بارگیری صفحه

چگونه برای آزمون دکتری و کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم (۳) ؟

چگونه برای آزمون دکتری و کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم (۳) ؟

 

نحوه‌ی‌ ارزیابی برنامه و کیفیت مطالعه

با استفاده از اطلاعات جدول مطالعه روزانه‌تان می‌توانید دو جنبه‌ مهم از کار مطالعاتی خود را بررسی نمایید:

۱- چه قدر مطالعه کرده‌اید؟

۲- آیا مطالعه‌ دروس مختلف متناسب با معیارها بوده و متعادل است یا خیر؟

۱) منظور این است که آیا به هر درس به اندازه اهمیت آن بها داده‌اید یا اینکه برخی دروس را بیش از اندازه و برخی دیگر را کمتر از حد لازم خوانده‌اید.

۲) منظور، همان کیفیت مطالعه شماست. کتاب برنامه‌ریزی به شما کمیت کار آموزشی‌تان را نشان می‌دهد و آن چیزی که نشان دهنده کیفیت کار آموزشی و میزان موفقیت یا عدم موفقیت شماست، کنکورهای آزمایشی مرتب و منظم و سررسید زمانهای مرور است. بنابراین ما در بررسی کار مطالعاتی خود به ترتیب به سه موضوع توجه می‌کنیم:

۱- کمیت و مقدار

۲- تناسب و تعادل

۳- کیفیت

 

مهم‌ترین نتیجه این روش برنامه ریزی:

حتی اگر شما مطالب کتاب سنجش امیرکبیر را مطالعه نمی‌کردید و فقط می‌دانستید که چگونه جدول روزانه را تکمیل کنید، این انگیزه در شما ایجاد می‌شد که تعداد ساعات مطالعه‌تان در روز بعد بیش از روز قبل باشد و همین‌طور سعی می‌کردید که هر هفته بیشتر از هفته قبل مطالعه نمایید.

توجه داشته باشید: نوشتن ساعات مطالعه روز قبل به مراتب بیش از برنامه‌ای که برای روزهای بعدی می‌نویسید در شما ایجاد انگیزه برای مطالعه خواهد کرد. همانطور که گفته شد، شما باید در پایان هر روز و هر هفته به میزان مطالعه خود بیشتر و بهتر فکرکنید.

پس  شما به عنوان داوطلب آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به نکاتی که در ذیل می‌آید توجه نمایید:

۱) در طول روز چند ساعت درس خوانده‌اید؟

۲) به جز درس خواندن چه کارهای دیگری انجام داده‌اید؟

۳) کارهای انجام شده تا چه حد ضروری و مفید بوده‌اند؟

۴) چند ساعت از وقت خود را صرف فعالیت غیردرسی کرده‌اید؟

۵) آیا کارهای دیگری که به جای درس خواندن انجام داده‌اید در شرایط فعلی باید به همین میزان انجام می‌شد؟

۶) آیا می‌توانید از یک‌سری کارها (مثل ورزش و فعالیت‌های هنری و فوق برنامه، معاشرت با دوستان و فامیل) فعلا کم کنید و به مسأله مهم‌تر یعنی درس خواندن برای کنکور بپردازید؟

۷) همچنین فکر کنید که چند ساعت از روزتان را هدر داده‌اید و به بطالت گذرانده‌اید. یعنی چند ساعت از روز را شما، نه درس خوانده‌اید و نه فعالیت مفید دیگری انجام داده‌اید؟

این مسایل را فقط خودتان می‌توانید تشخیص دهید و با تشخیص آن سعی کنید فردایتان بهتر از امروز باشد. در پایان هفته با یک نگاه به جدول فوراً معلوم می‌شود که چه روزهایی کم درس خوانده‌اید، یا اصلاً درس نخوانده‌اید. باز هم فکر کنید آیا این کاهش موجه بوده یا غیرموجه. اگر خودتان قانع شوید که زمان کم مطالعه‌تان دلیل موجهی داشته است، کافی است؛ شما باید خودتان قاضی خود باشید. لذا از روزی که شما شروع به تکمیل این جدول می‌کنید این انگیزه در شما ایجاد می‌شود که هر روز بیشتر از روز قبل و هر هفته بیشتر از هفته قبل تلاش کنید. در ضمن شما با فکر آگاهانه بر روی این موضوع که چقدر از ساعت مفید خود را از دست داده‌اید می‌توانید تلاش و انگیزه خود را برای افزایش ساعات مطالعه، بیشتر و بیشتر کنید.

 

اصل تعادل در برنامه‌ریزی متعادل

همه ما اگر به حال خود رها شویم کارهایی را انجام می‌دهیم که به آن‌ها علاقه بیشتری داریم و اگر قرار باشد درس بخوانیم، درس‌هایی را می‌خوانیم که در آن‌ها موفق‌تر هستیم. اما برای موفقیت لازم است تعادل و تناسب را در مطالعه دروس مختلف رعایت کرد. پس از ارزیابی تعداد ساعات مطالعه، دومین عامل در بررسی جدول روزانه مطالعه، توجه به تناسب مطالعه دروس مختلف است. این کار را نمی‌توان روزبه‌روز انجام داد زیرا شما در هر روز تمام دروس را نمی‌خوانید. در پایان هفته وقتی ساعات مطالعه دروس مختلف را جمع کردید، معلوم می‌شود که آیا به‌طور متعادل کار کرده‌اید، یا این‌که در مطالعه‌تان افراط و تفریط وجود داشته است و برخی دروس را بیش از اندازه لازم و برخی دیگر را کمتر از حد مطلوب خوانده‌اید. شما خودتان هم پس از این‌که یک هفته جدول برنامه‌ریزی را تکمیل کردید می‌توانید میزان ساعات مطالعه دروس مختلف را بررسی کنید تا تشخیص دهید آیا هر درس را به‌طور متعادل مطالعه کرده‌اید یا خیر؟ شاید شما فکر کنید برای ایجاد تناسب و توازن در مطالعه دروس مختلف ساده‌ترین راه این است که ما برنامه‌ای برای خودمان تنظیم کنیم و در آن برنامه، ساعات دروس مختلف را به‌طور متعادل در نظر بگیریم و بر طبق آن درس بخوانیم تا کارمان متعادل شود. اشکال کار اینجاست که ما عملاً نمی‌توانیم برنامه‌مان را به‌طور دقیق اجرا کنیم و ناخودآگاه و بدون این‌که خودمان متوجه باشیم عملاً همان دروسی را بیشتر مطالعه می‌کنیم که تمایل بیشتری به آن‌ها داریم.

بنابراین لازم است در پایان هفته، اگر درسی را بیش از اندازه خوانده‌ بودید در هفته بعد کم کنید و دروسی را که در هفته قبل کمتر خوانده‌ بودید در هفته بعد بیشتر بخوانید و همان‌گونه که گفته شد در ستون پیش‌بینی چند ساعت، هفته بعد لحاظ کنید و در آخر هفته بررسی کنید که درجه پای‌بندی شما چقدر بوده است و برای این منظور ستون انجام چند ساعت را تقسیم بر ستون پیش‌بینی چند ساعت می‌کنید، در ستون پیش‌بینی نوشته بودید ۴ ساعت و الان ۶ ساعت خوانده‌اید در این حالت درجه پایبندی شما، ۱۵۰ درصد است!!!

 

جدول جمع‌بندی هفتگی برای آزمون ارشد و دکتری

تا اینجا با نحوه تکمیل ‹‹جدول مطالعه روزانه›› آشنا شدید. اکنون نحوه تنظیم جدول جمع‌بندی هفتگی و اهداف آن را توضیح می‌دهیم.

قبلاً هنگام توضیح جدول مطالعه روزانه، بیان کردیم که بررسی کار روزانه، ما را با جزئیات کارهایمان آشنا می‌سازد اما برای آنکه درک و شناخت کامل‌تری بدست آوریم باید تمام هفته را با هم در نظر بگیریم. آن جوانبی از کار که در هر روز آشکار نیست، در طی هفته آشکار می‌شود، به‌طوری که شما می‌توانید پس از بررسی کار خود، برای روزها و هفته‌های بعد تصمیماتی بگیرید و آن را یادداشت کنید.

نکته: جدول جمع‌بندی هفتگی خلاصه فعالیت‌های هفته‌های متوالی را نشان خواهد داد.

جدول ثبت عملکرد روزانه هفته     تاریخ شنبه ——  تا جمعه ——

دروس نوع مطالعه پیش‌بینی چندساعت شنبه ۱شنبه ۲شنبه ۳‌شنبه ۴شنبه ۵شنبه جمعه جمع تفکیکی جمع کل انجام چند ساعت بازدهی
درس ۱ تشریحی
تستی
درس ۲ تشریحی
تستی
درس ۳ تشریحی
تستی
درس ۴ تشریحی
تستی
درس ۵ تشریحی
تستی
درس ۶ تشریحی
تستی
درس ۷ تشریحی
تستی
درس ۸ تشریحی
تستی
درس ۹ تشریحی
تستی
درس۱۰ تشریحی
تستی
جمع کل
تفریح
کار – دانشگاه
خواب
کلاس کنکور

 

پیام هفته:

* هر چه را با ایمان راسخ باور داشته باشید تبدیل به واقعیت می‌گردد.

* پشتکار یکی از اجزای مهم موفقیت در هر کاری است.

 

دروس  نوع مطالعه جمع ساعات مطالعه در هفته متوسط روزانه درصد، نسبت به کل زمان مطالعه
دروس عمومی
دروس تخصصی
جمع کل

 

قسمت ارزیابی عملکرد هفته جاری

۱- دروسی که طبق برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده مطالعه شده‌اند:

 

 

۲- دروسی که مطالعه آنها از برنامه عقب‌تر است و علت آن:

 

 

۳- جمع کل ساعات مطالعه در هفته گذشته و این هفته (به همراه متوسط روزانه)، میزان افزایش یا کاهش و علت آن:

 

۴- مقایسه میزان تفریح، ورزش، کار، دانشگاه و خواب در هفته جاری نسبت به هفته قبل و علت آن:

 

 

۵- ارزیابی رعایت تعادل در مطالعه دروس مختلف:

 

 

۶- ارزیابی کلی از عملکرد هفته جاری (نکات مثبت و منفی):

 

 

 

 

قسمت برنامه‌ریزی برای هفته آینده
با توجه به عملکرد گذشته اراده می‌کنید در هفته آینده چند ساعت در کل و متوسط چند ساعت روزانه درس بخوانید؟ چه میزان از تفریح خود کم می‌کنید؟

 

 

۲- خلاصه تصمیمات کلی و اصلی برای هفته آینده:

 

 

برنامه تقریبی هفته آینده به همراه نام دروس و یا مباحثی که می‌بایست مطالعه گردند
صبح تا ظهر ظهر تا غروب غروب تا هنگام خواب
شنبه
یکشنبه
دوشنبه
سه‌شنبه
چهارشنبه
پنج‌شنبه
جمعه

جدول کارنامه: در این قسمت کارنامه خود را از پورتال سنجش تکمیلی دات کام پرینت گرفته و منگنه کنید.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

جدیدترین اخبار دکتری و کارشناسی ارشد
سنجش امیرکبیر به عنوان مجری آماده سازی منابع کنکور ارشد و دکتری سراسری و وزارت بهداشت ،آزمونی سرتاسر با موفقیت و پیروزی را برای شما آرزومند است.
( www.sanjeshetakmili.ir ) برای اطلاعات بیشتر به سایت سنجش تکمیلی دات آی آر مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۴۴۰۳۱۶۹۰ بیست خط تماس بگیرید.

نوشته قبلی

چگونه برای آزمون ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی کنیم(۱)؟

نوشته بعدی

چگونه به ‌طور عملی  برای  آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی را انجام دهیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی