نکات مهم برای تست زنی در کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

نکات مهم برای تست زنی در کنکور ، در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید: حدوداً ۱درصد از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی (در سؤالات) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمان بندی کنید. در حالی که سؤالات را می خوانید، نکاتی که به ذهنتان می رسد و می تواند مفید باشد را در کنار آن ها یادداشت کنید.

ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید:

و سپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که :

۱- مشکل تر هستند                              ۲ – جواب دادن به آن ها وقت بیشتری می گیرد.

 

درخواندن پرسش هاعجله نکنید: از قدیم گفته اند فهمیدن سوال، نصف جواب است. پس متن هر پرسش را با دقت و تمرکز کافی بخوانید تا مفهوم هر عبارت را دریافت کرده و سپس به عبارت بعدی بپردازید. اطلاعات هر پرسش را در ذهن منظم کرده، سپس مسیر پاسخ گویی را مشخص کنید. اشتباه نکنید! این روش کند نیست. بلکه در این روش به دلیل دقت بالا به متن پرسش و انتخاب راه حل مناسب با محتوای پرسش، امکان پاسخ گویی اشتباه کاهش می دهد. پس شتاب و سرعت بی مورد در خواندن پرسش و پاسخ به آن را فراموش کنید تا بخشی از امتیازات خود را حفظ کنید.

 

تعداد پاسخ های اشتباه خود را کاهش دهید: با توجه به این که پاسخ اشتباه نمره منفی دارد، از پاسخ به سوالاتی که بسیار دچار تردید هستید، خودداری کنید. متن پرسش در پرسش های چهارگزینه ای شامل محتوای گزینه ها هم می شود، بنابراین در خواندن متن گزینه ها باید دقت کافی داشته باشید. برخی از داوطلبان به دلیل دقت کم و سرعت زیاد در خواندن متن دچار اشتباه می شوند، پس باید تمرین کنید تا به پرسش ها، پاسخ درست دهید و تعداد پاسخ اشتباه خود را کاهش دهید. تنها راه علمی و درست در این مورد، افزایش دقت، تمرکز و پرهیز از هیجان بی مورد، سرعت غیرضروری و وسواس است.

 

انجام محاسبات در فضای محدود را تمرین کنید: برای پاسخ به بخشی از پرسش ها باید عملیات محاسباتی انجام شود. با توجه به کمبود فضای محاسباتی در دفترچه پرسش ها، لازم است در این روزها به گونه ای تمرین کنید که نحوه استفاده از فضای محدود را یاد بگیرید تا مشکلات و عوارض ناشی از کمبود فضا کاهش یابد. نظم در نوشتن و جلوگیری از مخلوط شدن پاسخ های محاسباتی امکان اشتباه را کم می کند. باید این تمرین را انجام دهید تا با توجه به زمان محدود در جلسه آزمون به مهارت لازم دست پیدا کنید. با افزایش دقت در انجام محاسبات علاوه بر افزایش احتمال پاسخ درست، لذت ناشی از آن نیز حاصل می شود.

 

تنظیم وقت و مدیریت زمان در آزمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری: مدیریت زمان در برگزاری آزمون، امکان استفاده بیشتری از فرصت های موجود را برای شما فراهم می کند. یعنی در روز آزمون برای هر درس مقداری از کل زمان را در نظر می گیریم که توسط مسئولان تعیین شده است. وقت هر درس را برای خود آن درس صرف کنید و در صورتی که وقت اضافه آوردید، این زمان را به درس های دیگر اختصاص دهید. توصیه می شود اگر در پایان زمان هر درس، تعدادی از پرسش های آن درس بدون پاسخ مانده باشد، نباید از وقت درس بعدی برای آن استفاده کنید. بلکه پاسخ به این پرسش ها را باید به قسمت پایان آزمون موکول کرده و به پرسش های درس بعدی بپردازید. چرا که با این روش آسیب پذیری داوطلب کاهش می یابد.

اگر در مواجهه با یک پرسش، متوجه شدید که برای پاسخ گویی به آن به مدت زمان بیشتری احتیاج دارید (مانند پرسش های محاسباتی) بهتر است پاسخ این پرسش را به زمانی که فرصت دارید موکول کنید و برای اینکه آن پرسش را به خاطر داشته باشید از یک نوع علامت گذاری (x) استفاده کنید. این علامت در کنار شماره پرسش قید می شود و به شما کمک می کند در صورتی که فرصت پیدا کردید بلافاصله پرسش هایی که زمان بیشتری برای پاسخگویی لازم داشته اند را پیدا کنید و به حل آن ها بپردازید.

اگر تعدادی از پرسش ها را به دلیلی حذف کرده و قصد پاسخ گویی به آن را ندارید از حرف یا علامت (-) استفاده کنید. A یا B تا در صورتی که فرصت پیدا کردید و به دنبال پیدا کردن پرسش های دسته قبل هستید، مجددا پرسش های این دسته را نخوانید و فرصت را از دست ندهید. باید یاد بگیرید که وقتی یک تست، وقت گیر است از آن صرفنظر کرده و در پایان به آن بپردازید.

 

تغییر فضای فکری هنگام قفل کردن روی چند تست پیاپی: اگر هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهن تان نرسید. سریعا متوقف شوید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامی و در صورت امکان خوردن کیک و بیسکویت دقیقه ای استراحت کنید. تا  به مغز خود اکسیژن و قند کافی برسانید.

 

اولویت بندی دروس اختصاصی:داوطلب سنجش امیرکبیر بعد از این که تمام سوالات ساده همه درس ها را جواب دادید و مطمئن شدید که دیگر سوال ساده ای برای جواب دادن وجود ندارد مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده (مثلا نیم ساعت) را برای درس های با ضریب بالاتر (درس های ضریب ۳) کنار بگذارید و سعی کنید سوالات بیشتری از آن درس ها را تا حد امکان جواب دهید. درس های با انحراف معیار منفی بالا، درس هایی که خیلی ها از آن ها بیزارند و اصلا در کنکور به آن ها اعتنایی نمی کنند. ‏می‏توانند برای شما الهه شانس باشند. (مثل درس زبان).

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *