بارگیری صفحه

چند نکته هنگام تمرین تست زدن کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

سنجش امیرکبیر

 

چند نکته هنگام تمرین تست زدن کنکور کارشناسی ارشد و دکتری

چند نکته هنگام تمرین تست زدن کنکور ، بهتر است هنگام مطالعه و زدن تست (در خانه و نه سر کنکور) نکات زیرا را رعایت کنید:

۱- همواره ابتدا درس را به طور کامل خوانده و سپس تست‌ها را بزنید هیچ وقت بدون مطالعه متن درس به زدن تست اقدام نکنید.

 

۲- بار اول که تست‌های یک فصل درسی را می‌زنید توجه زیادی به زمان نکنید در این مرحله یادگیری عمیق مدنظر است ممکن است ده دقیقه طول بکشد تا مفهوم یک تست را بار اول درک کنید این موضوع مهم نیست در دفعات بعدی که تست‌های دیگری از این فصل را می‌زنید باید فاکتور زمان را نیز (هر تست یک دقیقه) در نظر داشته باشید اول دقت بعد سرعت.

 

۳- ممکن است در زدن تست‌های یک فصل یک اشتباه ویژه را مرتکب و یا تکرار کنید، بهتر است این موضوع را در انتهای آن فصل کتاب یا جزوه درسی خود یادداشت کنید تا در دفعات بعدی مطالعه و یا سر کنکور مراقب این اشتباهات ویژه باشید همچنین ممکن است یک تست ویژه برای شما سخت باشد آن را نیز علامت بگذارید تا در دفعات بعدی مطالعه متوجه سختی آن بشوید و با تکرار خواندن مشکل آن را بطرف سازید.

 

۴- بهتر است برای دروسی که بیشتر جنبه حفظی دارند زدن تست را بلافاصله پس از خواندن درس انجام ندهید. این کار را می‌توانید چند ساعت بعد یا روز بعدی انجام دهید ولی تست‌های دروس پایه ریاضی و محاسباتی را می‌توانید پس از مطالعه حل کنید.

 

برنامه‌ریزی در فاصله بین کنکور کارشنارسی ارشد سراسری تا آزاد

همان‌طور که گفته شد کنکور سراسری اغلب اواخر بهمن و کنکور آزاد اغلب در اواخر اردیبهشت ماه برگزار می‌گردد لذا برای این فاصله زمانی حدود ۳ ماه که تقریباً ۱۴ هفته می‌شود می‌بایست برنامه‌ریزی دقیقی توسط داوطلب صورت گیرد در این فاصله ز مانی داوطلبان به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

۱- داوطلبانی که تمامی دروس را به طور کامل برای کنکور سراسری قبلاً خوانده‌اند و در این دوره زمانی می‌خواهند دروس را مرور کنند ما برای این داوطلبان مطالعه کتب کنکوری خواندن نکات کنکوری و زدن تست‌های جدید را پیشنهاد می‌کنیم در ضمن این داوطلبان باید دروس و مباحثی را که به خوبی در زمان کنکور سراسری فرانگرفته‌اند را یاد گرفته و ضعف خود را به کمک مشاور خود برطرف سازند همچنین شرکت در آزمون‌های ویژه آزاد برای این دسته از داوطلبان باعث می‌گردد در این فاصله سه ماهه مطالب را فراموش نکنند داوطلبانی که در آزمون‌های سراسری موسسه شرکت کرده‌اند لازم نیست در آزمون‌های آزاد شرکت کنند.

 

۲- داوطلبانی که هیچ درسی نخوانده و در کنکور سراسری هم شرکت نکرده‌‌اند و تازه می‌خواهند از اول اسفند ماه کار درس خواندن را برای آزاد شروع کنند این داوطلبان باید به خاطر داشته باشند که از بسیاری از رقیبان خود عقب هستند چرا که افراد زیادی از قبل شروع به درس خواندن برای کنکور سراسری کرده‌‌اند و در زمانی که آنها مشغول فراگرفتن دروس می‌باشند آنها به دوره کردن می‌پردازند البته این موضوع نباید باعث نگرانی این دسته از دانشجویان گردد چرا که بسیاری از داوطلبان (حتی ضعیف) با یک برنامه‌ریزی منظم می‌توانند در مدت ۳ ماه خود را به سطحی برسانند که در کنکور آزاد قبول شوند ولی بدیهی است که این کار نیاز به همت و زحمت بیشتری دارد این افراد می‌بایست در جداول برنامه‌ریزی ویژه آزاد درس‌ها را بودجه‌بندی کرده به مطالعه منظم دروس بپردازند البته با این تفاوت که برنامه‌ریزی سراسری حدود ۷ ماه و برنامه‌ریزی آزاد حدود ۳ ماه است و لذا دروس باید فشرده‌تر مطالعه گردند شرکت در آزمون‌های ویژه آزاد برای این دسته از داوطلبان کاملاً الزامی است.

 

۳- دسته سوم داوطلبانی هستند که بعضی از دروس را برای کنکور سراسری خوانده و برخی از آن‌ها را اصلاً نخوانده‌اند این دسته از دانشجویان می‌بایست مباحث و درس‌هایی را که نخوانده‌اند حتماً مطالعه کرده و در عین حال دروس خوانده شده را دوره کنند.

 

چگونه مهارت تست‌زنی خود را در ازمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری تقویت کنیم:

۱- رکورد گیری در تست‌زنی: وقتی تست می‌زنید حتماً زمان بگیرید و این زمان‌ها را در دفعات بعدی با هم مقایسه کنید.

۲- ایجاد فاصله بین مطالعه دروس و تست زدن: نباید بلافاصله بعد از مطالعه یک موضوع، تست‌های آن را بزنید. حتماً یک فاصله ۳- ۲ روزه بین مطالعه درس و پاسخ به تست‌های آن باید رعایت شود.

۳- کم کردن زمان هر تست: اگر وقت یک تست سر جلسه کنکور ۸۰ ثانیه است شما سعی کنید آزمون‌ها و تست‌های سال‌های قبل را با زمان ۶۰ ثانیه برای هر تست حل کنید تا سرعت تست‌زنی شما افزایش یابد.

 

توصیه‌های روزهای پایانی قبل کنکور ازمون کارشناسی ارشد و دکتری

۱- آرامش خود را حفظ کنید.

۲- مطالب مهمی را که یادداشت کرده‌اید مرور کنید.

۳- آزمون‌های دو سه سال اخیر را بررسی کنید و پاسخ دهید.

۴- دوستانی که تا بحال در هیچ آزمونی شرکت نکرده اند، حتما چند آزمون را در وقت تعیین شده آن (x دقیقه) پاسخ دهند تا با زمان‌بندی سوالات آشنا شوند.

۵-داوطلبان سنجش امیرکبیر شما تلاش خود را کرده‌اید، پس باید از معلومات خود بهترین استفاده را بکنید. بنابراین بجای استرس و نگرانی بهتر است شاد و خوشحال باشید و تصور مثبتی از خود داشته باشید.

۶- صحبت کردن با یکی از دوستان صمیمی یا رفتن به یک مکان مذهبی می‌تواند به شما آرامش دهد.

۷- یک ورزش سبک مثلا پیاده روی تاثیر مثبتی بر روحیه شما خواهد داشت.

۸- از قبل شناختی از محل حوزه امتحانی پیدا کنید.

۹- شب آزمون بموقع بخوابید.

 

توصیه‌های قبل از کنکور

دیگر وقت آن رسیده، مطالبی را که تا بحال مطالعه کرده‌اید، مرور کنید “یادداشت‌ها و نت برداری ها”. سعی کنید در این فرصت باقیمانده که چندان کم هم نیست، فشار بیشتری به خودتان بیاورید؛

دقیقا مانند یک دو استقامت که باید در دور آخر تمام توان خود را بکار بگیرید !

در این چند هفته باقیمانده هم، باید هر چقدر که می‌توانید تلاش کنید، اگر هنوز مطالب مهمی را نخوانده‌اید، سعی کنید زودتر آن را تمام کنید. چون باید در این روزهای پایانی، به مرور مطالب قبلی که تا بحال خوانده‌اید، پرداخته و تست‌زنی را در برنامه خود قرار دهید.

 

برنامه ویژه برای هفته‌های پایانی تا آزمون کنکور

۱- هر چه زودتر مطالب مهمی را که نخوانده‌اید، تمام کنید.

۲- به تست‌زنی بپردازید “تست‌های دوره‌ای”

۳- اکیدا توصیه می‌شود در کنکور آزمایشی شرکت کنید (هم در جو جلسه آزمون قرار می‌گیرید و هم با نقاط ضعف خود آشنا می‌شوید.)

۴- سوالات کنکور سال‌های گذشته را حتما حل کنید، اگر چه بسیاری از این تست‌ها را در حین مطالعه و در کتب تستی دیده‌اید.

 

قانون طلایی: یک اصل بر تمام آزمون‌ها و کنکور‌های حاکم است، و آن مشابه بودن سوالات آزمون آتی با سوالات آزمون‌های گذشته است!

۱) به عقیده بسیاری از دوستان رتبه‌های برتر سال‌های گذشته، تست‌های کنکور بیش از %۷۵ تکراری است !

۲) توصیه می‌کنیم برای این‌که در آزمون امسال بیشتر سوالات برایتان آشنا بوده و غافلگیر نشوید، حتما و حتما سوالات چند سال اخیر را حل کنید.

۳) به دوستانی هم که در هیچ آزمون آزمایشی ثبت‌نام نکرده‌اند، توصیه می‌کنیم با همین سوالات در منزل آزمون بدهید.

 

توصیه‌هایی در مورد روز آزمون

۱- تغذیه مناسبی داشته باشید.

۲- سعی کنید تمام موارد پیش بینی نشده را در نظر بگیرید، تمام وسایل مورد نیازتان مانند (کارت ورود، مداد، پاک‌کن، ساعت و.‌.‌.) را بردارید و کمی زودتر حرکت کنید تا بخاطر دیر رسیدن آرامش‌تان بهم نخورد.

۳- این را بپذیرید که احتمالا پاسخ تعدادی از سوالات را نمی‌دانید، پس اگر موقع آزمون به چند سوال نتوانستید پاسخ دهید جای نگرانی نیست.

۴-داوطبان سنجش امیرکبیر با یاد خدا آزمون را شروع کنید.

۵- سوالات را با دقت و تا آخر بخوانید، تمام گزینه‌ها را هم نگاه کنید، محاسبات خود را با دقت انجام دهید تا اسیر تله‌های تستی نظیر مثبت و منفی نشوید.

۶- ابتدا سوالاتی را که بلد هستید جواب دهید و به سرعت و به‌راحتی از کنار سوالاتی که به هر دلیلی نمی‌توانید پاسخ دهید، بگذرید، اما حتما جلوی آن‌ها علامت بزنید.

۷- توصیه می‌شود در همان زمانی که سوال را حل می‌کنید جواب آن را به پاسخنامه منتقل کنید.

۸- پس از هر چند سوال مثلا ۱۰ سوال، پاسخ‌نامه خود را کنترل کنید که احتمالا جواب سوالات را جابجا وارد نکرده باشید.

۹- به ویژه به داوطلبانی که درسی را مسلط‌‌اند و حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده اند، اکیدا توصیه می‌شود با این تصور که باید به تمام سوالات آن درس جواب دهند، وقت خود را تلف نکنند، چون تمام سوالات دارای یک ارزش و امتیاز است.

۱۰- پس از این‌که تمام سوالات را یک‌بار خواندید و سوالاتی را که می‌دانستید جواب دادید. (در این صورت بعدا حسرت نخواهید خورد که فلان سوال را می‌دانستم اما وقت کم آوردم.) برای هر سوال تقریبا ۲ دقیقه زمان دارید. پس مطمئنا، مدت زمانی فرصت خواهید داشت تا به سوالاتی بپردازید که آن‌ها را علامت زده‌اید (سوالات مشکل، سوالاتی که بین چند گزینه شک دارید و نیز سوالاتی که جواب آن را فراموش کرده‌اید.)

۱۱- حتی اگر درسی را هم کنار گذاشته‌اید نگاهی به سوالات آن بیندازید، احتمالا بتوانید به چند سوال ساده آن جواب دهید.

۱۲- اگر فرصت داشتید می‌توانید باز هم چند سوال را پاسخ دهید، چطور؟ این حالت بیشتر در دروس ریاضی به‌ویژه معادلات دیفرانسیل پیش می‌آید. شما می‌توانید پاسخ چند تست را با استفاده از گزینه‌ها پیدا کنید. یعنی با جایگذاری گزینه‌ها در معادله دیفرانسیل و مشتق گرفتن به جواب صحیح برسید.

۱۳- یادتان باشد برای قبولی باید تنها به تعدادی از سوالات جواب دهید، شما اگر به ۵۰% سوالات جواب صحیح دهید، رتبه بسیار خوبی کسب می‌کنید. پس ابدا شانسی جواب ندهید چون سوالات نمره منفی دارد.

 

روزهای آخرقبل از ازمون کارشناسی ارشد و آزمون دکتری:

برای افزایش سرعت تست‌زنی، سعی کنید در روزهای پایانی (مثلاً ۱۰ روز آخر) هر روز یک نمونه از مجموعه تست‌های کنکور در سال‌های قبل را علامت بزنید و بعد پاسخ‌های خود را مرور کنید. این کار علاوه بر تاثیر مثبت در تست‌زنی، در رفع اشکالات درسی، کنترل و تنظیم زمان، آشنایی با تست‌های مهم و موارد دیگر هم بسیار موثر خواهد بود.

 

نکات مهم برای حضور در کنکور

با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

یکی از موارد بسیار مهم و قابل توجه حفظ سلامت جسمی و روحی شماست. پس تغذیه مناسب، استراحت، خوابیدن به اندازه کافی، ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنید. لازم نیست در این روزها همه زمان خود را به مطالعه فشرده یا حل تست اختصاص دهید. یادتان باشد که بخشی از انرژی توان خود را برای روز آزمون ذخیره کنید.

 

برگرفته از کتاب مشاوره و برنامه ریزی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری به روش سنجش امیرکبیر

 

نوشته قبلی

توصیه های مهم روانشناسی آزمون کارشناسی ارشد و دکتری ۲

نوشته بعدی

دوران جمع‌بندی قبل از آزمون کارشناسی ارشد و دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری
تبلیغات

دسته‌های دوره های آموزشی