن‌که اطلاعات مطلق فرد مهم باشد، اطلاعات نسبی او در مقایسه با سایرین مهم‌تر است.

۳- هنگام مشاوره و دادن برنامه درسی نتایج این آزمون‌ها بسیار تعیین‌کننده است. در واقع مشاوران موسسه به کمک نتایج این آزمون‌ها، معدل دانشجو و فاکتورهای دیگر، بهترین روش برنامه‌ریزی و جبران ضعف‌ها را به او پیشنهاد می‌کنند.

۴- تعداد سوالات و زمان آزمون‌ها کاملاً استاندارد بوده و دفترچه سوالات تایپ و ویرایش شده می‌باشد. همچنین پس از هر آزمون دفترچه جواب تشریحی به‌ صورت تایپ شده به داوطلبان داده می‌شود و بعد از هر آزمون، مشاوران جهت رفع اشکال، برنامه‌ریزی و مشاوره در خدمت دانشجویان گرامی خواهند بود. در آزمون‌های طبقه‌بندی‌شده آزمایشی سعی‌ شده تعداد سوالات بیشتر از تست‌های کنکور سال‌های گذشته باشد تا داوطلب بتواند با مطالب و تست‌های بیشتری آشنا شود. تجربه ثابت کرده است که هرچه داوطلب در آزمون‌های بودجه‌بندی (طبقه‌بندی‌شده)‌ شده بتواند فشار بیشتری را تحمل کند در آزمون‌های جامع و کنکور اصلی نتیجه بهتری را کسب می‌کند. توصیه می‌شود اگر هدف فتح قله دماوند است تمرینات خود را برای فتح قله اورست انجام دهید تا به سهولت بتوانید قله دماوند را فتح کنید.

۵- سوالات آزمون کاملاً استاندارد و مشابه کنکور‌ها و سوالات جدید می‌باشند.

۶- «نمره شما در هر کنکور، %۶۵ به اطلاعات شما و %۳۵ به تکنیک تست‌زدن و وقت‌شناسی شما بستگی دارد». بعد از هر آزمون هنگامی‌ که با دانشجویان مشاوره می‌کنیم بسیاری از آن‌ها می‌گویند مثلاً: «در درس ریاضی وقت زیادی گذاشتم و برای درس تخصصی وقت کم آوردم» یا بعد از محاسبه درصد دروس متوجه می‌شویم که بعضی از دانشجویان نمرات منفی زیادی دارند. شرکت در آزمون‌ها باعث می‌شود که داوطلبان به‌ تدریج به دو فاکتور مهم توجه کنند:

الف) سوالاتی را که شک دارند نزنند (یعنی نمره منفی حتی‌الامکان نداشته باشند).

ب) تنظیم وقت مناسب برای هر درس.

پس در آزمون‌ها تکنیک تست‌زدن (که فاکتور مهمی در قبولی است) را به شما آموزش می‌دهیم.

۷- آزمون‌ها به صورت سراسری در کل ایران برگزار شده و از جامعه آماری بالایی برخوردار است و رتبه و تراز داوطلب با تمامی داوطلبان ایران سنجیده می‌شود. سیستم آزمون‌گیر سنجش امیرکبیر، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های آزمون‌گیر کشور است که رتبه داوطلب را در سال جاری تخمین و برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند.

به‌خاطر داشته باشید: «شرکت در آزمون‌های منظم یک ضرورت و الزام است».

همان‌طور که می‌‌دانید در طی یک‌سال ۵ کنکور برای دروه‌های ارشد برگزار می‌گردد: کنکور دانشگاه‌های سراسری، کنکور دانشگاه آزاد، کنکور دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، کنکور وزارت بهداشت و فراگیر پیام‌نور که در سال‌های اخیر عموماً کنکور سراسری در بهمن‌ماه، آزاد در خردادماه، علمی‌کاربردی در اردیبهشت، وزارت بهداشت در تیرماه و فراگیر پیام‌نور در اردبیهشت‌ماه برگزار می‌گردد. بارها هنگام مشاوره به دانشجویانی برخورد کرده‌ایم که مثلاً می‌گویند ما هدفمان دانشگاه آزاد است و بنابراین اصلاً در کنکور دولتی ثبت‌نام نمی‌کنیم. به ‌خاطر داشته باشید در بدترین شرایط ثبت‌نام، شرکت در حداقل ۲ کنکور برای شما الزامی است. اول آن‌که حتی اگر نخواهید در دانشگاه سراسری ادامه تحصیل دهید شرکت در کنکور آن دانشگاه یک آزمون واقعی است.

با توجه به فاصله زمانی کنکور‌های ذکر شده و نیز تجربیات سال‌های گذشته دریافته‌ایم که بهترین فاصله زمانی برای کنکورهای آزمایشی ارشد تقریباً هر ۲هفته یک‌بار است.

در موسسه سنجش امیرکبیر هر دانشجو یک پروفایل تحصیلی و مشاوره‌ای دارد که اطلاعات مربوط به روند تحصیلی وی را زیر نظر گرفته و با توجه به کنکورهای آزمایشی و فاکتورهای دیگر، در آن درج می‌شود. همچنین داوطلب با توجه به نیاز خود می‌تواند در زمان‌های لازم با موسسه تماس گرفته و از مشاوره‌های برنامه‌ریزی تحصیلی و انتخاب رشته استفاده نماید.

زمان‌بندی آزمون‌ها اغلب منطبق بر برنامه‌ریزی بلندمدت و میان‌مدت می‌باشد. حال اگر داوطلبی از برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت به آزمون وارد گردد از زمان‌بندی آزمون‌ها عقب می‌افتد و ممکن است تصور کند که دیگر نمی‌تواند در آزمون‌ها شرکت کند. ما برای رفع این مشکل در هر آزمون برای افرادی که دیرتر وارد سیستم آموزشی موسسه شده‌اند آزمون‌های قبلی را به‌طور مجزا برگزار می‌کنیم.

نکته: همانطور که گفته شد در آزمون‌های آزمایشی، بودجه‌بندی تعداد سوالات گاهاً از تعداد سوالات آزمون اصلی بیشتر است که هدف تمرین دادن بیشتر داوطلب با تست‌ها و یادگیری مطالب است.

۳- ویژگی مشاوره و برنامه‌ریزی برای داوطلبان ازمون ارشد و دکتری

اکثر داوطلبان کنکور در نوع برنامه‌ریزی دچار سردرگمی هستند و نیاز دارند که یک مشاور تحصیلی وجود داشته باشد تا بتوانند نوع برنامه‌ریزی و روند انجام آن را، با مشاور در میان گذاشته و اگر انحرافی در برنامه‌ریزی وجود داشت آن را سریع اصلاح کنند. لذا موسسه برای تمام داوطلبان موسسه و حتی داوطلبانی که از بسته‌های آموزشی موسسه سنجش امیرکبیر استفاده نکرده‌اند یک کتاب برنامه‌ریزی و هدایت تحصیلی ارسال می‌کند تا داوطلب با توجه به شرایط خود، از این برنامه‌ریزی و مشاوره استفاه کرده و هرجا و هر زمانی که سوالی از نظر برنامه‌ریزی و مشاوره تحصیلی برایشان پیش آمد بتوانند با موسسه تماس گرفته و برای سوال خود جواب دریافت کنند.

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

قبولی کنکور دکتری و ارشد ۱۴۰۲ از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

نوشته بعدی

مشاوره عمومی کنکور کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی