بارگیری صفحه

چگونه برای آزمون دکتری و ارشد ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۲)؟

کارشناسی ارشد و دکتری

چگونه برای آزمون دکتری و ارشد ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۲)؟

 

زمان مطالعه برای آزمون کارشناسی  ارشد را چگونه محاسبه کنیم؟

زمان مطالعه‌ هر درس از لحظه‌ای شروع می‌شود که شما کتاب را باز می‌کنید و زمانی خاتمه می‌یابد که کتاب را می‌بندید. اگر در اواسط مطالعه، تلفن زنگ زد یا برای خرید نان بیرون رفتید و هر کار دیگری به جز مطالعه انجام دادید را از زمان مطالعه‌تان کم می‌کنید ولی اگر متوجه شدید که در عالم رؤیا به سر می‌برید و حواستان پرت شده است، دیگر نمی‌توانید دوره‌ حواس پرتی و پرش ذهن را از زمان مطالعه کم کنید چرا که این مدت به‌طوردقیق قابل محاسبه نیست. پس منظور از زمان مطالعه تعداد ساعاتی است که کتاب جلوی شما باز است و شما در حال مطالعه هستید خواه تمرکز حواس داشته باشید و خواه نداشته باشید.

 

 جمع ساعات هر روز را حتماً در پایان روز محاسبه کنید و در انتهای ستون بنویسید.

اگر این جمع را در همان روز ننویسید ارزش کارتان از بین می‌رود. شما در هر روز باید بدانید که روز قبل چند ساعت مطالعه کرده‌اید تا در روز بعد تلاش کنید کمیت و کیفیت کارتان بهتر شود. نوشتن تعداد ساعات مطالعه بدون اینکه جمع روزانه‌ آن‌ها معلوم باشد انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند. شما باید بدانید روز قبل چند ساعت درس خوانده‌اید تا در روز بعد انگیزه‌ بیشتری برای افزایش ساعات مطالعه داشته باشید.

۱) مقصود از زمان مطالعه، ساعاتی است که خودتان به تنهایی مطالعه می‌کنید.

۲) ساعاتی را که به کلاس می‌روید یا استاد خصوصی دارید نباید جزء ساعات مطالعه‌ خودتان به حساب آورید، اما اگر با دوست خود بعضی دروس را مشترکاً می‌خوانید این ساعات را جزء ساعات مطالعه‌ خودتان محسوب کنید.

۳) حداکثر میزان دقت و تقریب در محاسبه ساعات مطالعه هر درس را، ربع ساعت در نظر بگیرید مثلاً به جای ۳ ساعت و ۲۵ دقیقه بنویسید ۵/۳ ساعت و بجای دو ساعت و نوزده دقیقه بنویسید  ساعت.

۴) خط نقطه‌چین ساعات مطالعه تشریحی و تستی را تفکیک می‌کند.

 

اگر روزی درس نخواندید تکلیف‌تان با جدول ثبت عملکرد روزانه چه خواهد بود؟

یک خودکار قرمز بردارید و در خانه جلوی همان روزی که درس نخواندید یک صفر بزرگ بگذارید و در دو طرف آن دو خط تیره رسم نمایید به این شکل (-۰-) اگر فردا هم درس نخواندید باز یک صفر بزرگ دیگر به رنگ قرمز بکشید. اگر روز بعد هم درس نخواندن‌تان تکرار شد باز هم همین کار را تکرار کنید. در چنین شرایطی سعی نکنید کتاب برنامه‌ریزی‌تان گم شود! بسیاری از داوطلبان در اینگونه مواقع ترجیح می‌دهند از شر کتاب برنامه‌ریزی خلاص شوند.

آینه چون نقش تو بنمود راست        خود شکن آیینه شکستن خطاست

 

از پذیرش واقعیت وجودی خودتان فرار نکنید. اگر کم‌کاری می‌کنید سعی کنید بیشتر زحمت بکشید نه اینکه کتاب‌تان را گم کنید. باید صفرهایی که با رنگ قرمز نوشته‌اید موقع ورق زدن دفتر مانند پتک بر سرتان فرود آیند! و شما را به خود آورد.

 

با برنامه یا بدون برنامه؟

ممکن است بپرسید بسیار خوب، ما به عنوان داوطلب سنجش امیرکبیر ساعت مطالعه‌ خودمان را می‌نویسیم ولی با چه برنامه‌ای درس بخوانیم؟ پاسخ این است که در ابتدای کار ممکن است شما با برنامه‌ای که از قبل برای خود تنظیم کرده‌اید درس بخوانید و ممکن است اصلاً برنامه‌ای نداشته باشید و بدون نقشه و برنامه‌ی از قبل تعیین شده درس بخوانید، باز هم اشکالی ندارد، اما توصیه‌ این است که، ابتدا یک برنامه کلی به صورت یک‌ماه یا دو هفته‌ای برای خود در نظر بگیرید. مثلاً با خود بگویید در درس ریاضی تا پایان این ماه مباحث حد و پیوستگی با تمامی تست‌های مربوطه را به اتمام می‌رسانم. سپس این مباحث کلی را به روزهایی که تا پایان ماه مانده است تقسیم کنید و هر شب مباحث مورد مطالعه‌ فردا را مشخص نمایید. می‌توانید این کار را هر روز قبل از شروع کار روزانه‌تان نیز انجام دهید. بار دیگر تأکید می‌شود: همین که شما تعداد ساعت مطالعه هر روزتان را مشخص کنید انگیزه‌ای در شما ایجاد می‌شود تا فردا بهتر و بیشتر کار کنید و این خود یکی از مهمترین تأثیرات این روش برنامه‌ریزی است. البته برنامه زمان‌بندی‌شده‌ کنکورهای آزمایشی می‌تواند معیار خوبی برای یک برنامه‌ریزی درسی خوب محسوب شود که شما می‌توانید برنامه‌ی درسی خود را با آن منطبق کنید.

 

پایان هفته:

در پایان هفته جمع ساعات مطالعه‌ هر درس را در ردیف مربوط به همان درس در ستون آخر بنویسید. به این ترتیب معلوم می‌شود که در طول هفته چند ساعت زبان خوانده‌اید، چند ساعت ریاضی و چند ساعت دروس دیگر. جمع ساعات مختلف مشخص می‌کند که شما در هفته چند ساعت درس خوانده‌اید. البته می‌توانید ساعات مطالعه‌ روزهای هفته از شنبه تا جمعه را نیز با هم جمع کنید که باز هم به همین عدد خواهید رسید. به این ترتیب معلوم خواهد شد که مجموع ساعات مطالعه‌ هر هفته را باید به خاطر داشته باشید تا هفته‌ بعد بهتر کار کنید. سپس میانگین ساعات مطالعه‌ هر هفته را به دست آورید، برای این کار باید مجموع ساعات مطالعه‌ هر هفته را بر عدد ۷ یعنی تعداد روزهای هفته تقسیم کنید.

بعد از هفته اول که جدول را تکمیل کردید، جمعه شب با خودتان خلوت کنید و افراط و تفریط‌های کار خود را پیدا کنید و سعی کنید برای هفته‌ بعد خود نقشه بکشید و تعیین کنید که می‌خواهید کدام درس را چند ساعت بخوانید. مثلاً برای درس زبان که این هفته کم خوانده‌اید، تصمیم می‌گیرید که هفته‌ی بعد سه ساعت بیشتر زبان بخوانید. این عدد را در ستون پیش‌بینی هفته‌ بعد یادداشت می‌کنید و در طول هفته‌ بعد خود را مقید کنید که به پیش‌بینی خود عمل کنید، برای اینکه اراده‌تان قوی شود. اگر عمل کردید خود را تشویق کنید و اگر نتوانستید این کار را بکنید خود را تنبیه کنید. مثلاً از یک چیز خوب خود را محروم کنید مثل دیدن تلویزیون، نخوردن شام، نرفتن به عروسی و … .

داوطلب آزمون دکتری و ارشد ۱۴۰۲ در آخر نیز در کنار شعار هفته، جمله‌ای از بزرگان، یک بیت شعر، یک جمله مثبت، یک جمله‌ که در خلال هفته گذشته شنیده‌ یا خوانده‌اید و یا برایتان جالب بوده است را بنویسید و سعی کنید تا در طول هفته، خودتان را به این شعار نزدیک کنید. حتی الامکان این کار را اول هفته انجام دهید و سعی کنید از جملات تکان دهنده، مثبت و شورانگیز استفاده کنید.

مثل:

w من صاحب اختیار زندگیم هستم، نه قربانی تقدیر خویش.

w من لیاقت بهترین‌ها را دارم پس بهترین‌ها را در زندگیم جاری می‌کنم.

 wمن همیشه بزرگ‌ترین موفقیت‌هایم را از طبیعت الهام گرفته‌ام.

 wجسم من برای زندگی من آفریده شده است آن را دوست دارم و آن هم با تمام محبتش در اختیار من است.

 wمن به عنوان داوطلب آزمون کارشناسی ارشد و دکتری فراتر از مکان و محدودیت‌هایم می‌اندیشم و زندگیم را آنگونه که دوست دارم می‌سازم.

w من شهامت گریز از حصار راحت‌طلبی و سنجیدن نقاط ضعف و قوت هر عملی را دارم.

 wاز دل بحران‌ها سازنده‌ترین تجربه‌های زندگیم را بیرون می‌کشم.

 wدر هر سنی که باشم زیباترین لحظه‌های زندگی را خلق می‌کنم.

 wهمیشه عظیم‌ترین نیروهای هستی و کائنات پشتیبان من هستند.

 wمحدودیت‌ها تنها ساخته‌ ذهن من هستند و در این لحظه تمامی آن‌ها را می‌شکنم.

 wتوانایی سازگاری با هر شرایطی را دارم.

 wبا اعتماد به اینکه خدا در هیچ لحظه‌ای مرا تنها نمی‌گذارد به سوی بهترین‌های زندگیم پیش می‌روم.

 wبرای بدست آوردن بهترین‌ها رهسپارم.

 wجسم من سالم و شاداب و کاملاً هماهنگ با من است.

w در گوشه‌گوشه‌ خانه من آرامش و عشق موج می‌زند.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

جدیدترین اخبار دکتری و کارشناسی ارشد

سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع کنکور ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

چگونه برای آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۱)؟

نوشته بعدی

چگونه به ‌طور عملی  برای  آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی را انجام دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی